Program special pentru motocicliști la Salonul Auto Moto
13/03/2014
Cowasaki. Motocicleta construită din… oase
14/03/2014

BMW F700 GS vs. Triumph Tiger 800. Bătălia adventure-touring, clasă medie

Să presupunem că vrei o motocicletă adventure-touring, de clasă medie, cu care să stai mai degrabă pe asfalt. Până aici, ambele motociclete se încadrează perfect. Dacă judeci la rece, exclusiv după datele tehnice, Triumph Tiger 800 este motocicleta mai bună. Dar așa să fie oare?

Dacă ne uităm pe fișa tehnică, vedem două motoare de 800 cc (da, BMW F700 GS tot 800 cc are). La Tigru e tricilindru, la BMW e bicilindru. Tigerul dezvoltă 95 de cai putere, BMW-ul – 75. Și la suspensii Triumph stă ceva mai bine: are furcă întoarsă Showa pe față și amortizor de la același brand pe spate. BMW F700GS are suspensii clasice.

La capitolul dotări, BMW oferă ABS standard, iar modelul testat avea în echipare controlul tracțiunii ESA (duritatea suspensiei ajustabilă electronic) și mânere încălzite. Triumph, pe de altă parte, vine doar cu ABS opțional.

În rest, toate caracteristicile sunt similare, de la masă la roți.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (3)

Triumph Tiger 800 are putere mai mare și suspensii mai bune, dar BMW are dotări mai multe. Foto: Mihnea Ratte

Poziție de mers. BMW, mai suplă și mai prietenoasă

Diferențele dintre cele două motociclete sunt destul de mari la acest capitol. BMW are ghidonul mai lat, la fel ca restul motocicletelor din familia GS, în timp ce ghidonul de pe Triumph aduce mai mult a stradă. Șaua de pe Triumph este reglabilă și se află la o înălțime de 810 mm – 830mm, în timp ce șaua standard de la BMW este de 820 mm. Totuși, nemții oferă o versiune de șa joasă – 790 mm, disponibilă opțional. Per total, pe Tiger 800 ai o poziție ceva mai de stradă, dar motocicleta este mai masivă din cauza rezervorului mare. Astfel, dacă ești fată sau dacă ești mai mic de statură și nici la sală nu mergi, îți va plăcea mai mult BMW F700GS. Pe de altă parte, Tigerul va fi mai comod pe distanțe lungi. Te simți pe el ca pe o motocicletă touring.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (2)

Dac-ar fi un concurs de frumusețe, am alege Triumph Tiger 800. Foto: Mihnea Ratte

Design și finisaje. Felina merge mai bine pe „Catwalk“

Ambele au cam același profil, dar Tiger 800 este ceva mai impunător. Ce ne-a plăcut la BMW a fost că butoanele și comenzile sunt așezate cum trebuie, unde trebuie. Nici Tiger nu arată rău, dar pe la 100 de km/h semnalizările încep să fâlfâie ca niște urechi de câine, la fel și parbrizul mare, montat ca opțiune pe motocicleta de test. Totuși, la capitolul look, Triumph câștigă. E și o chestiune de gusturi, dar Triumph Tiger 800 e o motocicletă mai frumoasă.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (16)

În oraș. BMW – abilă, Tiger – greoaie

Am mers cu cele două motociclete pe toate tipurile de drum, de la oraș la autostradă. Prin București câștigă detașat BMW F700 GS. Deși au aceeași masă, Tigrul are centrul de greutate mult mai sus, din cauza rezervorului. Iar asta-l face destul de incomod dacă vrei să te strecori prin trafic. În plus, deși puterea lui Tiger 800 e mai mare, cuplul celor două motociclete nu e cu mult diferit: 79 NM la 7.850 rpm – Tiger 800 și 77 NM la 5.300 rpm – F700GS. Așadar, fiind bicilindru, cuplul BMW-ului este accesibil mai repede. Un motociclist cu experiență și care merge la sală nu va avea probleme cu Tiger 800, dar oricum ai da-o, BMW-ul câștigă această probă.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (13)

În oraș, BMW F700GS este superioară. Foto: Mihnea Ratte

La drum lung

Pe de altă parte, când te gândești la adventure-touring ai în minte drumuri lungi, șerpuite, pe Coasta Dalmată, cu bagaje și cu pasager. Iar Triumph Tiger 800 parcă a fost făcută pentru asta. Fuge de mănâncă pământul, iar tricilindrul, cea mai frumoasă parte la această motocicletă, combină performanțele unui patru în linie cu cuplul unui bicilindru. Suspensiile preiau foarte bine toate denivelările și țin motocicleta pe asfalt în curbe. Uneori, simți că-ți poți măsura mușchii cu orice sport-touring de aceeași cilindree.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (12)

