bmw m award
BMW dă un M6 pentru cel mai bun pilot MotoGP din calificări
09/05/2013
Ghid moto de weekend. 11-12 mai
10/05/2013
Honda cb500f

Honda CB500F este ca o nevastă. Îți place, e așezată, te poți baza pe ea, te ajută când ai nevoie, poți merge cu ea peste tot și veți face lucruri frumoase împreună. Totuși, nu te impresionează, e cuminte și după o vreme, începi să întorci capul după altele pe stradă.

Prima Honda CB500 apărea în 1993. Era un naked cu un motor în doi cilindri despre care inginerii japonezi spuneau că poate ajunge la 300.000 de km. Nu știm dacă l-a testat cineva atât de mult, dar motocicleta a avut succes și a fost fabricată până în 2003. După 10 ani de pauză, CB500 a înviat. Și a făcut-o în trei modele de bază, CB500R, CB500F și CB 500X.

Noi am pus mâna pe nakedul CB 500F, cea mai cinstită și mai accesibilă dintre ele.

CB 500F este fabricată în Thailanda – țară recunoscută mai degrabă pentru masaj decât pentru construcția de motociclete. Ceea ce nu înseamnă că nu este o motocicletă de calitate. Până la urmă, un thailandez robotizat și conștiincios nu este cu nimic mai prejos față de un italian artist care ar putea uita din cand în cand să strângă șuruburile.

Honda cb500f

Panourile laterale o facă să pară mai agresivă. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

Privită din orice unghi, CB 500 F pare mult mai rea și mai serioasă decât este în realitate. Panourile laterale de pe rezervor care încadrează foarte bine radiatorul și farul de Hornet îi dau o alură musculoasă, iar șaua din două bucăți îi asigură un aer sportiv.

Blândă ca o căprioară

De îndată cum te urci pe Honda CB500F, îți dai seamă că n-ai de ce să te temi. Poziția este confortabilă datorită ghidonului lat, iar rezervorul, mai îngust decât te așteptai, pare familiar cu cel de pe motocicleta pe care ți-ai luat permisul. Are același gabarit ca o motocicletă de 250 cc, iar odată ce-ai pus mâna pe ghidon te simți ca pe bicicletă. Înainte de a pleca de pe loc, ar fi bine să exersezi puțin semnalizările. Honda a făcut schimb între comanda pentru semnalizare și cea pentru claxon și, până te obișnuiești, s-ar putea să claxonezi venerabile pensionare care se întorc de la piață cu plasele de zarzavaturi. E drept că, după ce te-ai obișnuit, noul sistem îți este mai la îndemână.

Japonezii au umblat puțin și la displayul full digital care echipează Honda CB500F. Este mai bine organizat și este vizibil în bătaia soarelui. Îți arată turația, viteza, ora, consumul mediu și instant, numărul de litri rămași în rezervor și două kilometraje parțiale. Totuși, i-ar fi prins bine și un indicator pentru treapta de viteză, mai ales având în vedere faptului că este o motocicletă destinată începătorilor.

Honda cb500 4

Display-ul full digital este vizibil în bătaia soarelui. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

Cum am băgat cheia în contactul Hondei CB500F, mi-a venit cheful de joacă. Mă și vedeam strecurându-mă pe una din străduțele genoveze, cu briza mediteranei în vizieră. Din păcate, am fost nevoit s-o încerc în traficul aglomerat și haotic din București. Am trecut foarte ușor dintr-o treaptă de viteză în alta, chiar dacă motocicleta era nou-nouță.

Scărițele sunt bine poziționate, iar raza de bracaj mică îți permite să te strecori printre mașini. Șaua este comodă, atât pentru pilot cât și pentru pasager, și poți atinge liniștit pământul cu picioarele chiar dacă nu ești un pilot înalt. Oricât ai trage de accelerație, nu simți că pleacă de sub tine și ar fi bine să te gândești de două ori înainte de a încerca să impresionezi o fată călare pe sportivă care se așează alături, la semafor.

Mergi până te plictisești

Cu CB500F te poți descurca onorabil și pe drumurile naționale. Totuși, trebuie să ai în vedere că cei 47 de cai sunt cam puțini pentru cele 192 de kg cu plinurile făcute. Dac-ai urcat pasager în spate și bagaj, trebuie să te limitezi la un ritm relaxat și să nu-ncerci să forțezi nota. Motorul se simte cel mai bine între 3.000 și 5.000 de rot/min, iar puterea maximă este disponibilă la 8.500 de rotații/min. Deși au trecut 20 de ani, prima versiune de CB 500 era ceva mai puternică – 58 de cai. Cei de la Honda au vrut, se pare, să se încadreze în normele pentru categoria A2, iar o reducere a puterii nu poate decât să ne reasigure de renumele de indestructibil al bicilindrului. Așadar, legendara durată de viață de 300.000 de km este și mai plauzibilă, asta cu o întreținere minimă. Schimburile se fac la fiecare 12.000 km.

