Robert Mureșan, locul 17 la Nurburgring
02/09/2013
BMW-ul lui Toseland din World Superbike, la vânzare pe net
03/09/2013

BMW HP4. Rechinul

BMW HP4 este un inginer neamț care a mâncat jăratic în loc de wurst și a băut benzină în loc de bere. Este puternic, deștept, gălăgios, scump și cu față de rechin.

BMW HP4

BMW HP4 este manevrabilă și bine-echilibrată. Foto: Mihnea Ratte

BMW HP4 seamănă cu un rechin. De la bot până la branhii și la coada subțire. Este una dintre acele motociclete care pare că fuge și atunci când stă pe loc. Ca s-o construiască, bavarezii au luat una bucată S 1000 RR, l-au altoit cu ce aveau mai bun și i-au pus ștampila HP (High Performance). Astfel, motocicleta cu nume de imprimantă, cum se mai glumește prin unele cercuri, a ajuns pe asfalt.

Ce este atât de High Performance? Ei bine, în primul rând sistemul de suspensie cu reglare dinamică – DDC. Suspensiile se adaptează automat în funcție de condițiile de drum și de stilul de pilotaj. Totodată, poți selecta mai multe moduri de mers: Rain, Sport, Race și Slick. Primele două, destinate uzului pe stradă îți limitează puterea și lasă calculatorul să intervină în trebuirile tale. Următoarele două sunt pentru circuit, iar modul Slick permite un reglaj fin, între -7 și +7.

Iar toate acestea trebuie să țină în frâu motorul cu patru cilindri în linie, care dezvoltă 193 de cai putere și un cuplu maxim de 112 Nm.

Toate opțiunile de mai sus se simt nu doar la urcarea în șa, ci și când vine vorba să scoți banii din buzunar. Prețul unui BMW HP4 sfidează criza și pleacă de la 21.000 de euro (model de bază). Și nu se oprește aici. Motocicleta testată costă 24.500 de euro.

Am mers cu HP4 în toate condițiile pe care le poți întâlni pe stradă. De la oraș la autostradă, de la soare la ploaie și pilotaj pe timp de noapte. Din păcate, n-am reușit s-o cunoaștem pe circuit.

În oraș este destul de manevrabilă pentru o motocicletă sport. Exceptând slalomul la semafor, te poți bucura de ea pe stradă. Desigur că poziția este incomodă și că motocicleta n-a fost destinată mersului zilnic la serviciu. Iar dacă-ți scapă mâna în accelerație, sunetul produs de motor și cântat de tobă Akrapovic s-ar putea să-ți aducă sute de înjurături din spatele termopanelor de la șosea.

Așadar, dacă te urci pe HP4 e musai măcar să ieși din oraș, chiar dacă n-ajungi pe circuit. Iar un drum cu viraje, puțin circulat și cu asflat bun este tot ce îți trebuie ca să ai acel zâmbet pe buze oferit de mersul pe două roți și să-ți vină să cânți „o iubire alb albastră…“. Protecția la vânt este bună, pilotajul este un deliciu și nu te deranjează prea tare că după 120 de km de trafic românesc te doare fundul și îți amorțesc mâinile.

BMW HP4

Pe HP4 stai ca pe orice motocicletă sport. Foto: Mihnea Ratte

Cum BMW HP4 merita un pilot pe măsură, i-am dat-o pe mână lui Ionuț Mistode, multiplu campion Dunlop Romanian Superbike, care a câștigat atât de multe curse și titluri încât ar fi cu adevărat plictisitoare enumerarea lor. După un test stradal, am discutat principalele aspecte ale motocicletei, redate mai jos.

Ionuț Mistode: BMW HP4 este o motocicletă race-ready

[one_half]PeMotoare.ro: Poziție

Ionuț Mistode: Prima senzație pe care mi-a lăsat-o HP4 a fost că am urcat în șaua unui motor de curse. Poziția nu diferă față de modelele japoneze de 1000 cmc.

Frânare, intervenție ABS

Cu toate că am încercat câteva frânări mai puternice, nu am simțit intervenția ABS-ului. Am mers și cu și fără sistemele electronice cuplate și, în ambele cazuri, am avut senzația, fără a face măsurători, că frâna este peste media modelelor competitoare.

