street triple stunt
VIDEO Ce poți face cu un Triumph Street Triple în deșert
18/03/2013
Honda CB 750 Ruleshaker, un Café Racer din Franţa
19/03/2013

Noile reguli ale examenului moto: cu instructorul în spate și polițistul în cască

examen permis moto

Autoritățile au publicat astăzi noul proiect de lege prvind obținerea permisului la categoria A. Ca să poți conduce o motocicletă va trebui să dai examen pe traseu, cu instructorul pe post de pasager și urmărit de polițist, care-ți va dicta instrucțiuni prin stație. Mai mult, dacă vrei categoria A, va trebui să dai examen pe un motor de 600cc.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat astăzi pe site-ul său (mai.gov.ro) un nou proiect de lege cu privire la procedura de examinare pentru obținerea permiselor pentru categoriile A, A1, A2 și AM. Potrivit legii, proiectul se află în dezbatere publică pentru următoarele 10 zile, timp în care se pot trimite sesizări.

Dezbaterea săptămânii: Sunteți de acord cu noile reguli de obținere a permiselor?

Instructorul pe șa, indicațiile polițistului în ureche

„La susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A, A1 și A2 ş candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate. Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii“, se arată în lege.

Doar cei care vor să obțină permisul pentru categoria AM vor scăpa de proba traseului, dar vor fi nevoiți să-și arate abilitățile în poligon.

permis mopede

Cei care vor da de permis pentru AM vor trebui să se descurce în poligon (foto: realitatea.net)

Ce probe va trebui să treci

Potrivit legii, ca să poată lua permisul pentru categoria A, un candidat trebuie să se descurce cu bine în următoarele situații:

1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
7. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este
cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
9. sã fie precauţi şi să ia mãsurile de siguranţă înainte de coborârea de pe vehicule.

Întrebări speciale la proba teoretică

Proba teoretică se va da ca până acum, pe calculator. Printre întrebările specifice  de la categoriile AM, A1, A2 și A vor exista, potrivit noului proiect de lege, noțiuni ce vizează mersul pe două roți:

a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;
b) vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa conducerii auto (n.r. nu știm exact la ce se referă proiectul de lege aici), acordându-se atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenţã, curelei de transmisie şi nivelului de ulei;

Pentru permis categoria A, examen pe motor de 600 cc

examen moto

Pentru categoria A, examenele se vor da pe motociclete de 600 cc (foto: motorradonline.de)

Ca să obții permisul pentru categoria A va trebui să dai examenul pe o motocicletă de cel puțin 600 cc. Potrivit noii legislații, examinatorul trebuie să aibă o motocicletă fără ataş, a cărei masă fără încărcătură este mai mare de 180 kg, cu o putere a motorului de cel puţin 50 kW. Dacă motocicleta este acţionată de un motor cu ardere internă, capacitatea cilindrică a motorului trebuie să fie de cel puţin 600 cm3.

Reglementări speciale vizează și restul categoriilor, după cum urmează: pentru AM – mopede cu două roţi, a căror viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h de maxim 50 cmc și greutate de maxim 350 kg.

La categoriade permis A1 se va da examenul pe motociclete din categoria A1 fără ataş, cu o putere a motorului de maximum 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, care pot atinge o viteză de cel puţin 90 km/h și să aibă o cilindree de cel puțin 120 cc.

La categoria de permis A2, școlile vor trebui să pună la dispoziția cursanților o motocicletă fără ataş, cu o putere a motorului de cel puţin 20 kW, dar de maximum 35 kW şi cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg. Capacitatea cilindrică trebuie să fie de cel puțin 400cc.

Propunerile, sugestiile si opiniile celor interesați de acest proiect de lege sunt asteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

31 Comments

  1. Sergiu spune:

    Astia sunt prosti? Sa dai examen cu instructor in spate? Ce au intre urechi? Sa faca tot poporul sa dea examen pt a circula motorizat pe drumuri publice, chiar si pe parlitii aia cu moped auto (cine l-o mai fi inventat si pe ala), dar sa pui pasager pe motor cu incepator…. aia este culmea, ca si cum ai invata sa schiezi pe partie de competitii….

    Numai prosti sunt in conducerea tarii asteia? De la invatamant, agricultura, MAI, numai prosti mai frate!!!!!

