Yamaha prezintă două concepte electrice. Sport și enduro
14/11/2013
VIDEO Marc Marquez, pe motocicletă la opt ani
14/11/2013

Yamaha MT 09. Din partea întunecată

Yamaha MT 09 este o motocicletă care nu te lasă să stai cuminte. Mă rog, te poate duce la serviciu ca un scuter, dar te poți abține?

Yamaha MT-09 este una dintre cele mai așteptate motociclete ale anului. Nu e doar un model nou, ci reprezintă o altă abordare din partea japonezilor. Deși face parte dintr-o familie unde găsim vechile MT-01 și MT-03, noua MT-09 nu are nimic în comun cu primele două. Poate doar faptul că e naked. În rest, japonezii vin cu o motocicletă compactă, minimalistă, echipată cu un tricilindru în linie, care sare direct la gâtul europenilor oferind senzații tari la preț mic. Dar să le luăm pe rând.

yamaha mt-09 (11)

Foto: Mihnea Ratte

Majoritatea presei n-a lăudat prea tare înfățișarea noii Yamaha MT-09. Nici pe mine nu m-a impresionat plăcut când am văzut primele fotografii. Dar când am văzut-o pe viu, lucrurile s-au schimbat. Nu este frumoasă în adevăratul sens al cuvântului, n-are zorzoane și nu prea seamănă cu ce mai vedem pe stradă. Pare numai bună de vânat zombie într-o perioadă apocaliptică. Dar asta nu-nseamnă că nu-i atrăgătoare. Ba dimpotrivă, Yamaha MT-09 are ceva care te scoate din turmă.

Poziție motard

Poziția oferită de Yamaha MT-09 aduce a supermoto, șaua fiind foarte îngustă în partea anterioară și ceva mai lată spre locul pasagerului. Iar ca să controlezi bine motocicleta, trebuie să stai cât mai în față, cu genunchii în rezervor și privirea sus. Cu o șa de 815 mm înălțime poate fi pilotată cam de oricine. Eu, la 1.74, n-am avut nicio problemă. De altfel, pentru mersul în oraș, ai o poziție perfectă, care te ajută să manevrezi ușor motocicleta și să nu te plictisești.

Yamaha MT-09 – stăpână pe străzile orașului

Iar lucrurile devin și mai interesante când pornești tricilindrul. Un motor de 847 cc, care dezvoltă 115 cai putere la 10.000 rpm și un cuplu de 87,5 Nm la 8.500 rpm. Totul, pentru o greutate de 188 de kg cu toate plinurile făcute. Ce-nseamnă asta? Agilitate și accelerație de simți că-ți îngheață sufletului, dacă te pui cu ea.

Orașul este locul pentru care a fost creată Yamaha MT-09. Și se descurcă extraordinar. Cu o lungime de doar 2m și un ampatament scurt (1440 mm), este deosebit de manevrabilă. Ghidonul lat, poziția dreaptă și masa mică te ajută să te strecori cu ușurință printre mașini aidoma unui scuter.

yamaha mt-09 (1)

Foto: Mihnea Ratte

Motorul are trei hărți: A, standard, B. Primele două sunt mai agresive, în timp ce modul B o mai domolește puțin. Iar acesta din urmă este varianta optimă pentru mersul de zi cu zi în oraș și pentru aderență scăzută. Când ai trecut din B în Standard, motorul începe să sune altfel și simți instantaneu cum accelerația ride-by-wire devine mai brutală. Prea brutală pentru începători, pentru suflete liniștite sau pentru mersul în regim normal. Dar aici începe distracția. Yamaha MT-09 te îmbie la joacă, nu te lasă să mergi liniștit. Pur și simplu, nu te poți stăpâni să stai la locul tău și te transformi într-un huligan gata să facă wheelie prin fața bisericii. Yamaha MT-09 are un cuplu foarte bun la turații joase și medii.  De îndată ce tragi de accelerație, motocicleta e gata s-o ia la goană.

