Ce trebuie să știi despre geaca moto de vară
11/09/2013
Royal Enfield a lansat Continental GT Cafe Racer
12/09/2013

Yamaha TMax: moto-maxi-scuterul de suburbie

Yamaha TMax a optat pentru sportivitate, design, o ținută de drum care se apropie de granița motocicletelor și a creat o arătare frumoasă, după care vor suspina aproape toți scuteriștii din oraș. Dar asta a adus și câteva lucruri ce nu vor fi pe placul tuturor.

La noi, când spui scuter te gândești la un pescar din comuna Bragadiru care dă cu bijuica-n Dâmboviță sau la băiatul care aduce pizza. Pentru mulți motocicliști, mai ales, scuterul este o chestie ciudată, un fel de scaun cu roți neatrăgător care scoate un sunet ciudat. Ei bine, nimic mai fals. Iar asta au înțeles-o prima oară țările din jurul Mediteranei. În Italia, Yamaha T Max este cel mai bine-vândut vehicul pe două roți. Anul trecut s-a vândut în peste 9.500 de unități. Englezii, pe de altă parte, se apropie de noi ca mentalitate, iar scuterele nu se vând la fel de bine.

Cei de la Yamaha spun că TMax combină practicul unui scuter cu modul de mers al unei motociclete. Că ia ce-i mai bun din ambele lumi și că ingredientele sunt amestecate într-un produs bun pentru orice. Iar asta ar fi minunat, dacă n-ar exista defectul universal al unui produs generalist.

Farurile sunt inspirate de la Yamaha R1 și R6

POP_0257

Farurile m-au dus cu gândul la Yamaha R6. Foto: Narcis Pop

Yamaha TMax arată bine. A câștigat Red Dot Award pentru design. Este ascuțit, sportiv, tineresc, iar farurile te duc cu gândul la Yamaha R1 și la Yamaha R6. La fel de ferm este și panoul de bord, desenat agresiv. Finisajele sunt, în general de calitate, mai ales elementele mari: carene, faruri, șa. Aș avea câteva obiecții cu privire la spațiile de depozitare din carenă, care nu-s lucrate la același nivel. Sunt două la număr, unul mai mare pentru acte, portofel, ochelari de soare și unul pentru telefon. La cât de mari sunt smartphone-urile din ziua de azi, e greu să intre ceva acolo.

Optând pentru un design mai sportiv și eliminând surplusul de materiale, spațiul de depozitare de sub șa este destul de mic pentru un maxi-scuter. Poți încuia acolo o cască integrală și mapa de la serviciu sau rucsacul pentru muncă, dar nu trebuie să întreci măsura.

Poziția pe TMax este foarte confortabilă, fără o șa excesiv de mare și te lasă să pilotezi în voie. Poți sta ca-n fotoliu și poți ajunge destul de ușor la pământ. Pasagerul stă, de asemenea, bine, și are la dispoziție scărițe pe care să-și pună picioarele și mânere de care să se țină. În plus, poți adăuga un sissy bar.

Maxi în oraș

Că scuterul este varianta ideală pentru mers prin oraș, nu mai încape îndoială. Iar Yamaha TMax are majoritatea atributelor unui scuter. Se întoarce foarte ușor pe loc, are raza de bracaj generoasă și, datorită centrului de greutate coborât, te simți ca și când te-ai afla în scaunul de la birou și ai la dispoziție un joystick. Deși are 217 kg cu plinurile făcute, acestea nu se simt, iar manevrele pe loc sunt joacă de copil.

Totuși, când vine vorba de strecuratul printre mașini, băiatul care livrează pizza pe o pocănitoare de 50 cmc o să-ți râdă în nas. Cu o lungime totală de 2.200 mm, TMax este mai mare decât un Fazer de 1000 cc (2,140 m) și se comportă mai degrabă ca o motocicletă decât ca un scuter. Din fericire, la acest capitol intră și accelerația, care este foarte bună și pleci primul de la semafor fără niciun efort. Frânele, totodată sunt bine-făcute și nu-ți dau emoții la opririle bruște, chiar dacă ai pasager în spate.

