VIDEO Prinde-mă dacă poți. Cum unele căzături pot deveni amuzante
06/08/2013
Demeter Laszlo, de neînvins în Motocross Cup
07/08/2013

Îl mai țineți minte pe auto-botul Prowl din Transformers? Acel robot care se transforma în motocicletă și invers? Ei bine, pare un mic copil pe lângă BMW K 1300 R.

IMG_9499

BMW K 1300 R este mai manevrabilă decât pare. Foto: Mihnea Ratte

Știu, m-am apucat să compar o motocicletă de 15.000 de euro cu niște roboți de benzi desenate. Nu vreau să par deplasat, dar BMW K 1300 R nu arată tocmai a motocicletă, în sensul clasic al cuvântului. Desigur, are roți, evacuare, ghidon, far și alte componente obișnuite, dar felul în care este sculptată aduce a mașinărie de pe o altă planetă. N-aș putea spune că este o motocicletă frumoasă. BMW K 1300 R este atrăgătoare, spectaculoasă, rea, te poate face să-ți pierzi mințile, dar nu frumusețea este însușirea care o caracterizează. Ba chiar, mulți o blamează. Are acel far pătrățos, acel piept masiv, acele prize de aer care-ți impun respect și care-ar speria măicuțele daca-ai trece pragul unei mănăstiri. Ca să nu mai spun de felul în care merge. Dar să le luăm pe rând.

Impune respect

BMW K 1300 R este o motocicletă mare și impune respect. Are un ampatament de 1,585 m, iar șaua se află la 820 de mm față de sol. Eu, la 1.73 m-am descurcat decent, mai ales cu cizmele în picioare, dar dacă ești rudă cu Dani Pedrosa s-ar putea să ai probleme și să fii nevoit să comanzi o șa mai scundă. Odată urcat pe motocicletă, ești ascuns după rezervorul mare și musculos, iar poziția este sportivă. Nu stai ca pe o motocicletă sport dar nici ca pe R 1200 R. Mai puțin sportivă este șaua moale și confortabilă, perfectă atât pentru tine, cât și pentru pasager. În bord ai tot ce trebuie să știi. BMW K 1300 R îți spune câte grade sunt afară, ce autonomie ai, consum (mediu și instant), viteză medie și presiunea roților. Semnalizările sunt pământene, BMW renunțând și aici la vechiul sistem cu trei butoane în loc de unul singur.

„Mie dați-mi străzi pavate, măturate…“

BMW K 1300 R nu este tocmai o panteră, dar este mai agilă decât pare. Și-ți impune destul respect încât să te abții de la slalom în stil pizza-boy. Totuși, te poți strecura printre mașini datorită faptului că este destul de îngustă – 856 mm. La manevrele pe loc este greoaie, din cauza celor 243 de kg cu plinurile făcute și a dimensiunilor mari. Dar, după ce transpiri puțin și o urnești de pe loc, lucrurile se schimbă.

BMW K 1300 R

Privită din orice unghi, parcă vine de pe altă planetă. Foto: Mihnea Ratte

În mers, se comportă foarte bine pentru un muscle bike și se manevrează destul de ușor. Și chiar dacă n-ar face-o, n-ar conta prea mult. Este ca și cum te-ai plânge că un Mustang e greu de parcat. Cel mai puțin atrăgător la BMW K 1300 R în oraș este consumul, care stă pe la aproximativ 8 l/100 km, în funcție de momentul zilei. Dar, la un motor de 1300 cc și la privirile pe care le atragi, nu mai are nicio importanță.

Odată ce-ai părăsit traficul orașelor mari din România, distracția capătă altă dimensiune. Spre exemplu, curbele dintre Rucăr și Bran sunt un adevărat deliciu cu BMW K 1300 R, care stă lipit de asfalt la fiecare șerpuire a drumului. Suspensiile (duolever față, paralever spate) și ampatamentul te așează în viraj cu ușurință și rămâi acolo până când se termină curba, fără să depui un efort prea mare. Este ca și când ai fi pe șine sau ca și când ea ar fi pilotul și tu, un simplu pasager.

