transylvanian bike week
Transylvanian Bike Week: munți, Ardeal și voie-bună
06/06/2013
biaggi
Max Biaggi a revenit pentru scurt timp pe o șa de MotoGP
07/06/2013

BMW F 800 GT: îi șade bine cu drumul

BMW F 800 GT este motocicleta care te cheamă la drum. Și n-ar fi bine s-o refuzi, mai ales dacă drumul înseamnă munți cu miros de brad sau coaste însorite cu miros de mare.

În 2006, BMW lansa F 800 ST, care urma să concureze în categoria sport touring. Mai mult sport decât touring, datorită poziției. După un răgaz de șase ani, bavarezii au luat notițe și au scos BMW F 800 GT. Cam aceeași Mărie, dar mai sexy, mai rafinată și cu o pălărie mai frumoasă. Particula ST („Sport Touring“) a fost înlocuită cu particula GT („Grand Touring“), iar ajustările sunt pe măsură: noul tourer de clasă mijlocie de la BMW este mai confortabil, mai frumos și mai puternic.

BMW F 800 GT este o motocicletă frumoasă. N-aș fi crezut nicicând că un parbriz așa de mare se poate încadra în peisaj, dar asortat cu noua carenă, nu deranjează la ochi. Ba dimpotrivă, se leagă bine, iar dacă adaugi și gențile laterale, nimic nu pare să fie ieșit din normal. Un adevărat deliciu este bascula monobraț și transmisia pe curea. După mine, este cel mai frumos lucru la această motocicletă, iar felul în care cureaua se vede peste roata din aluminiu care stă să plece din loc, este un adevărat exercițiu de stil. Culoarea portocaliu Valencia este perfectă pentru soarele de la apus, iar pe timp de noapte farul mare face lumină cât pentru o mașină.

BMW F800GT

Te îmbie la drum lung. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

Gențile laterale ce pot fi comandate ca accesorii pot ține 55 de litri. Mai poți adăuga top case, geantă de rezervor (care poate rămâne la locul ei și când alimentezi datorită bușonului situat în lateralul șeii, o prietenă în spate (care stă comod) și nu-ți mai rămâne decât să te întinzi la drum.

Cu alură sportivă, dar confortabilă

Cum te-ai urcat în șaua noului BMW F 800 GT, observi diferențele față de vechiul model. Ghidonul a fost ridicat cu aproximativ 2 cm, scărițele au fost puse mai în față și puțin mai jos, iar șaua – mai lată ca la modelul anterior – a fost coborâtă la o înălțime de 800 mm. Așadar, stai mai comod decât pe vechiul model și poți pilota mai relaxat. Alături de cele două ceasuri de bord (aceleași ca la F 800 GS), se află un display digital care-ti indică ora, treapta de viteză, consumul (instant și mediu), cantitatea de combustibil rămas, temperatura motorului, dar și setarea furcii spate.

BMW F800GT4

Display-ul digital îți arată consumul instant și mediu. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

În oraș, BMW F 800 GT se simte mai bine decât aș fi crezut. Virează mai ușor și mai mult decât ai impresia, și este mai agilă decât pare. Totuși, mare grijă dacă vrei să te strecori printre mașini, datorită ghidonului destul de lat. N-ai vrea să dai peste cap oglinda vreunui șofer nervos.

De îndată ce părăsești traficul din oraș, BMW F 800 GT intră în elementul lui. Carena și parbrizul îți oferă o protecție foarte bună la vânt pe autostradă, indiferent de viteză, iar poziția relaxată te îmbie la drumuri lungi.

Vioaie și ascultătoare

Distracția începe cu adevărat când ajungi pe drumuri naționale. După aglomerația din oraș și plictiseala de pe autostradă, am ajuns cu modelul de test „pe Cheia“ – DN 1 A – Ploiești – Brașov, una din șoselele preferate ale motocicliștilor, iar GT-ul a fost docil și ascultător. Are același motor de 798 cc, cu doi cilindri în linie, care echipa și F 800 ST. Doar că nemții au calculat altfel alimentarea și i-au dat un plus de 5 cai putere. Astfel, ne-am ales cu 90 de cai putere la 8.000 de rpm și un cuplu de 86 NM la 5.800 de rpm. Destul cât să te distrezi în voie, mai ales dacă ești singur, fără bagaje și pasager și dacă nu ai pretenții de motocicletă sportivă.

