Vespa 946 Bellissima… Scumpissima
06/08/2014
Lorenzo a semnat un nou contract cu Yamaha. Bradl trece la NGM Forward Racing
07/08/2014

Harley-Davidson Street Glide. Made in Ardeal

Noi i-am arătat România. La schimb, ea ne-a arătat de ce e în stare. Iar dacă s-ar transforma, brusc, într-un om, ar fi un ardelean. Un fel de Nicolae Furdui Iancu. Dar cu foarte mulți bani. 

Miercuri, 4 iunie, Sighișoara. Subsemnatul, un reprezentant Harley-Davidson, o echipă de filmare vorbitoare de limbă engleză și Harley-Davidson Street Glide 2014 – Colecția Rushmore. O motocicletă care, față de modelul precedent, vine cu mai multe elemente noi: carenă redesenată, roți noi, un alt sistem multimedia, alte coburi și motor mai vioi.  Turul făcea parte din proiectul #discovermore2014, ce presupunea că motocicleta avea să se plimbe toată vara prin Europa și o parte din Asia, iar Harley să facă un mini-documentar de călătorie din fiecare țară. Și tocmai venise rândul României, iar eu eram unul dintre invitați.

Greu de urnit

Astfel, cu bagajele făcute, plecăm din fața unui hotel din Sighișoara. Sau cel puțin încercăm. Asta pentru că găsirea punctului neutru pentru prima oară la Harley-Davidson Street Glide e o adevărată aventură. Unde mai pui că indicatorul treptei de viteză funcționează abia când iei mâna de pe ambreiaj. Astfel, n-ai nicio șansă să veri N-ul. După mai multe încercări, spre rușinea mea, și un picior de ajutor din partea camaradului de la Harley, am reușit să-i găsesc N-ul, apoi treapta 1 și să plec de pe loc. Faptul că după ce mi-am calibrat piciorul totul a mers perfect e de la sine înțeles.

După ce te-ai obișnuit cu masele, te poți juca și-n curbe. Dar cu grijă. Foto: Jake Churchill

Foto: Jake Churchill

La manevrele pe loc, Harley-Davidson Street Glide se simte fix ca o balenă în Dâmbovița. Este mare, grea și trebuie să te ții bine pe picioare dacă vrei s-o miști în spații strâmte. Dar, odată plecat de pe loc, totul se schimbă și cele 355 de kg (fără plinuri) parcă dispar.

Made in Ardeal

Odată ce ieși din oraș începe poezia. Motorul de 1,690 cmc, răcit cu aer și un radiator mic de ulei, dezvoltă 86 de cai putere, ce ar părea destul de anemici pentru o motocicletă așa de mare. Dar cuplul de 138 de Nm@3500 de rpm îți oferă un sentiment foarte plăcut, care te poate cuceri iremediabil și te face să nu ții cont de treapta de viteză. Este liniștită în mers, molcomă ca un ardelean, deși la ralanti tremură ca și când ar trece printr-o criză de epilepsie. Cred că, dacă puneam două ouă pe coburi, aveam instantaneu o omletă. Pe care o puteam pregăti pe motorul care se încinge destul de tare din cauza lipsei unui radiator de lichid. Ca să țină problema sub control, americanii au găsit o soluție prin care să oprească funcționarea pistonului din cilindrul posterior. Practic, dacă te afli în oraș, la semafor, și dai de accelerație în sens invers, cilindrul din spate nu mai funcționează. Deși pistonul își continuă mișcarea, acolo nu mai are loc nicio explozie. Desigur, se activează imediat ce accelerezi.

Drumul să fie drept, că ea știe ce să facă. Foto: Jake Churchill

Foto: Jake Churchill

Cât despre mersul în oraș, nu e niciun secret că Harley-Davidson Street Glide e ca balena despre care vorbeam mai sus. Ajuns în Cluj, am fost nevoit să traversez urbea la oră de vârf. Și se înainta mai greu ca-n București. Astfel, ca să nu mă prindă furtuna ce se apropia amenințător și plictiseala devastatoare, m-am băgat printre șirurile de mașini. Ceea ce nu-i o problemă atâta timp cât mergi drept. Pana la urmă, nu e mai lată ca o motocicletă adventure cu case-uri montate și, la cât e de mare, poți fi sigur că ești văzut în oglindă. Dar când vine vorba de zig-zag-uri, mai bine te lași păgubaș.

Maiestatea sa, Regele

Dar hai să ne-ntoarcem pe șosea, unde Street Glide e rege. Și se comportă ca un rege. Destul de greoi de la traiul bun, arogant, impunător și hotărât. Pare să-și facă treaba cum știe ea și nu prea vrea să fie tulburată. Dar pe viraje este mai distractivă decât mă așteptam. Odată acomodat cu masele, te poți juca pe serpentine și poți menține un ritm activ pentru un cruiser. Suspensiile și sistemul de frânare n-au fost niciodată mândria celor de la Harley-Davidson. Dar progresele se văd. Deși nu sunt perfecte, suspensiile de pe Street Glide își fac treaba. Și mai reușite mi s-au părut frânele, care pot opri în siguranță o asemenea măgăoaie. Sistemul poartă numele Reflex Linked ABS și este gestionat electronic. Acționează de la 30 de km/h în sus când, dacă apeși maneta pentru frâna-față, îți frânează și spatele. Forța de frânare este distribuită variabil, în funcție de viteză și de datele transmise de accelerometru. Încă o dată, facem comparația cu motocicletele din această gamă.

Harley a îmbunătățit sistemul de frânare. Foto: Jake Churchill

Foto: Jake Churchill

Carena a fost redesenată subtil și are o priză care lasă aerul să treacă pentru a reduce turbulențele. Iar până pe la 120 se comportă bine. Dacă ești pe autostradă și mergi ceva mai tare, cu peste 130-140 km/h, e posibil să-ți cam vibreze casca-n cap. Se pare că turbulențele n-au fost reduse suficient. Dar noi n-avem de unde să știm, pentru că respectăm limita legală. 😀

Poziția este, desigur, comodă și simți că poți bate țara-n lung și lat în ritmul V-Twin-ului Harley-Davidson. Cât despre sistemul media cu touchscreen, radio și alte dotări high-tech, nu prea știu ce să-ți spun pentru că am preferat sunetul motorului.

Și-ar mai fi ceva: prețul. Este evident că o Harley-Davidson nu poate fi altfel decât scumpă (deși Sportsterul parcă e din altă lume), iar Street Glide respectă regula și costă 26.200 de euro.

Una peste alta, m-am simțit excelent de la Sighișoara la Cluj pe Harley-Davidson Street Glide. Bătând șoselele Ardealului în șaua motocicletei americane am prins o părticică din sentimentul acela de libertate trâmbițat de marketingul Harley-Davidson. Da, e pe bune. Nu știu exact din ce cauză: V-Twin-ul, poziția, faptul că nu fuge prea tare și ai timp să admiri toate căruțele, emblema pe care o vezi în fața ochilor. Toate te fac să te bucuri de tura cu motorul într-un mod aparte.

Rațional, e o motocicletă greoaie, comodă, leneșă și scumpă, construită pentru bogații de peste 40-50 de ani. Sentimental, este motocicleta care-ți arată drumul spre libertate. Tu știi ce cale vrei să urmezi.

P.S. Singurul regret este că n-am avut casca deschisă la mine.

Să te tot duci. Foto: Jake Churchill

Foto: Jake Churchill

 

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.