Triumph Tiger 800 este varianta potrivită pentru drum lung cu pasager. Foto: Mihnea Ratte

Protecția la vânt cu parbrizul suplimentar este foarte bună, șaua e lată, confortabilă și simți că poți merge sute de km fără să te oprești. Asta dacă te lasă autonomia. Triumph anunță, oficial, un consum de 3,8 litri pentru 100 de km dacă mergi cu 120. Doar dacă împingi tu motocicleta în tot timpul acesta, am adăuga noi. În test, am avut un cosum de aproximativ 6,3 litri/100 km.  Totuși, motocicleta era destul de nouă și ce-am obținut noi e posibil să nu fi fost prea exact. Dar de un consum de 3,8 litri la 120 de km/h, nu se pune problema în condiții reale.

Deși Triumph are rezervorul mai mare cu 3 litri (19 față de 16), consumul mai mare face să nu-l ajute prea mult.

Pe de altă parte, nici BMW-ul nu e o variantă rea la drum lung. N-are performanțele motocicletei britanice și nu stă la fel de bine pe asfalt, dar bicilindrul se descurcă onorabil și te poți duce liniștit cât vezi cu ochii. În plus, și aici rămâne mai bună pentru fete și pentru cei cu mai puțină experiență. Consumul este ceva mai mic – 5,1 litri pentru 100 de km, dacă mergi la 120.

bmw f800 gs triumph tiger 800 (7)

BMW-ul e foarte ușor de pilotat pe orice tip de drum. Foto: Mihnea Ratte

Până la urmă, proba asfaltului este câștigată, fără discuție, de Triumph Tiger 800.

În off-road

Niciuna dintre ele nu e motocicletă de enduro. Ambele se descurcă cât să bați drumurile proaste din România, să mergi pe pietriș sau să fii sigur că ajungi undeva să-ți pui cortul, dar nu te aștepta la mai mult. Dacă vrei off-road, îți iei versiunile dedicate: BMW F800GS sau Triumph Tiger 800 XC. Totuși, dacă e s-avem și aici o confruntare, va fi câștigată de BMW.

Pe drum pietruit, datorită suspensiilor, Triumph Tiger 800 parcă-ți dă mai multă siguranță. Dar are centrul de greutate prea sus și cuplul maxim prea departe ca să fie o mașinărie de mers pe coclauri. BMW-ul este superior aici, datorită manevrabilității și cuplului accesibil mai jos. În plus, minunatul caracter al tricilindrului care te impresionează pe șosea, e păgubos în off-road.

În plus, până-i dezactivezi ABS-ul la Triumph îmbătrânești, iar pe nisip te-ai putea trezi că rămâi fără frâne. La BMW, se face dintr-un simplu buton.

Preț: BMW este mai ieftin. Costă 8.866 de euro în versiune de bază, cu ABS standard. Motocicleta testată (ESA, contolul tracțiunii, mânere încălzite), ajunge la 10.154 de euro. Triumph Tiger 800 pleacă de la 10.200 de euro (fără parbriz și crash bar), cu ABS, la Motoboom, dar are suspensii mai bune și 20 cp în plus.

Foto: Mihnea Ratte Photography

Concluzia 

În această confruntare, nu putem da un verdict clar pentru că nu știm ce fel de motociclist ești.  Triumph e mai frumoasă, e superioară la capitolul touring, stă mai bine pe asfalt și e alegerea perfectă dacă vrei drumuri lungi, cu pasager. Pe de altă parte, e mai grea de manevrat în oraș, are mai puține dotări, e ceva mai scumpă și consumă mai mult.

BMW-ul este mai bună ca motocicletă de zi cu zi, mai potrivită pentru începători, fete și persoane cu „gabarit redus“, are dotări mai multe, dar îi lipsește farmecul, puterea și ținuta pe asfalt a Triumph-ului.

BMW este prietenoasă, maleabilă și iertătoare, Triumph este aprigă, hotărâtă și te duce ca vântul. Alegi o motocicletă ca și când ți-ai croi un costum. Fix pe măsura ta, atât fizică cât și temperamentală.

Dar având în vedere că vorbim despre o clasă dedicată călătoriilor lungi, dacă e s-avem un câștigător, acela e Tiger 800.

 

bmw f800 gs triumph tiger 800 (4)

Deci, pe care-o alegi? Foto: Mihnea Ratte

 Alegerea cititorului

[poll id=”32″]

 



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.