BMW F800GT1

Transmisia pe curea arată bine și este ușor de întreținut. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

De fapt, BMW F 800 GT fuge foarte bine pentru șoselele noastre, cuplul este bine distribuit iar rapoartele sunt aranjate astfel încât să tragă chiar dacă nu-l turezi la 7.000 de rpm. În depășirea camioanelor de pe „Cheia“ am fost nevoit să trec în treptele inferioare ca să n-am emoții, dar pot spune că F 800 GT m-a ascultat fără să comenteze. Cei doi cilindri scot un sunet frumos, indiferent de viteza la care te afli. Un singur lucru îi reproșez: se simt vibrații în ghidon, mai ales la turații ridicate.

În rest, BMW F 800 GT este foarte stabil pe denivelări și-ți permite să te simți bine și în curbe, și la drum întins. Bavarezii au lungit furca spate cu cinci centimetri, ceea ce a mărit ampatamentul și asigură o stabilitate mai bună. Gumele Metzeler Roadtec Z8, cu care vine dotat BMF F 800 GT, m-au ținut lipit de asfalt, iar datorită rezervorului aflat sub șa – deci destul de jos – n-am simțit nicio dificultate înviraje, chiar dacă aveam rezervorul aproape plin.

Nu te lasă să greșești

În materie de siguranță, BMW are ABS și ASC (controlul stabilității). Am simțit uneori intervenția ABS-ului la frânări târzii, iar motocicleta a răspuns foarte bine. asc-ul te ține pe drum dacă ajungi pe asfalt umed sau cu nisip. Pe asfalt curat, rareori intră in funcțiune. Totuși, dacă simți că ai talentul lui Marco Melandri, îl poți dezactiva. Nu putem spune același lucru și despre ABS care, fie că vrei, fie că nu vrei, nu te lasă să blochezi roata.

BMW F800GT7

F 800 GT este totată cu ABS și ASC. Foto: Andrei Cătălin Sănătescu

Motocicleta pe care am avut-o în test a fost dotată cu modul ESA – Electronic Stability Adjustment, care ajustează, din mers, fermitatea suspensiei spate . Ai la dispoziție trei setări: Confort, Normal și Sport. Desigur că pe majoritatea șoselelor patriei noastre vei fi nevoit să folosești modul Confort, din cauza denivelărilor.

BMW F 800 GT a consumat în test, pe drumul național, 4,2 l/100 km. Asta la un mers normal, fără tras prea tare dar nici economic. Consumul anunțat de producător este de 3.4 l/100 km la viteză constantă de 90 km/h și 4.3 l/100 km, la o viteză constantă de 120 de km/h.

In dotarea standard, motocicleta costa 10.444 de euro. Modelul testat, cu optiuni precum ESA, sau mansoane incalzite costa 11.836.

BMW F 800 GT este o motocicletă vie și distractivă. Li se potrivește începătorilor, fetelor, sau celor care vor să facă touring pe un motor manevrabil și care să n-aibă dimensiuni de mașină. Așadar, nu-ți mai rămâne decât să te echipezi, să bagi cheia-n contact, să umpli rezervorul și să călătorești. Drum bun.

Fișă tehnică BMW F 800 GT:

Motor: 798 cc, patru timpi, doi cilindri în linie, patru valve pe cilindru
Putere: 90 cp la 8.000 rpm
Cuplu maxim: 86 Nm la 5.800 rpm
Viteză maximă: peste 200 km/h
Transmisie: curea
Cadru: aluminiu
Ampatament: 1.514 mm
Roți: aluminiu
Anvelopă față: 120/70 ZR 17
Anvelopă spate: 180/55 ZR 17
Înălțime șa: 800 mm (înălțime variabilă între 765 mm și 820 mm, opțional)
Greutate: 213 kg
Greutate totală permisă: 420 kg
Volum rezervor: 15 l
Rezervă: 3 l

[nggallery id=89]

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

2 Comments

  1. […] BMW F 800 GT: îi șade bine cu drumul 2. BMW Welt a sărbătorit 100.000 de livrări 3. Oradea, Kings Land şi un test de 20 de ore cu […]

  2. […] alături de Andrei Cătălin Sătătescu, plecam cu primele motociclete de test: BMW F 800 GS și BMW F 800 GT, direct de la SMAEB. Asta cu toate că primul test publicat a fost despre R 1200 GS. Au fost trei […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.