BMW S1000R vs. BMW S1000RR. PeMotoare TV ep. 03
10/07/2014
66.000 de Harley-uri, rechemate în service
11/07/2014

Gențile pentru transportul bagajelor pe motocicletă

Genți din material textil vs. genți de piele vs. genți de plastic vs. genți de metal. Plus, o soluție neconvențională. Tu ce alegi?

Cunoaștem cu toții sentimentul acela, înainte de fiecare călătorie, când vezi bagajul împrăștiat prin cameră și te întrebi cum il vei pune pe tot pe motocicletă. Haine, cort, sac de dormit, saltea, mâncare și multe altele (despre care vom scrie un articol separat) trebuie să-și găsească locul pe motor. Dacă pleci singur, geanta de rezervor, o geantă impermeabilă pe locul pasagerului și un top-case îți vor oferi spațiu suficient chiar și pentru o călătorie de câteva săptămâni. Dar, în cazul în care ai cu tine și o pasageră sau vrei să ai cu tine toate obiectele ce îți pot oferi confort, atunci vei avea nevoie de genți laterale. Dar ce fel de genți? Vom trece în revistă avantajele și dezavantajele principalelor tipuri de genți.

Gențile laterale din material textil

Marele lor atu este prețul. O pereche de astfel de genți pleacă de la 50 de euro, însă cele de calitate, cu fermoare bune, cu mai multe compartimente, cu protecții soft, cu design atrăgător și rezistente la ploaie au un preț ce pleacă de la 100 de euro în sus.

Destinate în general motocicletelor allrounder și sportivelor, gentile din material textil “dau bine” pe orice gen de motocicletă, chiar și pe enduro și au avantajul că nu se sparg sau rup ușor în cazul unei trânte.

Sistemul de prindere nu este cel mai elegant, în majoritatea cazurilor acesta constând în două sau patru chingi se se prind pe sub șa. Recomandabil este ca gentile să fie așezate pe un suport dedicat, nu direct pe codița motocicletei. Dacă firmele consacrate nu oferă un astfel de model pentru motocicleta ta, sau nu reușești să-ți confecționezi unul, atunci este utilă lipirea unui autocolant transparent pe codiță. În acest fel, vopseaua va fi protejată și nu se va mătui prin frecarea cu gențile ce nu vor sta fixe.

Gențile textile sunt, în general, soluția ieftină, dar nu sunt și soluția sigură. Chiar dacă fermoarele pot fi încuiate cu un lacăt, un răuvoitor poate tăia chingile și lua gențile cu totul, în cazul în care lași motocicleta nesupravegheată pentru mai mult timp.

Există și genți textile pentru expediție, rezistente și impermeabile, care rivalizează la preț cu cele de aluminiu.

Gențile laterale din piele

Sunt reeditarea genților pe care le foloseau călăreții vestului sălbatic. Dacă ai chopper/cruiser și te respecți, atunci nu poți avea decât așa ceva pe motocicletă în lungile excursii. Producătorii de accesorii moto au în acest segment o ofertă foarte vastă, pentru toate buzunarele, din piele ecologică sau din piele naturală, cu ținte, capse sau cu ciucuri, cu catarame sau cu velcro. O pereche de genți de calitate sunt preformate pe un suport rigid, arătând la fel și dacă sunt goale și dacă sunt încărcate cu tot bagajul.

Ca și în cazul șeilor de motocicletă, nu este indicată expunerea lor prelungită la soare sau la apă. De asemenea, nu este indicată nici expunerea motocicletei în zone nesigure cu gențile pe ea, întrucât acestea se pot deschide foarte ușor.

Dintre toate tipurile de genți, acestea sunt cele mai expuse elementelor naturii. Dacă prin bagaje aveți aparate foto, tablete sau alte electronice, ar fi bine ca acestea să fie bine împachetate în pungi/saci impermeabili, astfel încât apa sau praful să nu ajungă la ele.

Geamantanele laterale din plastic

Există tot mai mulți producători de motociclete care oferă (de serie sau opțional) genți de plastic pe modelele sport touring. Acestea sunt cele mai aerodinamice soluții de transport bagaje, integrându-se în linia de design și de culoare a motocicletei.

Ca soluție aftermarket, o pereche de geamantane de calitate este în jur de 300 de euro, preț la care se mai adaugă suportul dedicat (rack-ul). Impermeabile 100%, majoritatea modelelor sunt destul de încăpătoare pentru a depozita chiar și căștile atunci când vrei sa vizitezi un obiectiv de pe traseu. Ușor de montat sau de dat jos de pe motocicletă de către proprietar, gențile sunt greu de furat de cineva care le pune gând rău și nu are scule sau timp.

Ele sunt, totuși, casante, așa că la drum lung e necesară în bagaje mereu o bandă gen power-tape.

De asemenea, cheița de la ele este foarte ușor de pierdut. Cei care am crescut cu cheia la gât am putea avea un avantaj.

Geamantanele de metal

Sunt urâte și nu sunt deloc aerodinamice, dar reprezintă un “must” pentru orice aventurier serios. Construite din aluminiu cu ranforsări de plastic în zonele in care ar putea fi atinse în cazul unor trânte, majoritatea modelelor au posibilitatea de a atașa pe capace alte chingi, sporindu-le în acest mod posibilitatea de transport. Sunt rezistente și foarte încăpătoare dar se zgârie foarte ușor. O astfel de pereche de genți vă scoate din buzunare în jur de 600 de euro, ceea ce nu ar fi mult pentru cine își permite o motocicletă adventure și o călătorie de câteva zeci de mii de kilometri.

Atenție la dimensiuni. De obicei, motocicletele din gama enduro-adventure au evacuarea sus. Ceea ce înseamnă că gențile vor fi asimetrice.

Rezistența la apă

În funcție de material, gențile rezistă mai mult sau mai puțin la „intemperii“. Cele mai rezistente sunt gențile din aluminiu, dar și aici contează calitatea construcției (etanșarea la îmbinări, în special). Deși nu cred că te vei scufunda vreodată cu motocicleta în râu, ar trebui să vezi dacă gențile sunt water-resistant sau waterproof. Iar dacă sunt waterproof, teoretic, ai putea folosi motocicleta pe post de submarin.

Viteză

Montarea unor genți laterale modifică radical aerodinamica motocicletei, iar la viteze mari, aceasta devine instabilă. Fiecare producător de genți indică viteza maximă recomandată în cazul în care le-ai montat pe motocicletă. Desigur, gențile montate din fabrică, special construite pentru un anume model, îți permit, de obicei, să atingi viteze mai mari fără să dansezi pe asfalt.

Soluția neconvențională – butoiașul de murături

Mă întorceam din Budapesta când am văzut un spaniol pe o Honda Transalp care călătorise în România. Pe post de topcase avea un butoiaș de murături (modelul acela albastru de cca 60 litri), ornat cu stickere din toate țările prin care trescuse. Cu un capac care etanșa perfect (la murături e grav dacă-ți intră aerul) și care putea fi securizat cu lacăt, părea soluția perfectă pentru cei cu buget redus.



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.