La drum cu Motosketarii din Plopeni spre Capul Nord
05/08/2015
Parada domnilor distinși, din nou în București
07/08/2015

Yamaha R3 – Test pe circuit

Muncă sau distracție? Dacă întrebarea ar fi pusă în acești termeni, evident că toată lumea ar opta pentru cea de-a doua variantă. Cam așa stă situația cu motocicletele sport entry-level. Acolo unde modelele de cilindree medie și mare cer muncă și concentrare, Yamaha R3 îți oferă distracție.

Înapoi la școală

Nimeni nu se naște pilot de MotoGP, așa cum nimeni nu se naște adult. Pentru a ajunge acolo e nevoie de timp și învățătură. Iar cel mai eficient studiu e acela pe care îl faci jucându-te. Adică instrucția să vină la pachet cu amuzamentul, nu neapărat cu transpirația.

Acestea erau gîndurile ce îmi treceau prin cap, pe circuitul de la Serres, după primele tururi cu Yamaha R3. Mă simțeam ca în prima zi din clasa întâi, bucuros și emoționat. Îmi dădeam seama că sărisem o etapă din viață. Trecând direct la motocicletele de capacitate cilindrică medie și mare e ca și cum făcusem liceul și facultatea fără să trec prin școala generală. Așa e parabola: Yamaha R3 te învață corect, de la început, scrisul și tabla înmulțirii. Jucându-te, te deprinzi cu echilibrul, frânările, înclinările, traiectoria ideală, poziția pe motocicletă, etc.

Yamaha R3_1

A nu se înțelege, însă, că R3 este o motocicletă de jucărie. Nici vorbă de așa ceva. Dacă nu te interesează secundele din viață, ci viața în general, atunci ai acces la plăcerea de a pilota o motocicletă sport.

ADN-ul seriei R

Ca aspect, Yamaha R3 merge pe linia de design a seriei YZF-R. Farurile duble au între ele o priză de aer deasupra căreia e amplasată lumina de poziție (cu LED). Carenajul cu linii armonioase continuă cu lungul rezervor (14 litri) și cu o codiță ascuțită și ridicată.

Dotările motocicletei sunt corecte, fără excese. Cu toate că fratele mai mic YZF-R125 are furcă inversată și frână cu etrier radial, R3 vine cu o furcă în format clasic (KYB de 41mm) și frână convențională. Avem ABS, însă fără a fi decuplabil. Pe bord tronează un turometru analog de mari dimensiuni. Digital sunt afișate viteza, treapta de viteză, nivelul benzinei, temperatura apei, ora, kilometrajul total și parțial, autonomia rămasă, consumul mediu și instantaneu. Există chiar și o lumină de schimbare a treptelor în funcție de turație (reglabilă), ca la orice motocicletă sportivă ce se respectă.

Yamaha R3

Bordul este complet și lizibil

 

Cu acest model, Yamaha inaugurează un nou motor. Este vorba despre un bicilindru în paralel de 321 cmc ce scoate 42 de cai putere la 10.750rpm și un cuplu de 29,6Nm la 9000rpm. Nu mă așteptam ca la o asemenea capacitate cilindrică să fie prea vioi, însă m-am înșelat. Cu treapta a treia (treaptă folosită cel mai des, atât pe circuit, cât și pe stradă), reușește să te scoată din viraje fără efort. Urcă rapid în ture și are o curbă plăcută de livrare a cuplului. Chiar și începătorii pot deschide la maxim accelarația, în orice treaptă de viteză, fără să fie luați prin surprindere. De altfel, prima treaptă de viteză este și destul de lungă, pentru a-i ajuta pe aceștia. Este evident faptul că din cauza cilindreei trebuie ținut foarte turat, însă motorul se simte bine la turațiile înalte. Am remarcat că trebuie ținut între 7 și 10 mii de rotații pentru a-l face eficient. Cei de la Yamaha îl declară și foarte fiabil, intervalul la care se face verificarea jocului supapelor fiind de de 42.000km.