Motor puternic și rafinat

IMG_9476

Orice detaliu îți inspiră putere. Foto: Mihnea Ratte

Motorul, un patru în linie de 1300 cc, a fost dezvoltat împreună cu englezii de la Ricardo, responsabili pentru cutia de viteze de la Bugatti Veyron sau de la modelul Audi R8 care a concurat în cursa de 24 de h de la Le Mans. Asta i-a dat lui K 1300 R atât putere brută cât și rafinament. Propulsorul știe să fie blând la turații joase și turbează când bagi mâna în gaz. Când ai ajuns la 6.000 se dezlănțuie și face spectacol, un show puternic și zgomotos.

Nu mai e nevoie să spun că 175 de cai putere sunt de ajuns pentru orice pilot, în orice condiții, cu orice fel de bagaje și cu un pasager obez. Cuplul de 140 NM la 8.250 rpm face ca BMW K 1300 R să nu te simtă dacă mergi într-a șasea la turații mici sau dacă ai pe cineva în spate. În orice treaptă ai fi, dacă accelerezi, simți că o ia la goană și că trebuie să încetinești cât mai repede ca să nu intri în vreun șanț sau în vreun radar. Transmisia puterii la roată se face prin ax cardanic, ceea ce înseamnă mult mai puține bătăi de cap privind întreținerea.

IMG_9475

Sistemele de siguranță te țin pe drum, chiar dacă nu ești cel mai bun pilot. Foto: Mihnea Ratte

ABS-ul și sistemul opțional de control al stabilității de pe BMW K 1300 R te țin pe drum, iar sistemul ESA II, care ajustează suspensia spate, poate fi adaptat pentru mai multe condiții. Confort, Normal, Sport, cu sau fără pasager. Iar diferența se vede: dacă la Confort poți trece liniștit peste șinele de tramvai, în modul Sport devine rigidă ca o adevărată sportivă.

O opțiune cu adevărat delicioasă este quickshifter-ul, care te ajută să treci prin viteze ca gâsca prin apă. Practic, ca să treci în treapta superioară este de ajuns să accelerezi și să schimbi, fără a mai fi nevoie de ambreiaj. Ceea ce este încântător, chiar dacă nu „te dai la liniuțe“.

Ca un tanc

Pe autostradă, BMW K 1300 R merge sigur ca un tanc, dar mult mai repede. Parbrizul sport pe care-l avea motocicleta de test te ferește de vânt, atât cât o poate face un naked și poți merge liniștit la viteze mai neortodoxe, atâta timp cât ești echipat corespunzător. Un inconvenient la drumuri lungi este poziția sport, care se traduce prin mâini amorțite. Când am oprit să alimentez, după aproape 200 de km, simțeam furnicături în vârful degetelor și nevoia să mă dezmorțesc. Dar, pentru confort la drum lung și pentru relaxare pe autostradă există versiunea touring K 1300 GT.

Cu excepția drumurilor în oraș, consumul, dacă nu bagi prea tare mâna în gaz, este mic pentru o asemenea matahală. Pe autostradă consumă 6 litri/100 km la mers normal, iar pe drumuri cu depășiri, curbe și mers încet pentru a admira „frumusețile patriei“, ai un consum de 5,4 l/100k.

IMG_9457

BMW K 1300 R este o motocicletă care impune respect, oriunde te-ai duce. Foto: Mihnea Ratte

Cu tot cu TVA, în dotarea de bază, BMW K 1300 R costă 15.000 de euro. Modelul testat, cu pachet de siguranță și pachet de echipare ce conține, printre altele, quickshifter, ESA II, mânere încălzite sau parbriz, costă 16.470 de euro.

Cine spunea că banii n-aduc fericirea?

Fișa tehnică a lui BMW K 1300 R și mai multe detalii, aici.

Foto: Mihnea Ratte Photography

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

3 Comments

  1. popa adrian spune:

    fumos de tot finalul :))

  2. […] care toate lucrurile inutile ale partenerei. Dacă vrei ceva mai multă adrenalină, poți miza pe BMW K 1300 R.  Șaua este mare, foarte confortabilă, atât pentru tine cât și pentru pasager, iar motorul cu […]

  3. ovidiu florin spune:

    Am mers si eu cu acest motor la un test -drive ,dar nu exista cuvinte in vocabular cat de impresionat si uimit am ramas ! pe langa puterea enorma,folosirea schimbatorului de viteze este un deliciu .

    Eu avand un F650 GS,deci va imaginati diferenta ……..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.