„Cea mai rapidă motocicletă din lume“, gata de lansare. Și e electrică
13/05/2014
Marquez, la Honda până în 2016
14/05/2014

BMW R nineT ride test. Motocicletă de ținut o viață

BMW R nineT este acea motocicletă pe care o ții în garaj și o lași moștenire. În principiu, este  inutilă pentru activitățile „lumești“. Dar te hrănește spiritual.

BMW R nineT sau nineT – pentru prieteni – este un roadster ce aniversează 90 de ani de BMW Motorrad. De-acolo și numele. Și pentru că un astfel de model nu putea arăta oricum, nemții au fost foarte atenți la detalii și finisaje, care sunt din liga superioară. Per total, motocicleta aduce a cafe-racer, dar puriștii genului vor spune că nu e un cafe-racer adevărat.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Detalii care fac diferența. Foto: Mihnea Ratte

BMW a folosit aluminiu pentru mai multe componente, de rezervor la capacul monopost. Că tot am amintit de rezervor, părțile laterale au fost șlefuite manual. Șaua de pe modelul de test (opțională) este, de asemenea, impecabil lucrată, iar în centrul farului găsești logo-ul BMW. Bordul are două ceasuri (vitezometru și turometru) și un display central care-ți afișează informații uzuale: consum, oră, distanță. Roțile sunt cu spițe, iar furca aurie care poate fi găsită și pe S 1000 R îi dă o notă custom.

Feeling custom made

În plus, BMW te invită să-ți folosești imaginația. În varianta de bază, motocicleta vine cu șa pentru pasager. Pe care o poți da la o parte și o poți înlocui cu un capac de aluminiu tip monopost, exact ca la modelul nostru de test. Sau le poți da jos de tot și o poți face bobber – în acest caz n-ar fi bine să te prindă ploaia pe ea. Roata din spate poate fi, de asemenea, înlocuită, la fel ca și evacuarea.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Furca aurie îi dă un aer custom. Foto: Mihnea Ratte

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Capacul de aluminiu este opțional. Foto: Mihnea Ratte

Poziția este comodă atâta timp cât nu ești prea înalt și corpolent. Scărițele sunt poziționate destul de „în față“, iar ghidonul este lat. Teoretic, un motociclist de 1.90 și 100 kg n-ar avea probleme. Teoretic. Pentru că având o șa atât de mică și un ghidon jos, ar putea părea destul de ridicol cocoțat pe nineT. Ține cont de faptul că dacă o vezi live e așa de mică încât ți se pare că poți fugi cu ea în spate. Eu, la 1.74 și puțin peste 80 de kg, în schimb, m-am simțit foarte bine.

De scos într-o cârciumioară la Șosea

BMW R nineT parcă a fost desenată special ca să te plimbi cu ea prin oraș, dintr-o cafenea în alta și să trăiești „la Dolce Vita“. Duminica, mai ales, când străzile sunt libere și te poți bucura de ea. În timpul săptămânii, dacă vrei să te strecori printre mașini trebuie să ai grijă la ghidonul lat cu care e posibil s-agăți ceva oglinzi. În rest, este extrem de manevrabilă și te poți juca cu ea cât vrei. De altfel, nemții au umblat la primele trei trepte de viteză care sunt ceva mai scurte, așadar este mai sprințară decât un R 1200 R, de exemplu. În plus, BMW a montat un amortizor de ghidon în caz că vrei s-o duci mai aproape de limite.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Transmisia finală se face prin cardan. Foto: Mihnea Ratte

Sunetul pe care-l scoate boxerul de 1200 e încântător. Asta și datorită tobei Akrapovic. În frână de motor pocnește cât să pornească alarmele mașinilor parcate, iar pe loc sună grav și rafinat. Iar dacă nu-ți convine, te poți juca cu cele două silencere de la evacuare. Cu o cheie, le poți modifica poziția astfel încât să obțină ce sunet vrei. Sau le poți scoate de tot, dar n-ar fi recomandat. La ralanti, ghidonul vibrează serios și când accelerezi motocicleta trage dreapta. Clasic, nu? Vorbim, totuși, de vechiul boxer răcit cu aer și ulei, capabil să dezvolte 110 cai putere la 7.500 de rpm și 119 NM la 6.000 rpm. Cu asemenea date, motorul e viu în orice treaptă te-ai afla, iar după 3.000 se simte cu adevărat bine.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Este extrem de manevrabilă, atât în oraș cât și pe drumuri virajate. Foto: Mihnea Ratte

În curbe stă foarte bine. Deși are 220 de kg cu plinurile făcute, centrul de greutate coborât îi oferă manevrabilitate, iar furca întoarsă de pe S 1000 RR (pe nineT nu e complet ajustabilă) care înlocuiește tradiționalul telelever face o treabă excelentă. Atât că este cam dură pentru drumurile din România. Frânele provin tot de la modelul sport. Ceea ce-nseamnă că s-ar descurca și-n situații mai grele. Pe R nineT sunt foarte ferme și reacționează imediat ce ai apăsat maneta. Iar pentru situațiile mai nefericite ai ABS.

Pe aripile vântului la drum lung

Drumuri lungi? Doar dacă ești dispus să te bată vântul din toate părțile. Singura zonă ușor protejată este cea a genunchilor. Orificiile „săpate“ în rezervor te mai țin la adăpost, dar în rest ești pe aripile vântului. Dacă ții neapărat, îi poți pune o carenă bikini și poți merge în ture mai lungi. Iar cei de la BMW au incluse în gama de accesorii o geantă de rezervor și una pe care s-o pui pe șaua pasagerului. Dar, totuși, nu e un all-rounder. Șaua, deși comodă, este mică pentru touring , iar poziția nu e de drum lung.

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Foto: Mihnea Ratte

Dacă mai toate motocicletele BMW sunt pline de senzori și electronică, R nineT n-are absolut nimic. ABS-ul este singurul sistem de siguranță. Controlul tracțiunii și suspensiile ajustabile electronic ar fi stricat tot farmecul și ar fi ridicat prețul.

Consum: BMW anunță 4,5 l/100km la o viteză constantă de 90 km/h și 5,8 l/100 km la o viteză constantă de 120 km/h. Nouă ne-a ieșit 6,7 consum urban și 5,3 în afara orașului.

BMW R nineT – Test Ride PeMotoare TV

Preț de bază: 14.600 de euro cu TVA. Prețul modelului testat – 14.819 euro. Destul de mult pentru o motocicletă de ieșit la cafea. Iar dacă nu ești genul de motociclist care mai mult stă să admire o motocicletă decât să meargă cu ea, prețul e și mai mare. Pentru că-ți mai trebuie încă o motocicletă, pe lângă R nineT, cu care să-ți faci treaba de zi cu zi și să pleci în concediu.

Așadar, NineT este scumpă și inutilă dac-o vrei ca motocicletă de zi cu zi (nu e nici commuter, nici tourer). Dar este genul de motocicletă pe care s-o ții în garaj o viață și să te bucuri de ea ani și ani, pentru că nu se va demoda niciodată. Iar pentru cei care-și permit acest lux, e o alegere perfectă.

Foto: Mihnea Ratte Photography

Fișă tehnică BMW R nineT:

[tabgroup]111[/tabgroup]

https://www.facebook.com/MihneaRattePhotography

Foto: Mihnea Ratte



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

1 Comment

  1. […] anul trecut BMW prezenta în același loc R nineT, un concept stilizat retro, acum designul este ceva mai SF. În locul farului rotund, calsic, avem […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.