Sportul ca plăcere

Spre deosebire de R6 sau R1, pe R3 stai ca pe o motocicletă sport touring. Semighidoanele sunt amplasate mai sus, scărițele mai jos, spatele puțin aplecat spre rezervor. E o poziție confortabilă pentru mersul de zi cu zi și pentru începători. Deși este compactă, un pilot de înălțime medie (eu am 1,76m) își găsește loc sub carenaj pe liniile drepte. Forma șeii permite atât începătorilor să atingă solul fără probleme, cât și piloților experimentați să-și schimbe rapid centrul de greutate de la un viraj la altul.  Levierelor de ambreiaj și de frână nu le poți regla distanța față de manșon, însă sunt bine poziționate.

Motocicleta are numai 169kg cu plinurile făcute, cu 20kg mai puțin decât R6. Această greutate, combinată un centru de greutate coborât și cu o șa aflată la 780mm, o face foarte manevrabilă. Frâna de față cu un singur disc de 298mm și două pistonașe Akebono își face treaba rezonabil. Dacă vrei să faci performanță, vei dori totuși o frână cu două discuri, care este mai ușor de dozat și mai eficientă.

Compromisuri raționale

Furca nu este reglabilă, însă pe circuit nu plonjează excesiv pe frânări. Amortizorului central (tot Kayaba, ca și furca) i se poate regla numai pretensionarea în 7 trepte. Setările de fabrică ale suspensiei sunt în armonie cu cadrul de tip diamant. Adică nu simți rigiditate excesivă. Este totuși un compromis, care face motocicleta utilizabilă și pentru uzul cotidian, nu numai pentru circuit.

Jantele de aluminiu au un model ca cel al motocicletelor mult mai scumpe și vin încălțate cu pneuri Michelin Pilot Street. Însă nu au desenul ca restul gumelor Pilot Street, acesta fiind unul special pentru R3. Aceste cauciucuri sunt cunoscute pentru rezistența lor, nu pentru aderența deosebită. Dar m-am bazat pe asfaltul circuitului grec, așa că – după ce le-am încălzit bine – le-am descoperit limitele. În special pe retrogradările de după linia dreaptă, mai ales că motocicleta nu are un ambreiaj anti-hopping, simți cum spatele pierde aderența.

Unghiul de înclinare al motocicletei este însă incomodat de distanțierele scărițelor. Foarte lungi, acestea ating asfaltul cu mult înaintea sliderelor de pe costum. Dar, după câteva tururi pe circuit, nu va mai fi nevoie să la demontezi sau să le înlocuiești cu unele mai mici, pentru că se vor scurta prin polizare.

Yamaha R3_5

Concluzii

Deși este o motocicletă care se adresează în special începătorilor (se poate conduce cu permis categoria A2), Yamaha R3 nu arată deloc ca o motocicletă entry-level făcută cu un buget de austeritate. Iese în evidență prin design, tabloul de bord este complet, iar puterea, chiar dacă nu e multă, este suficientă. Am fi vrut să vedem comportamentul suspensiilor pe drumurile românești, pentru o evaluare mai obiectivă.

Este o motocicletă ce îi perfecționează pe începători, dar îi și distrează pe cei experimenați. Cu toate că în Franța există deja un campionat R3 Cup pentru cei care au peste 14 ani, cred că în țara noastră un mic procent dintre cumpărători își vor duce motocicleta pe circuit. O vor folosi în alte scopuri pe care R3 știe să le atingă: ca să te strecori prin oraș sau să faci plimbări în weekend. Iar cei care o vor folosi pe circuit își vor dori ca motocicleta să aibă alte pneuri, suspensii, frâne și un ambreiaj anti hopping.

Yamaha R3_3

Yamaha R3 vine în două variante de culoare, alb-albastru și negru. Costă 5.850 euro (TVA inclus), fiind sesizabil mai scumpă decât concurența: KTM RC 390 (5.700 euro), Kawasaki Ninja 300 (5.000 euro, 5.400 cu ABS) sau Honda CBR 300R (5.290 euro).

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.