Setările de mers. Intevenția electronicelor

De la o setare la alta se simte cum puterea motorului este lăsată mai mult sau mai puțin în grija pilotului. Pe drumuri mai alunecoase, te ajuta să fii asistat de un computer. Dar pe circuit uscat, cu siguranță trebuie ales modul slick. [/one_half][one_half_last]

La plecările mai rapide de pe loc, se taie un pic cam mult din puterea motorului, dar startul devine o manevră foarte ușoară. Am sesizat că electronica motorului pur și simplu nu vrea să lase ca roata din față să se desprindă de asfalt. Partea asta mi-ar plăcea s-o am și pe motorul meu de competiție. Distribuția puterii se face atât de bine încât simți că accelerezi puternic fără sa fii nevoit să reduci poziția manetei de accelerație, cum mi se mai întamplă mie pe circuit la unele ieșiri din viraje.

IMG_0667

Suspensiile active se adaptează din mers. Foto: Mihnea Ratte

Pentru fotografia de mers pe o roată, am remarcat cum sitemul electronic intervine atunci când strângi maneta de ambreiaj și nu te lasă să ridici motorul prea ușor. [/one_half_last]

IMG_0637

„Electronică, electronică, electronică…“ Foto: Mihnea Ratte

[one_half]Suspensiile

Pe stradă este mai greu să sesizezi problemele suspensiilor, dar pot spune că motocicleta este bine echilibrată. Singurele probleme ar fi la viteză mai mare, când apar rafale de vânt. În aceste condiții, ai o mică senzație de instabilitate, care este firească pentru o motocicletă atât de manevrabilă. Când vine vorba de suspensii, nu poți să le ai pe toate. Dar odată ce ai suspensii active, poți să te aștepți la un upgrade de software în viitor. Un lucru este clar, pentru cei care nu știu să-și regleze suspensiile, sistemul oferit de HP4 este unul ce nu demult ținea de cărțile science fiction și devine foarte folositor.

Cutie de viteze, ambreiaj

La intrarea în prima treaptă se simte un mic …, dar din treapta a doua, totul merge ca uns. Ambreiajul permite plecări foarte bune.

Motor

La primul model S1000RR, în 2010, puterea pe care o anunța producătorul bavarez depășea cu mult puterea oricărui alt competitor. Cu toții știm că motorul a fost proiectat ținând cont de standarde din Formula 1 și îmbunătățit în ultimii ani. Așa că așteptările mele s-au adeverit. Tot ce ține de propulsor dă senzația unui motor de curse pur sânge.

Principala diferență față de S 1000 RR

Sistemele electronice fac diferența majoră. Dacă iei un HP4 este ca și cum îți angajezi, deodată, un inginer de suspensii și un inginer electronist. Totuși, rămâne de văzut cât sunt de buni acești „ingineri” pe circuit.

Ce-mi place la BMW HP4 

Îmi place că este o motocicletă race-ready. Te poți urca pe ea și intra direct într-o cursă fără să te temi că duci lipsă de putere la motor, frâne sau manevrabilitate. Așadar, vine din fabrică pregatită suficient pentru a participa la o cursă pe circuit. [/one_half] [one_half_last] Bineînțeles, ar trebui schimbate anvelopele, carenele și poziția ghidoanelor.

Îmi mai place designul care înglobează părți din fibră de carbon și dă un aer foarte racing.

Ce nu-mi place la BMW HP4

Pe lângă preț? 🙂 (24.536 euro n.r.) Pentru stradă, nu ai ce să-i reproșezi. Cred că este prea puternică.

IMG_0609

Un motor de curse pur-sânge. Foto: Mihnea Ratte

Te face mai rapid

Pare ca totul să fie gandit să ajute la o pilotare cât mai rapidă și în siguranță. Cred că BMW HP4 poate ajuta un începător să meargă mai bine pe circuit cu câteva secunde bune. Pentru avansați intervine problema super-protecțiilor electronice împotriva furturilor care nu lasă utilizatorul să modifice unele componente fără știrea reprezentanților BMW. Acest lucru îngreunează modificarea motocicletei atunci când nu ești în componența unei echipe de uzină. [/one_half_last]

IMG_0642

Ionuț Mistode este multiplu campion Dunlop Romanian Superbike. Foto: Mihnea Ratte

Fișă tehnică BMW HP4

[tabgroup]1111[/tabgroup]

Mai multe detalii despre BMW HP4, pe pagina BMW Motorrad România.

Fotografii: Mihnea Ratte Photography

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

2 Comments

  1. […] popularitate și a primit recent un upgrade care l-a transformat în modelul HP4, pe care l-am testat și […]

  2. […] și Test Ride BMW HP4. Filmarea a fost realizată de către britanicii de la […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.