VIDEO Cele mai bune depășiri din 2013. Categoria Moto2
16/12/2013
10 motive să nu te cuplezi cu o motociclistă
17/12/2013

Husqvarna Nuda 900. Caracter de huligan

Husqvarna Nuda 900 poate scoate demonul din orice motociclist. Cu un bicilindru în linie de 105 CP și o greutate de doar 175 kg, această jucărie știe cu adevărat ce înseamnă distracția.

Husqvarna Nuda 900 este prima tentativă a constructorului originar din Suedia de a construi motocicletele de stradă. Mai exact, a fost prima tentativă, deoarece firma a fost preluată de către KTM, iar austriecii și-au exprimat intențiile de a readuce brand-ul spre originile sale de offroad. Așadar, putem spune că Nuda 900 este o clasică în viață.

Până la preluarea de către KTM, Husqvarna s-a aflat sub tutela BMW. Nemții s-au ocupat de partea mecanică și de tehnologie, în timp ce italienii de design. Astfel, bavarezii și-au lăsat amprenta mai ales pe motor.

IMG_6419

Foto: Mihnea Ratte

Ca punct de plecare, Husqvarna Nuda 900 a împrumutat motorul BMW din gama F 800, dar bicilindrul în linie a fost supus unui tratament cu steroizi, iar cilindreea a crescut la 898 cmc. Propulsorul este montat pe un cadru de tip Trellis, fabricat din oțel. Puterea maximă dezvoltată este de 105 CP la 8500 rpm, în timp ce cuplul de 100 Nm este oferit la 7000 rpm. La prima vedere, acestea nu par valori care să ne lase cu gura căscată, dar tot ce trebuie să facem este să rotim manșonul de accelerație puțin ca să ne dăm seama că această motocicletă știe să muște. La propriu! Accelerația este instantanee. Motorul se turează aproape imediat spre zona roșie a turometrului, iar cuplul se face simțit încă de la primele 2000 de rpm așa cum îi stă bine unei supermoto.

Nuda 900 este plină de caracter. Zvâcnește puternic dacă este pilotată sportiv, iar motorul se turează foarte mult chiar și la cea mai fină rotire a manșonului de accelerație. Sunetul celor 898 cmc este gros, puternic, asemănător unui V2 Ducati, cu toate că evacuarea este cea stock. Motorul lui Nuda 900 reprezintă de departe farmecul motocicletei prin cuplul abundent accesibil de la primele turații.

Agilitate la superlativ

La viteze mici și medii, Husqvarna Nuda 900 oferă o stabilitate excelentă pe viraje, înclinându-se cursiv și schimbând direcția cu o lejeritate asemănătoare unei biciclete grație celor 175 kg la gol. Cel mai facil de pilotat și mai distractiv este în stilul supermoto, cu piciorul ieșit în viraje. Desigur, se poate opta și pentru stilul hanging off. În oraș, poți ajunge foarte repede oriunde grație ghidonului înalt care îți permite să treci peste oglinzile mașinilor și a unghiului mare de bracaj care îți oferă manevrabilitate sporită în spații înguste.

IMG_6456

Accelerația este brutală. Nu-i nicidecum o motocicletă pentru începători. Foto: Mihnea Ratte

La drum întins

Pe șosea, Husqvarna Nuda 900 se comportă foarte bine până când vitezele ajung la cote de autostradă. Din acel punct, furca devine destul de ușoară, vântul foarte puternic, iar motocicleta destul de instabilă, voblând ușor la rafale de vânt serioase.

Puntea față nu este încărcată suficient și duce lipsă de câteva kilograme care i-ar fi oferit motocicletei o stabilitate mai bună la viteze mari. Probabil acest lucru vine și din cauza poziției în șa, care este dreaptă și nu înclinată spre față. Astfel, la viteze mari și șosele denivelate, Nuda 900 prezintă ușoare ondulații.

Întorcându-ne la poziția în șa, supermoto-ul nu solicită brațele foarte mult. Șaua este înaltă, îngustă și dură, iar dacă ești un motociclist tânăr, Nuda 900 nu te forțează la opriri frecvente după fiecare 100 de km parcurși. Cu toate că înălțimea acesteia este de 870 de mm, un motociclist relativ scund, de 1.70 înălțime, nu va avea nici o problemă în a se urca pe Husqvarna Nuda 900. Protecția la vânt este inexistentă, orice rafală fiind simțită din plin, iar puterea vântului devine greu de suportat odată ce s-au depășit 130 km/h.

Transmisie și suspensie

Cutia de viteze manuală în șase trepte este foarte bine structurată și etajată pentru un supermoto. Rapoartele sunt scurte, treptele ușor și precis de selectat, iar primele trei viteze sunt foarte agresive, motocicleta arătând o poftă nestăvilită pentru rpm și viteză. Aici își arată caracterul de huligan. Acel impuls pe care ți-l transmite și dintr-o dată devii un motociclist proscris care gonește prin oraș în căutarea rutei cele mai scurte spre destinație. Ambreiajul este multidisc în baie de ulei și acționat mecanic, acesta fiind destul de dur ca feeling. Transmisia finală se realizează prin lanț cu O-ring-uri.

IMG_6405

Suplă și musculoasă. Foto: Mihnea Ratte

Suspensiile sunt dure, Nuda 900 tresărind și zgâltâindu-se la fiecare denivelare, dar în fond, această motocicletă nu a fost gândită pentru confort sau pentru cardiaci. Este o „armă” de distracție, un “huligan stradal” căruia îi place foarte mult să blocheze roata spate și să gliseze la intrarea într-un viraj. Totodată, Nuda 900 este adepta wheelie-urilor și a tuturor formelor de distracție motociclistice. O motocicletă nărăvașă, care trebuie îmblânzită și căreia nu-i plac începătorii. Pentru față s-a optat pentru o furcă Sachs de tip Up-side Down cu jambe de 48 și o cursă de 210 mm, iar pe spate s-a montat o dublă basculă și un amortizor Sachs ajustabil integral și cu o cursă de 180 mm.

IMG_6420

Foto: Mihnea Ratte

Forță de oprire

Frânele sunt puternice, cele două discuri frontale de 320 mm cu etriere radiale Brembo cu 4 pistonașe și discul de 265 mm cu etrier Brembo de pe spate își fac treaba onorabil. Dar maneta lasă o ușoară senzație de fading după o folosire puternică și îndelungată.

Concluzie

Cu ajutorul celor de la BMW, Husqavrna a reușit prin Nuda 900 să construiască o motocicletă distractivă, plină de caracter, cu un motor ce te îndeamnă la reprize scurte de accelerație și cu un design fermecător. Din nefericire, zilele de producție pentru Nuda 900 sunt numărate, dar așa se întâmplă cu lucrurile frumoase. Trec repede.

Foto: Mihnea Ratte Photography

[tabgroup]1

1 1[/tabgroup]

 



Cosmin Voicu
Cosmin Voicu
Îmi plac motocicletele de când eram mic și mă uitam împreună cu tatăl meu la MotoGP și la WSBK. Îmi aduc aminte de cursele cu Doohan și mai târziu de Rossi când alerga la 125 și la 250. Și de Fogarty și Haga la Superbike.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.