Ideal pentru suburbii

Yamaha TMax este ideal pentru navete scurte în afara orașului. De altfel, mi se pare un vehicul ideal pentru zona de suburbie, când ai de parcurs în jur 20-30 de km pe zi până la serviciu și când trebuie să combini drumul expres cu drumul prin oraș.

POP_0394

Deși are 217 kg, este foarte manevrabil datorită centrului de greutate coborât. Foto: Narcis Pop

Yamaha T Max atacă bine virajele, iar motorul este destul de musculos încât să te ajute la mai toate depășirile. De altfel, Yamaha a investit destul de mult la acest capitol. Față de modelul precedent, a crescut capacitatea propulsorului la 530 cc, iar cei doi cilindri paraleli în patru timpi oferă 46 de cai putere și un cuplu de 52 Nm. Față de modelele precedente, motorul oferă un cuplu mai bun în turații mici și medii, iar asta se simte la accelerație. Până la 80-100 de km/h accelerează foarte bine, fiind peste multe mașini de pe stradă și ținând pasul cu motocicletele de clasă mică. Ai grijă, ajunge la viteze unde poți lua amenzi serioase sau rămâne fără carnet.

Șasiul este construit din aluminiu și oferă o greutate redusă, iar motorul este montat, ca la o motocicletă, în interiorul cadrului. Roata spate este dirijată printr-o basculă, ca la motocicletă, iar transmisia se face prin curea. Roțile mari, de 15 țoli țin scuterul foarte bine pe șosea și-ți permit să mergi într-un ritm accelerat. Pe față ai o anvelopă cu o lățime de 120, iar pe spate de 160.

Ampatamentul este de 1,580 mm (Fazer are 1,460 mm, dacă tot am făcut comparația), ceea ce oferă o stabilitate sporită la viteze mari. Totuși, trebuie să fii temperat, pentru că, deși maxi, este tot un scuter.

POP_0309

Sub șa intră o cască integrală. Foto: Narcis Pop

Protecția la vânt este acceptabilă pentru drumurile în afara orașului. Din cauza look-ului sportiv, simți vântul la viteze mai mari, dar nu este deranjant. Parbrizul este reglabil, dar procedura este greoaie. Trebuie să tragi pe dreapta, să scoți un imbus și să te pui pe ajustat, ceea ce ar putea deveni supărător la un moment dat.

Consumul de carburant în test s-a ridicat la 6l/100 km în mediul urban și la 4 l/100km în afara orașului.

Mai scump decât o motocicletă

Un lucru care-ar putea să-i supere pe cei nefamiliarizați cu maxi scuterele este prețul. TMax costă 11.390 de euro în varianta cu ABS și 10.890 de euro în varianta fără ABS. BMW C600 Sport, competiția directă, se află tot pe acolo, cu prețuri ce variază între 10.650 – 11.600 de euro, în funcție de dotări. Ceea ce poate fi un preț luat ca atare de către fanii scuterelor, dar privit cu ochi ciudați de către motocicliști. Asta pentru că este mai scump decât un naked și are același preț ca un sport-touring de clasă mijlocie.

Dacă stai în Corbeanca și vrei un vehicul pe două roți cu care să poți merge zilnic la serviciu îmbrăcat în costum, un maxi scuter este cea mai bună alegere. Iar Yamaha TMax rămâne cel mai greu nume din această categorie.

Fișă tehnică Yamaha TMax

[tabgroup]111[/tabgroup]

Foto: Narcis Pop

 

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

2 Comments

  1. […] sunt cea mai bună alegere. Pe unul mic riști să te depășească până și bicicliștii, iar un T-Max e, totuși, cam mare și cam scump ca să-l iei doar pentru naveta Drumul Taberei – Pipera. O […]

  2. […] ca să poți pleca de la semafor cum trebuie, ar fi bine să ai cel puțin 250-300 cc. Desigur, o Yamaha T-Max  ar fi cea mai bună alegere. Mai ales că arată și destul de bine ca să nu fii confundat cu un […]

Lasă un răspuns la Yamaha X-Max 250. Ideal pentru oraș. TEST | Pe Motoare - Motociclete, teste, știri, interviuri Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.