La finalul turei cu Yamaha MT-09 declaram, exaltat, că este cea mai reușită motocicletă fabricată de Yamaha în ultima vreme. N-a fost doar o impresie de moment și voi argumenta în acest text.
Pe scurt, ai un naked foarte simplu, cu un raport putere-greutate reușit (115 cp și 193 kg cu rezervorul plin), cu suficiente electronice cât să te țină în siguranță, la un preț de 9.300 de euro. Iar dacă la prima generație mai avea câteva scăpări, de această dată se apropie de perfecțiune.
Nu mă înțelegeți greșit. Nu este la fel de frumoasă ca o MV Agusta Brutale – priviți doar acel suport de număr – și nu vine cu frâne sau suspensii care să poarte semnături ca Brembo și Ohlins. Nu e nici cea mai avansată din punct de vedere electronic. Dar este fix cât ai nevoie și-n felul acesta nu vine cu un preț prohibitiv. Iar acest echilibru contează cel mai mult.
În fereastra de mai jos găsești și varianta video a testului făcut de noi. Fiind o coproducție PeMotoare – DriveMag Riders, am pregătit și subtitrări în limba română, ce pot fi activate din setări. Sau îl poți urmări direct pe YouTube, unde te invităm să te abonezi pentru clipuri similare.
Iar acum să revenim la motocicletă. În primul rând avem un nou design – far dublu cu LED, altă codiță, șa mai scurtă, cu un unghi ascuțit, niște panouri laterale în dreptul radiatorului – noua Yamaha MT-09 arată mai agresiv, inspirată de mai puternica MT-10.
Apoi, prima ediție avea nevoie de ceva îmbunătățiri la suspensie. Yamaha a analizat feedback-ul și a venit cu o furcă ajustabilă, ce rezolvă din probleme. Pentru mine a oferit un mix perfect comfort-performanțe și mi-a permis să mă bucur din plin pe virajele de pe Cheia.
O altă caracteristică a primei ediții MT-09 – accelerația care brusca prea tare în modul A. Și aceasta a fost domolită și, spre deosebire de MT-09 Tracer, este mai ușor de acționat. Cele trei moduri de mers rămân: A, Standard, B.
Apoi, MT-09 poate oferi reprize rapide de accelerație cu ajutorul unui quickshifter, ce funcționează doar la schimbările în trepte superioare. E de preferat să schimbi fără ambreiaj doar de la 7.000 rpm în sus. Înainte de acest prag, funcționează mai greoi.
Ambreiajul este de tip slip & assist. Ceea ce înseamnă că schimbi în inferioară înaintea virajului fără să ți se blocheze roata spate și că acționarea ambreiajului este mai facilă.
Ai și un traction control cu două moduri + off. Eu l-am preferat pe treapta 1, mai puțin intruzivă.
Șaua, deși are un unghi ciudat, este mai confortabilă ca la prima ediție. Eu am mers o zi întreagă și a fost comodă după standardele unei motociclete naked.
M-a impresionat în primul rând felul în care se pilotează. Este o motocicletă foarte agilă, perfectă pentru o zi de viraje prin munți. Schimbări rapide de direcție, motor cu cuplu bun în turații medii, accelerație precisă, frâne bune, poziție activă și, totodată, comodă. Nu știu despre alții, dar eu am avut o zi pe cinste alături de MT-09.
Așadar, noua Yamaha MT-09 nu vine doar cu un design nou, ci cu acele îmbunătățiri care-o transformă într-o motocicletă cu adevărat reușită. Iar aceste schimbări erau esențiale pentru ca Yamaha să facă față competiției deja puternice: Kawasaki Z900 și Triumph Street Triple sunt două nume ce vor pune la încercare tricilindrul Yamaha.
Rivalii direcți
Kawasaki Z900 vine cu un preț foarte competitiv – 8.850 de euro. Cu 125 cp și 210 kg este, teoretic, la fel de rapidă. Totodată, Triumph Street Triple vine cu putere similară și trei variante – Street Triple S (8,790 euro) și Street Triple R – (10.290 euro). Vom testa în scurt timp ambele motociclete și vom reveni cu impresii.