Indian Roadmaster. Rival pentru Harley-Davidson Electra Glide
29/07/2014
Yamaha XV950R – PeMotoare TV ep. 04
31/07/2014

Călătorești ca să mănânci sau mănânci ca să călătorești? Cu motocicleta, la preț redus. Partea II

Dacă ai de ales între a mânca la un restaurant/terasă și a te plimba cu motocicleta câteva sute bune de kilometri, ce alegi? Ți-am pregătit un meniu de călătorie ușor, să accelerezi cu spor, plus instrucțiuni și unelte de preparare. 

Nu știu alții cum sunt (vorba lui Creangă), dar eu unul prefer să am autonomie măcar câteva zile atunci când călătoresc, fără să depind de restaurante sau de magazine. Singurele griji de peste zi îmi vor fi nivelul benzinei din rezervor și cel din bidonul cu apă potabilă.

Asta nu înseamnă că îmi place senzația de foame sau că nu apreciez un fel de mâncare cu specific local dacă îmi iese în cale. Colegii mă ironizează pentru faptul că manânc de cinci ori pe zi, iar atunci când sunt pe drumuri încerc să nu-mi schimb acest obicei.

Cum nici acasă nu fac un buget special pentru mâncare, nici în cazul unei excursii cu motocicleta nu includ acest capitol la cheltuieli (care se rezumă la costul bezinei și la fondul de rezervă pentru situații neprevăzute). Totodată, nu e timpul pentru experimente culinare, așadar voi avea în bagaje carbohidrați, lipide, proteine, vitamine și minerale cu care stomacul s-a obișnuit în ultimii ani. Alimentele pe care le transporți trebuie să nu se altereze, să fie ușoare, să aibă suficiente calorii și – dacă nu se pot consuma crude –  să se gătească ușor.

După ce am vorbit în articolul precedent despre dormitor și despre cum putem salva banii de cazare, acum a venit rândul “bucătăriei”.

Meniu ușor, să accelerezi cu spor

Un meniu care te va face să te simți bine și pe care îl vei transporta fără probleme în bagaje poate fi alcătuit din:

–          mic dejun: musli/ cereale/ fulgi de ovăz/ pâine cu unt de arahide/miere, cafea/ceai

–          ora 10: fructe crude sau confiate (mere, banane, alune, semințe, smochine, etc)

–          prânz: sandviciuri cu pâine integrală, cașcaval/brânză/șuncă și legume (roșii/castraveți/ardei)

–          ora 17: biscuiți, ciocolată sau baton musli

–          cina – cea mai importantă masă a zilei (spre deosebire de timpul când ești acasă, unde cea mai importantă masă a zilei ar trebui să fie micul dejun). La cină avem destul timp pentru gătit și pentru carboloading (încărcarea cu carbohidrații ce ne vor da energia pentru a doua zi). Acum este momentul pentru a scoate setul de gătit, orezul, pastele sau mălaiul pe care le vom combina cu proteine (cașcaval/brânză, conserve de pește/carne) și cu vitaminele din legume (morcovi, ceapă, etc).

541460_361164330620185_1758130748

Dacă am spus “set de gătit”, să aruncăm o privire asupra celor mai utile sisteme cu care ne putem pregăti cina, cafeaua /ceaiul dimineața, sau o supă rapidă în timpul zilei. Acestea nu sunt singurele posibilități, dar sunt cele mai folosite, fiecare având avantaje și dezavantaje, în funcție de locul de campare și de materialul vaselor în care se prepară mâncarea.

  1. Setul pe bază de etanol tip Trangia. Este preferatul meu datorită greutății reduse și al prețului. Setul vine cu două vase de diferite mărimi, ceainic cu strecurătoare, două capace care pot fi folosite ca farfurii sau tigăi, flacăra este protejată de vânt, iar consumul de etanol (alcool etilic) este nesemnificativ. Dezavantajul setului Trangia este puterea calorica scăzută, în comparație cu alte tipuri de combustibil. Dar seara, nu prea ai motive să te grăbești. În sfertul de oră în care vei monta cortul și vei nota în agenda kilometri și experiențele de peste zi, orezul sau pastele vor fi fierte.

    trangia_25-1

    Set tip Trangia

  2. Setul pe bază de butan/propan. Constă într-un arzător ce se atașează la o butelie. Buteliile fără valvă au avantajul că sunt foarte ieftine (cca 1 euro), însă odată atașate la arzător nu mai pot fi scoase decât atunci când sunt goale, făcând ansamblul mai voluminos. Buteliile cu valvă folosesc arzătoare mai mici și mai ușoare, însă au un preț de cca 5-6 ori mai mare decât cele simple.532529_361164457286839_1099913113_
  3. Setul pe bază de multicombustibil. Constă într-un arzător și un recipient în care se poate pune benzină, motorină, petrol sau kerosen. Deși are cea mai mare putere calorică, din cauza prețului, sistemului de amorsare și a mirosului neplăcut, e recomandat numai în cazul lungilor expediții în zone unde nu se găsește alt tip de combustibil.527943_361169603952991_561660551
  4. Focul. Dacă ai lemne, dacă poți amenaja o vatră și dacă ești sigur că nu încalci legea picnicului, focul și un vas deasupra lui alcătuiesc cel mai ieftin sistem de gătit, creând în același timp și o legătură aproape mistică cu strămoșii ce și-au preparat hrana în același fel.

Așadar, dacă-ți place să gătești acasă, cu siguranță vei accepta provocarea de a-ți găti propria mâncare și în turele cu motocicleta. Dacă nu știi despre ce este vorba, nevoia și foamea îți vor fi cei mai buni sfetnici. Sunt convins că vei ajunge la concluzia că cea mai bună mâncare e cea pe care ți-o gătești tu însuți.

P.S. Nu uita acasă cuțitul, o lingură mare, sarea și spiritul de aventură.

calatorie moto

Foto: Andrei Cătălin Sănătescu



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.