Cum arată noul program de finanțare BMW Motorrad: R1250GS cu avans 2.415 euro și 240 euro/luna, CASCO inclus
25/06/2020
MotoRC, Etapa 2 – Gata de start
03/07/2020

BMW F900XR – Perspectiva începătorului

BMW F900XR, noua motocicletă sport-touring BMW, a ajuns în flota noastră de test pe termen lung. Adi, editorul nostru video, a pus ochii pe ea și mi-a zis c-ar da o tură. De ce nu? Acum nu mai vrea s-o dea înapoi și e gata s-o cumpere. Cum s-a petrecut magia? L-am rugat să scrie câteva cuvinte despre experiența cu F900XR, din perspectiva lui. 

De ce perspectiva începătorului? Adi are permis moto din 2005, a mers trei ani cu Ducati 750 SS, CBR 600 F3, GSX-R 750 SRAD, după care a făcut o pauză foarte lungă, de 12 ani, în care nu s-a mai urcat pe niciun motor.

Voi lăsa textul de mai jos fix cum l-am primit, fără alte adăugiri sau omisiuni, chiar dacă în anumite pasaje eu aș fi scris altceva. 

„Primul contact – a fost bine, așa de bine că după ce am mers 80 de km între București și casă (drumul meu de zi cu zi), mi-am lăsat rucsacul și-am mai ieșit la o tură de seară, cu un zâmbet mare pe față. Era așa de manevrabilă, în toate aspectele, că am uitat imediat cum mi se părea puțin înaltă pentru ai mei 176 cm, și că era mai grea decât orice motocicletă am avut înainte. 

Accelerația era ușor de modulat pe modul Road (evident, n-am trecut pe Dynamic PRO), fără emoții la plecarea de pe loc, totul constant și previzibil, cuplu pe care-l simți imediat, fără explozii de putere, fără să fie agresivă. 

Adi și BMW F900XR

Deși am simțit-o grea la manevrele pe loc (poate din cauza lipsei mele de exeperiență), odată ce pleci și ai 5-10 km pe oră, greutatea pur si simplu dispare. Nu contează că mergi cu 30-50 km/h pe drumuri înguste, cu zeci de mașini parcate pe margine și oameni care trec strada în stilul nostru balcanic, sau că mergi mai tare, cu până la 90 de km/h, pe drumuri virajate. Sentimentul e același: o motocicletă previzibilă, așa cum vrei să fie, care face exact ce-i ceri.

Stă pe trasa pe care i-o dai, iar dacă faci o greșeală într-un viraj strâns, o poți redresa imediat ca să corectezi trasa. 

Poziția la ghidon este relaxată și naturală. Cea mai lungă tură a fost de 300 de km, timp de 5-6 ore, și am simțit nevoia de pauză după trei ore de mers pe viraje. Aș spune că o pauză de 5-10 minute, la fiecare două ore, îți va permite să te dai toată ziua. Șaua este lată și are o formă care te lasă să te miști fără să devină incomodă. 

Tehnologie – da, nu știu cum s-o spun altfel, dar încep să mă obișnuiesc cu progresul tehnologic care-a avut loc din 2005 până azi. În afară de Ducati, care avea injecție, Brembo, Marelli și oțel, am mers doar pe carburatoare și furtune de cauciuc. 

Display-ul arată foarte bine și te obișnuiești în 3-5 minute. Cockpitul, ca să-i spun așa, este foarte bine-gândit. Fiecare buton este la locul unde-ar trebui să se afle. Meniul în sine este foarte bine structurat, toată informația e acolo, dar desigur că-n mers trebuie să fii atent la drum, nu la display. Aș fi vrut ca butonul pentru manșoanele încălzite să fie mai ușor de apăsat în mers, dar nu le poți avea pe toate.

Recunosc, nici n-am atins cruise controlul în prima săptămână, nici măcar n-am fost curios. Apoi l-am folosit de câteva ori și mi-am dat seama că e o opțiune utila pentru orele întregi petrecute pe autostradă. 

Sistemele de asistență în mers – moduri de mers, ABS, quick shifter, suspensii – o mulțime de lucruri noi cu care trebuia să interaționez – dar n-a fost ceva dificil. Totul este așa de bine-dezvoltat și integrat că vine într-un mod natural. În primul rând, suspensia este uimitoare – se descurcă bine pe orice suprafață: autostrăzi, viraje, drumuri secundare, asfalt, până și un drum neasfalat. Se simte comodă și bine-echilibrată, nu mă ia niciodată prin surprindere. 

Află mai multe despre BMW F900XR:

BMW F900XR vs. Yamaha Tracer GT – Test Comparativ
BMW F900XR Commute – Cum e zi de zi, prin oraș
BMW F900XR – Revizia. Cât costă

Cât despre traction control și ABS, știu că lucrează pentru că am mers pe ploaie torențială, cu 12 grade și 80 km/h, n-am simțit intervenția, dar mi-au dat încredere în motocicletă. Am mers pe drumuri alunecoase, prin munți, iar motocicleta a rămas stabilă și, din nou, mi-a dat încredere. 

Un singur lucru de avut în vedere, la fel cum am spus la început, sunt oarecum scund și a trebuit să am grijă la felul în care puneam jos piciorul și făceam manevrele pe loc. 

Quickshifterul lucrează foarte fin, sus și jos. Schimbă de fiecare dată. N-am lucrat până acum cu așa ceva și, cu toate că-mi place foarte mult, nu-l folosesc tot timpul. 

Frânele sunt puternice și nu cred că cineva ar simți nevoia de mai mult. 

Sunt multe de spus și, în continuare, foarte multe de experimentat și tesat. Descopăr ceva nou în fiecare zi și îmi place din ce în ce mai mult. Nu de ea în sine, ci de experiența pe care ți-o oferă BMW, ai anumite standarde foarte clare. Nu mi-e dor deloc de motocicletele pe care mergeam acum 15 ani. A venit vremea pentru capitolul doi. Redescopăr o pasiune amorțită, mă îndrăgostesc din nou de mersul pe motor.”



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.