Vyrus, NCR sau Ghezzi & Brian sunt doar câteva dintre numele care au o pasiune aparte pentru motociclete și care nu fac un obiectiv din volumul vânzărilor. Sunt, mai mult, niște mici ateliere unde visele motocicliștilor devin realitate și unde motocicleta este văzută ca o ființă cu suflet care inspiră benzină și ulei și care expiră dioxid de carbon.

Puțin săturați de nume de motociclete italiene sonore precum Ducati, MV Agusta (Meccanica Verghera Agusta), Benelli, Aprilia, Moto Guzzi (și lista poate continua la nesfârșit), ne-am gândit să facem un top cu niște producători italieni mai mici care să reprezinte “Italy’s finest”. Am ales câte un model de la cinci manufacturieri italieni de motociclete care au foarte mult talent și imaginație în a construi opere de artă pe două roți.

2011-sport-bike-bimota-tesi-3da

5 – Bimota Tesi 3D

Pe locul cinci se află, probabil, cel mai cunoscut producător moto dintre cei cinci aflați în acest top. Este vorba despre un mic atelier situat în Rimini care în anul 1973 a fost înființat de către Valerio Bianchi, Giuseppe Morri și Massimo Tamburini. Cei trei au început să producă cadre moto pe lângă motoarele deja existente pe piață.

Numele modelelor poartă inițialele cadrului și al motorului. De exemplu, litera D vine de la motorul Ducati, iar B de la cadrul Bimota. Astfel, gama DB înseamnă ca motocicletele sunt echipate cu motoare Ducati, iar cifrele semnifică ordinea fabricării respectivului model. DB1 este prima motocicletă cu motor Ducati fabricată de Bimota, iar DB11 – cea mai recentă.

Tesi 3D reprezintă un proiect care a ajuns la stadiul 3 de  dezvoltare. Aspectul inovator din spatele acestei motociclete este brațul oscilant care înlocuiește tradiționala furcă. Datorită faptului că nu există transfer de greutate pe frânare, Tesi 3D este foarte agilă și stabilă pe viraje indiferent de viteză. Motorul provine de la modelul Ducati Hypermotard 1100. Mai exact, un bicilindru în V înclinat la 90 de grade, cu o cilindree de 1078 cmc. Propulsorul este răcit cu aer și are 98 CP/7500 rpm și 103 Nm/5.500 rpm, în timp ce greutatea la gol a motocicletei italiene este de 167 kilograme.

Fionda_1

4 – Ghezzi & Brian Fionda

Ghezzi & Brian a luat ființă în 1995 cu scopul de a construi o motocicletă de curse cu un motor bicilindric. Un an mai târziu, motocicleta a câștigat Campionatul Italian SuperTwin. O caracteristică fundamentală a produselor Ghezzi & Brian este personalitatea, derivată de la modelele Moto Guzzi care stau la baza fiecărei creație a casei din Missaglia, Italia.

Fionda înseamnă în italiană “praștie”, iar motocicleta este o interpretare modernă a unui café racer ce își are geneza într-un Moto Guzzi V11. Fabricată în 2004, Ghezzi & Brian Fionda are un motor V2 la 90 de grade montat transversal. Propulsorul de 1064 cmc este răcit cu aer și are 104 CP/8250 rpm și 98 Nm/6300 rpm. Fionda este foarte suplă față modelul V11, cântărind la gol 185 de kilograme. Printre componentele montate pe motocicletă se regăsesc etrierele radiale Brembo, furca upside down Marzocchi cu jambe de 50 de mm și amortizorul-spate Ohlins.

magni-storia-_1

3 – Magni Storia

Mai urcăm o treaptă și ajungem la ocupanta locului 3. Aici se află compania Magni, care este cunoscută pentru strânsa legătură cu motocicletele MV Agusta. Arturo Magni, fondatorul firmei, a lucrat în cadrul departamentului de curse MV Agusta din 1950 până în 1977, când celebrul producător de motociclete s-a retras din motorsport. În acel an, Arturo a decis că este timpul să-și înființeze propria companie și, astfel, povestea producătorul Magni a început.