Sunetul tricilindrului cântat de toba scurtă este adorabil. N-are acel vuiet de neam prost pe care-l fac sportivele ce aleargă la miezul nopții pe Magheru, ci un sunet specific motoarelor cu trei cilindri în linie. Este încântător felul în care sună în frână de motor.

În afara orașului

yamaha mt-09 (2)

Foto: Mihnea Ratte

Ca-n cazul oricărui naked, dacă treci de 120 de km/h cu Yamaha MT-09, iei tot vântul în piept, protecția fiind inexistentă. O altă problemă ar fi șaua, care devine destul de incomodă dacă petreci mai mult timp în ea. Desigur, este ca și cum ai acuza o stripperiță că nu știe „Crezul“ pe dinafară. Yamaha MT-09 a fost făcută pentru oraș și distracție pe ture scurte. Dacă vrei să faci turul României, trebuie să te-aștepți la vânt și la dureri în părțile moi.

Dar nu șaua ar fi adevărata scăpare a japonezilor când vine vorba despre Yamaha MT-09. Motocicleta testată s-a simțit prea ușoară pe față, iar atunci când am accelerat puternic și-am depășit 130 de km/h, a devenit instabilă. Țopăia la denivelări, avea voblaj atât la accelerare cât și la decelerare, iar dacă-i trageam un bobârnac în ghidon se dezechilibra și trebuia s-o țin în frâu. În oraș, problema a fost imperceptibilă, dar în mers sportiv s-a simțit. După discuțiile purtate cu cei de la Yamaha, am înțeles că un alt ulei de furcă și o setare mai bună a suspensiei ar putea rezolva problema.

Majoritatea jurnaliștilor moto din străinătate se plâng că Yamaha MT-09 este prea brutală în modurile A și Standard, dar pe mine nu m-a deranjat absolut deloc. Dacă nu vrei bătăi de cap, poți sta pe modul B. Altfel, distracția primează!

Frâne

Noi am avut pe mână modelul fără ABS. Yamaha MT-09 se oprește foarte bine și, chiar dacă frânezi sănătos, doar cu spatele, pe asfalt, dansul rămâne sub control și nu dă cu tine de pământ. Se oprește cât ai zice MT-09, chiar dacă are pe față discuri de 298 mm și nu de 320.

Consumul mediu din test a fost de 5,6 l/100 de km. În afara orașului și la mers liniștit mi-a indicat un 4,8 în timp ce mersul prin zone aglomerate a dus-o la un consum de peste 6 l/100 km. O găsiți la Motodynamics, importator oficial Yamaha în România.

Concluzie

Yamaha MT-09 este foarte manevrabilă, puternică, distractivă, ușoară și are preț bun fără să facă rabat de la calitate. Costă 7.990 de euro fără ABS și 8590 de euro cu ABS. Iar dac-ar fi puțin mai grea pe față, ar fi o motocicletă fără cusur. Cred că băieții care ies noaptea să se dea prin oraș, ar trebui să renunțe la sportive și să-ncerce ceva nou. Yamah MT-09 este o motocicletă ce va avea multe de spus.

Foto: Mihnea Ratte Photography

[nggallery id=114]

[tabgroup]111[/tabgroup]

 

yamaha mt-09 (12)

Foto: Mihnea Ratte

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

3 Comments

  1. […] Deocamdată este doar o speculație și singurul lucru pe care-l știm în mod sigur este înregistrarea numelui „FJ-09“ pe piața americană, potrivit datelor consultate de motorcycle.com Totuși, Yamaha nu l-a înregistrat degeaba. Iar dacă nu-și schimbă felul de a denumi motodelele, FJ-09 ar trebui să fie o motocicletă sport-touring care să aibă la bază motorul de pe MT-09. […]

  2. […] păstrează caracterul surorii MT-09, dar este mai ieftină și ceva mai liniștită. Cei 75 de cai putere nu par prea impresionanți, […]

  3. […] este un tricilindru de 900 cmc și provine de la MT-09, iar poziția este neutră. Spre deosebire de alte motociclete din această gamă, noua Yamaha pare […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.