Honda cb500f

La prima vedere, nu pare o motocicletă pentru începători. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

Pe viraje, CB500F este foarte agilă și nu trebuie să ai slidere pe genunchi sa să iei curbele strânse. Roțile late de 120 mm pe față și 160 mm pe spate îi asigură o manevrabilitate bună, iar cauciucurile Dunlop Sport Max D222 te țin lipit de șosea.

Pe roata din față are un singur disc de frână, de 320 de mm, lucru care nu m-a încântat prea tare. Nu este forba despre frâne, care-și fac treaba foarte bine și opresc motocicleta în timp util, mai ales datorită ABS-ului. Este mai mult vorba de design. La alura de naked sportiv pe care i-au dat-o cei de la Honda noului CB500F, i-ar fi stat mult mai bine cu două discuri de frână pe roata din față.

Consumul anunțat de producător este de 3,5 l/100 km. Dar cum nu sunt nici thailandez de 50 de kg ud, nici liniștit, computerul de bord mi-a indicat un consum de 4,3 l/100 km.

Pe aripile vântului

Dacă mergi tare sau intri pe autostradă cu CB500F, nu te aștepta să ai protecție la vânt. Cele două panouri laterale de pe rezervor parcă mai țin briza, dar pe vreme rece ar trebui să fii îmbrăcat adecvat ca să nu schimbi, peste câțiva ani, berea din Vama Veche cu băile de nămol de la Techirghiol. Viteza maximă este de 190 de km/h, destul cât să-ți confiște Victor Ponta motocicleta dacă va da legea împotriva conducătorilor auto/moto vitezomani.

Acum două luni, într-un articol-pamflet, glumeam și spuneam că Honda CB500F este foarte bună pentru fetele ochelariste care vor o motocicletă sigură, onestă și fiabilă. Dac-am mai scrie articolul odată, am spune același lucru. Doar că i-am adăuga pe începători, pe cei care vor o motocicletă cinstită de tip commuter sau pe cei care vor să doteze școlile moto. Honda CB500F este simplă, eficientă și arată bine. ABS-ul de serie, consumul redus și prețul mic – 6.000 de euro cu TVA, fac din ea o alegere foarte bună în clasa din care aparține. Iar vechiul și celebrul slogan publicitar, „You meet the nicest people on a Honda“ („Pe o Honda întâlnești cei mai drăguți oameni“) încă rămâne valabil.

Fișă tehnică Honda CB500F:

Motor:
Tip: DOHC – 2 cilindri (Paralel), 4 timpi
Capacitate cilindrica: 471 cc
Diametru x Cursa: 67 x 66.8 mm
Raport compresie: 10.7: 1
Putere maximă: 48 CP / 8,500 rot/min
Cuplu maxim: 43 Nm/7,000 rot/min
Sistem de alimentare:
Tip: PGM-FI – Injecție electronică
Capacitate rezervor: 15,7 litri (inclusiv rezervă)
Consum carburant: 3,5 l/100 km
Transmisie:
Tip: 6 trepte
Ambreiaj: Multi-disc, umed
Transmisie finală: Lanț cu O-ring
Cadru: Diamond – Oțel
Dimensiuni (L x l x ȋ): 2,075 x 780 x 1,060 mm
Ampatament: 1,410 mm
Unghi înclinare furcă: 25,5 °
Cursă: 102,6 mm
Inălțime șa: 785 mm
Garda la sol: 155 mm
Masa proprie: 192 kg

În curând vor fi disponibile și accesoriile originale pentru CB500F. Honda produce toata gama de accesorii pentru motocicletele sale, de la topcase și sidecase, până la parbriz înalt, protecții de rezervor, ornamente de jante, U-locks, etc.

[nggallery id=64]



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

4 Comments

  1. Bubby spune:

    I don’t know who you wrote this for but you helped a brtehor out.

  2. Ora Exacta spune:

    Cautand pe netul in limba romana iata ca am aflat pe saitul dumeavoastra.
    Nu pot sa nu remarc ca sunt placut surprins de calitatea articolelor
    de pe acest sait si va urez cat mai mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.