Helpmet – casca inteligentă care sună după ajutor
13/06/2016
BMW Lac Rose – un R nineT mixat cu GS
15/06/2016

14 sfaturi ca să îți faci o motocicletă pentru aventură

Chiar dacă imaginile publicitare ți-o sugerează, un “big adventure” nu e cea mai potrivită alegere pentru o lungă expediție în zone izolate. În astfel de situații, o motocicletă ușoară, simplă și ieftină înseamnă o călătorie fără stres.

Să fim sinceri: toți motocicliștii ne dorim “aventura”, indiferent de tipul motocicletei pe care o călărim. Ajungem în momentele în care o plimbare la paradă, o întrunire, un tur al Europei sau o ieșire sportivă de weekend nu ne mai satisfac. Atunci visăm la o provocare adevărată. Căile mai puțin umblate ne cheamă să le descoperim. Cei curajoși, care nu sunt atât de dependenți de job, familie, timp sau bani, își ascultă chemarea, fac planul expediției și se gândesc: „cu ce motocicletă să plec la drum?”

Dacă dorim o simplificare, răspunsul ar fi: cu ceea ce ai deja în garaj. Pentru că aventura nu e dată de motocicleta pe care o călărești, ci de cel care e în șa. E ca și în cazul unei fotografii: ochiul, experiența și entuziasmul dau arta, nu tehnica unui aparat ultraperformant. Adică, pentru majoritatea cazurilor, e bună aproape orice motocicletă.

Să presupunem că bugetul nu ar fi o problemă. Ai fi tentat să îți iei o motocicletă cu “imagine”, pe care producătorul a scris deja pe rezervor sau codiță “Adventure”, să o încarci cu accesorii din catalogul de peste 2000 de pagini de la Touratech și să îți vezi de drum. Dar dacă prin “drum” înțelegi si lipsa asfaltului, o să constați că ai făcut alegeri greșite. Ar însemna să nu vezi mai departe de publictate. Din păcate, sunt și cărți care te îndreaptă spre o pantă greșită. (ca cea din imaginea de mai jos. Cu un asemenea camion nu vei merge decât pe asfalt).

Așa nu

Așa nu

Asupra unui lucru trebuie să cădem de acord: aventura începe unde se termină drumurile asfaltate. Un drum asfaltat, pe care urmărești indicațiile GPS-ului, nu include prea multă aventură. Tehnologia trebuie să ne ajute, dar fără să ne îndepărteze de experiențe autentice, fără să ne amorțească simțurile.

Revenind la subiect: vrei să te bucuri de călătorie fără să te lupți cu motocicleta? Ai nevoie de ceva cât mai ușor și cât mai simplu. Ce trebuie să iei în considerare dacă te gândești la o lungă expediție și ce modificări trebuie să îi faci motocicletei:

  1. o masă totală cât mai mică. Pentru un om normal, 200 kg la gol e limita superioară în care trebuie să se înscrie motocicleta. Dacă nu poți să ridici singur motocicleta căzută plină cu bagaje sau să o scoți din nămolul/nisipul în care a intrat roata de spate, atunci ori te mai duci la sala de sport, ori mai renunți la bagaje, ori schimbi motocicleta;
  2. cu cât sunt mai puțini cilindrii motocicletei, cu atât e mai ușor să o conduci în afara asfaltului. Pe același traseu și la aceeași viteză, un monocilindru e distracție, iar un bicilindru presupune concentrare;
  3. nu numai numărul cilindrilor e important, ci și capacitatea cilindrică. Clindreea medie (450-700 cmc) asigură un consum redus și o viteză de croazieră de 110 km/h. Dacă nu ai autostrăzi în plan, e o viteză suficientă. Aproximativ 60 de cai putere sunt buni pentru turism și aventură (evident, dacă nu ai pasager), de la 100 de cai în sus e nevoie de sisteme electronice pentru a controla tracțiunea.
  4. un rezervor mai mare e obligatoriu. Puține motociclete de cilindree medie au rezervor de peste 20 litri, așa că cel de serie trebuie înlocuit. Vestea bună e că se găsesc rezervoare supradimensionate pentru aproape orice model;
  5. poate că în alte domenii dimensiunea nu contrează, dar în cazul roților, chiar face diferența. O roată de 21 inch pe față trece peste obstacole și se controlează altfel decât una de 19. Chiar și pe spate, e de preferat una de 18 în locul celei de 17;
  6. o șa cât se poate de comodă. Motocicletele de acest gen, având garda înaltă, au o șa îngustă și incomodă. Ori o înlocuiești cu ceva mai comod, ori aștepți să ți se tăbăcească țesutul moale (cei care merg mult cu bicicleta sunt avantajați), ori încerci să pui pe șa o blană de oaie;
  7. protecție la vânt. Motocicletele mari au avantajul confortului dat de șa, protecție, cuplu și electronice. În cazul celor medii ai nevoie de un parbriz opțional;
  8. protecția motorului în cazul trecerii peste obstacole care depășesc garda motocicletei, protecții de mâini și de leviere;
  9. suport de bagaje. Pentru un cost redus, ți-l poate construi un prieten care se pricepe la sudură;
  10. genți laterale textile. Poate gențile de aluminiu arată bine și sunt mai încăpătoare, dar cele soft rezistă mai bine la lovituri, sunt mult mai ușoare, nu forțează cadrul inferior, echipamentul nu joacă în ele, sunt mai ieftine. Nu le lua în calcul pe cele de plastic, se sparg la prima căzătură. De asemenea, renunță la top-case: în off road solicită sistemul de prindere care se poate rupe. Înlocuiește-l cu un roll bag;
  11. renunță la toate lucrurile pe care nu le folosești, atât din bagaje, cât și de pe motocicletă (ex.: electronice, scărițele pasagerului). Și în motociclism și pe munte e o vorbă care spune: “cu cât știi mai multe, cu atât cari mai puține”;
  12. în cazul în care cricul e prea lung pentru motocicleta încărcată cu bagaje și o ține prea dreaptă, poți tăia câțiva cm din el, după care îi sudezi la loc talpa. Dacă faci operațiunea asta, sudează-i o talpă mai lată, care să nu se afunde ușor în pământ moale sau pietriș;
  13. încearcă să nu suprasoliciți partea electrică a motocicletei cu prize suplimentare sau becuri mai puternice. Evită mersul noaptea cu motocicleta pe un drum pe care nu ai mai fost;
  14. un cric central e greu și scump, însă ai nevoie să ridici roțile (pentru întreținerea lanțului sau în cazul penelor). Cea mai simplă și ieftină soluție e să tai un băț de schi sau de trekking la dimensiunea optimă și să îl legi undeva de cadru. Sunt din aluminiu și îți susțin fara probleme bascula sau blocul motor.dsc_9154-bikepropinuse

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.