În doi timpi și nouă mișcări la Vespa World Days 2015
09/07/2015
Aventurierii de autostradă
13/07/2015

Cu motorul la înălțime (I)

Motocicliștii iubesc căldura și zilele însorite. Le așteaptă din toamnă și până în primăvară. Însă ce e prea mult strică. În lunile iulie-august, mersul cu motocicleta e plăcut dimineața și seara, pe răcoare. În miezul zilei, dacă ai tot echipamentul de protecție pe tine și staționezi mai mult de câteva minute, te simți ca pe un vulcan (și nu vorbim despre un Vulcan Kawasaki). Asfaltul degajă căldură, motorul dintre picioare la fel, iar de sus lovește soarele.

Sigur, nu poți renunța la motocicletă sau la purtarea costumului. Noi îți propunem câteva destinații unde umbra brazilor face aerul respirabil, iar altitudinea păstrează zăpada pe alocuri chiar și în luna lui cuptor. Am remarcat că în cazul multor motocicliști, pasiunea pentru motoare se completează și cu dragostea pentru munte, mișcare și aer curat. De multe ori, motociclismul face casă bună cu trekkingul.Spre Nucșoara

Traseele pe care vi le sugerăm implică o călătorie cu motocicleta spre un masiv muntos (de regulă un Parc Național), iar de unde drumul sau regula de vizitare a zonei nu mai permite accesul călare, să parcurgem pe jos traseul pentru a escalada un vârf. În Europa, căile cele mai rapide prin care se poate cuceri un vârf se numesc uneori “ruta motocicliștilor”.

Banner-ulei2

14 domnișoare mai greu sau mai ușor accesibile

Cum în România nu avem “optmiari” și cum – în general – motocicliștii nu au antrenamentul, pregătirea și experiența alpiniștilor, traseele ce constituie acest „palmares” sunt accesibile oricărei persoane cu pregătire fizică medie, voință și dragoste de natură. E vorba despre cuceririea celor 14 vârfuri carpatine din țara noastră cu o înălțime mai mare de 2500m și care se află în patru masive: Retezat, Parâng, Bucegi și Făgăraș.

În prima parte a materialului nostru vom vorbi despre cele două vârfuri amplasate în Munții Retezat (Peleaga, 2509m și Păpușa, 2508), urmând ca despre celelalte 12 să detaliem ulterior. Pentru cine nu este familiarizat cu termenul de trekking, acesta nu înseamnă altceva decât mersul în zone prealpine și alpine, către cabane, trecători, vârfuri sau alte puncte de atracție. Dacă nu te ajuți de bețe, distanța este mai scurtă și bagajul mai mic, drumeției pe munte i se mai spune backpacking. Cei care vor să forțeze puțin, au antrenament și un bagaj minimal, pot face trail running, adică alergare pe potecă.

Drumul spre rai e pavat cu…pietre mari

Parcul Național Retezat (PNR) este cea mai mare rezervație naturală din țara noastră, monument al naturii inclus pe lista rezervațiilor Biosferei de către UNESCO din anul 1979. Este și primul parc național din România ales membru PAN Parks, fapt ce îl situează pe lista destinațiilor eco-turistice deosebite la nivel continental. Grandoarea piscurilor, lacurile glaciare, tăurile, cascadele, peșterile, flora, fauna, dar și liniștea de aici fac din acest parc un colț de rai.Indicatorul spre Retezat

Principala poartă de intrare în PNR este localitatea Nucșoara. Pe drumul european E79, la 8 km de la Hațeg spre Petroșani, în Ohaba de sub Piatră virezi la dreapta. După 5km ajungi în Sălașul de Sus unde faci o primă scurtă escală, să vezi oamenii, casele și să stai de vorbă cu domnișoara de la modernul Centru de Informare Turistică.Sălașu de Sus

Vei afla că aici, în Țara Hațegului e plin de vestigii istorice și de obiective turistice, unele fiind de curând renovate.Cetatea Mălăiești

E și cazul Cetății Mălăiești (sec. XIV), reabilitată în 2014 și integrată în circuitul turistic. Dar înainte de a vizita cetatea, nu e o idee rea să ne revitalizăm cu o porție de “virșli de Sălaș”, produse tradiționale din carne de oaie.Cetatea Mălăiești

Cascada Lolaia

Cascada Lolaia

Părăsim Sălașul de Sus și mai facem 12km până la Complexul Cârnic, unde lăsăm motocicleta. Deși drumul până aici este unul neasfaltat, se poate parcurge fără problemă cu orice motocicletă stradală. La Cârnic sunt câteva pensiuni și o zonă de camping, însă dacă nu dorim să rămânem aici, după două ore de mers ajungem la Cabana Pietrele.

De aici, Retezatul începe să-și dezvăluie frumusețile. Pe BA (bandă albastră) se merge până în Curmătura Bucurii, apoi pe BR (bandă roșie) pe Vf. Peleaga (4 ore). De acolo se mai face o oră până pe VF. Păpușa, iar priveliștea răsplătește efortul.

În Parcul Național Retezat se poate intra și pe alte variante, cum ar fi cea de la Râușor, însă cele două vârfuri sunt mai greu de atins de acolo. Dacă ai o motocicletă care se descurcă bine pe drumuri forestiere (soft enduro), poți aborda varianta sudică, ce te duce la Poiana Pelegii (de aici ai doar două ore de mers până la Bucura) sau varianta vestică, ce te lasă la Stâna de Râu. De acolo urmezi marcajul TA (triunghi albastru) până în Culmea Păpușa-Custura, apoi CG (cruce galbenă) spre Păpușa.

Așadar, spor la împachetat bagajul și nu uitați: nu lăsați nicio urmă a trecerii voastre prin natură.

Nu putem să încheiem prima parte a scurtului nostru reportaj fără să cităm dintr-un pliant despre zonă:

“Călătorule,

…dacă vrei să-ți îneci gândurile negre în unda mustind de lumina albastră a Tăului dintre Brazi, dacă vrei să-ți clătești tălpile prin roua tulburată de pașii stingheri ai căprioarelor ce se închină fericite în catedrala verde din Valea Rea…atunci, și nu numai atunci…Vino!”

Spre cascada Lolaia

 

Banner-ulei2



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

4 Comments

  1. Stef spune:

    Wow, un om ca si noi ! In sensul ca si noi suntem la fel de indragostiti de calatorii, motoare, trail running, trekking, munte ! 🙂 Despre asta si scriem pe blog, pe http://www.doituristi.ro. Andrei, daca ajungi prin Maramures, da un semn si mergem pe cateva trasee faine 🙂

  2. Dragos spune:

    Foarte frumos articolul. Apreciez ca a fost facut cu o motocicleta „de rand”, cum ar fi un KLR din ’91. Ce-i drept, KLR-urile sunt mai rare pe la noi.

    Din randul locurilor minunate ale Romaniei, va recomand cu caldura Parcul Natural Cheile Nerei – Beusnita: http://www.mototurist.ro/cheile-nerei-colt-liniste-salbaticie/

    La fel, majoritatea drumurilor de pe acolo pot fi parcurse cam de orice motocicleta de strada, chiar si cu un sv650s 1st gen ;).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.