Specializată în dezvoltarea unor versiuni limitate ale modelelor din Varese, cea mai recentă operă a micuței firme moto are ca punct de plecare motocicleta MV Agusta Brutale 1090. Denumită Magni Storia, creația italiană are un motor cvadricilindric în linie de 144 CP și 112 Nm. Rezervorul este fabricat din aluminiu, iar design-ul celor două tobe ne duce cu gândul la celebra motocicletă de curse MV Agusta din anii ’60 – ‘70 a lui Giacomo “AGO” Agostini.

ncr-millona-m16-desmosedici-4

2 – NCR M16

În 1967, Rino Caracchi, Giorgio Nepoti și Rizzi puneau bazele a ceea ce urma să devină cunoscut sub numele de NCR (după plecarea lui Rizzi, litera R înseamnă Racing). În anii ’70, compania a fost prima echipă de curse oficială a constructorului Ducati.

NCR are o vastă experiență în dezvoltarea cadrelor și motoarelor de curse provenite de la Ducati, iar fiecare motocicletă este construită integral manual și beneficiază de cele mai bune materiale și de cea mai înaltă tehnologie. Produsele NCR se bazează pe motociclete Ducati, iar modelul M16 îți are rădăcinile în supersportiva Ducati Desmosedici RR.

Însă, M16 folosește fibră de carbon pentru cadru și titanium pentru alte componente esențiale. Motocicleta a fost concepută pentru a fi cât se poată de ușoară, dar în același timp foarte rezistentă. Bascula este, de asemenea, fabricată din fibră de carbon, la fel și rezervorul, carenele, subcadrul, codița, aripa față și jantele. Astfel, greutatea la gol este de doar 145 de kilograme.

Pe lângă alte caracteristici, se numără suspensii Ohlins, frâne cu etriere monobloc Brembo, iar motorul V4 de 990 cmc are 200 + CP/7600 rpm, putere măsurată la roată.

Vyrus_987_C3_4V_side

1 – Vyrus 987 C3 4V

Am ajuns și la prima poziție din top: Vyrus 987 C3 4V. Omul din spatele acestui proiect este Ascanio Rodorigo, care a lucrat pentru Bimota în anii ’80. El este cel care a dezvoltat modelul Bimota Tesi 2D împreună cu Massimo Tamburini. La începutul anului 2000, Ascanio a părăsit Bimota, iar un an mai târziu urma să ia naștere micul atelier din Coriano, Italia, pe nume Vyrus. Practic, motocicleta lui Ascanio este o Tesi 2D perfecționată. Înainte de 987, manufacturierul a mai avut câteva modele, 984 C3 2V și 985 C3 4V, dar versiunea 987 C3 4V reprezintă ultima evoluție a ceea ce a fost proiectul Bimota Tesi 2D la începutul anilor 2000.

În 2013, Vyrus 987 C3 4V are motorul V2 de 1198 cmc de pe Ducati 1198R, dar modificat. Astfel, motocicleta celor de la Vyrus vine în trei versiuni: 987 de 170 CP și 163 kg greutate, 987 R de 184 CP și 158 kg, și, nu în ultimul rând, 987 Kompressor de 211 CP și 154 kg (greutatea fiind măsurată la plin). Cuplul oferit este de 145 Nm, dar nu asta este caracteristica principală a motocicletei.

Ceea ce face această motocicletă specială este sistemul hub-centre steering și brațul oscilant frontal care înlocuiește tradiționala furcă. Datorită acestei soluții tehnice, motocicleta nu mai este supusă la transferul de greutate care există pe perioada de frânare. Așadar, Vyrus oferă posibilitatea de a frâna mai târziu și de a vira mai violent față de o motocicletă echipată cu o furcă tradițională, iar, în același timp, rămâne foarte stabil pe viraje.

Ascanio Rodorigo a creat o operă de artă, o motocicletă de stradă care, probabil, se apropie în comportament de prototipurile din MotoGP.

 

Foto: onlineluxury.wordpress.com, duccutters.com, omnimoto.it, lifewithtintoys.blogspot.ro, diseno-art.com



Cosmin Voicu
Cosmin Voicu
Îmi plac motocicletele de când eram mic și mă uitam împreună cu tatăl meu la MotoGP și la WSBK. Îmi aduc aminte de cursele cu Doohan și mai târziu de Rossi când alerga la 125 și la 250. Și de Fogarty și Haga la Superbike.

1 Comment

  1. […] Vyrus 987 C3 4V este o motocicletă italiană exotică ce folosește un sistem denumit hub-centre steering în loc de furca tradițională. Am pus-o pe prima poziție în topul celor mai exotice motociclete italiene. Și pe bună dreptate! Arată de parc-ar fi star în viitorul i.Robot. Mulți ar crede că sistemul inovator care leagă roata-față de motor este o inovație recentă, dar prima dată a fost introdus pe motociclete înainte de începerea Primului Război Mondial. Mai exact, în anul 1910. […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.