  2. Dan Tanase spune:

    Ca sa ma prind. Daca am A – pot sa merg pe toate celalalte tipuri da?
    Scuterele au si ele 2 locuri… deci…

  3. razvan spune:

    interesant sa urci un om care nu a poos laba in gaz in viata lui cu cineva in spate si pe o motocicleta de 600…noi cu totii vrem sa eliminam accidentele nu sa le imultim …dbla comanda pe motocicleta nu ai cum sa faci …dificil

  4. marin spune:

    Sa se dea examen si pe urma sa vedem cati mai sunt in traseu ……..

    • Dany Danyel spune:

      Sa creeze poligoane adevarate cu machete cum ar fi cv gen stada mi se pare foarte ok dak vrea s vada abilitatile cursantilor nu s le dea drumul p stada l niste incepatori cu motoare d 600

  5. Horia spune:

    Categoria A1 – minim sau maxim 125cc sa aiba motoreta de examen ? examinarea in poligon sau pe strada ?

    • pemotoare.ro spune:

      La A1, dacă se votează legea, examinarea se va face și în poligon și pe stradă. Cum trebuie să fie motocicleta? Iată ce zice anexa:
      „Dacă motocicleta este acţionată de un motor cu ardere internă, capacitatea cilindrică a motorului trebuie să fie de cel puţin 120 cm3, fiind admisă o toleranţă în minus de cel mult 5 cm3“

  6. Sorin spune:

    Deci,scolile de soferi va trebui sa aibe in dotare 1scuter,O motocicleta de minim 120cm3,si o motocicleta mimim 600cm3.Prin asta se intelege faptul ca pretul permisului sigur nu va ramane acelasi.Naspa

    • Munteanu Liliana spune:

      Mai mult ca sigur pretul va creste! Ca sa poti scolariza un incepator trebuie sa il urci in prima faza pe A1, asta daca nu vrei sa iti faci si firma de pompe funebre in paralel cu scoala auto! Deci ca sa obtii categ A, trebuie sa faci A1+A! Dar lasa ca romanii „este bogati”! 🙂

      • Misu spune:

        Amice, ai condus vreodata o motocicleta fara pasager apoi cu pasager? Ai vazut cat de mult isi schimba ciclistica si comportamentul? Si asta daca ai un pasager care stie sa mearga ca pasager, daca il ai pe unu care nu stie si ii e si frica si ti se pune in contra in viraje risti sa cazi. Vezi tu…mersu asta cu moto nu e asa si.olu ca la masina, te sui pornesti motoru si invarti de colac. O motocicleta se conduce 70% din corp si restu din ghidon…. Si ca tot se plang unii k daca esti fata si iei pasager mai greu…ce te faci? Pai ori esti in stare sa mergi ori nu. Si problema nu e neaparar la viteze mari (>30km/h), problema e la viteze mici si mai ales in stationare…daca nu are picioare sa tina moto dreapta… O sa o culeaga de pe jos la fiecare stop , cedeaza si semafor.

  7. iambor csaba spune:

    fiind incepatori este o prostie sa mai iei si pe cineva in spate.un motociclist adevarat mai intai se va acomoda mai intai singur cu motocicleta si dupa aia va iesi in trafic si cu altcineva .

  8. George spune:

    Mi se pare ok sa inaspresti conditiile de obtinere permis pentu categoria A dar pur si simplu mi se par aberante propunerile actuale. Din ce cauza?
    1. Nu cred ca cele 30 de ore vor fi suficiente incat un incepator sa poata stapani un motor de peste 600 si mai ales cu un pasager.
    2. Ce te faci daca pilotul are 50-60 de kg iar instructorul 90?
    3. Nu am vazut nicio scoala moto care sa dispuna de motoare suficiente de 600 sau peste (dar asta cred ca se va rezolva destul de repede)

    Ma mai intreb un lucru … cati instructori vor avea curajul sa se urce la examen in spatele unui incepator si sa iasa in trafic? Totusi … pe doua roti nu-i ca pe patru

  9. gregorian radu spune:

    idiotii care vin cu asemenea idei n-au mers decit in „jeep”-uri sau alte conserve scumpe, habar n-au despre ce bat cimpii ! e examen moto sau spectacol de circ cu acrobatii ?! mereu mai inventeaza cite o traznaie bezmeticii astia…, in curind vor trece examenul doar cei ca Kevin Carmichael…

  10. Dan spune:

    Am si eu o intrebare. A dat cineva exam in anul 2013 pentru categoria A???

    Sau legea asta a fost data ca sa nu mai ia nimeni carnet pentru categoria A???

    In Timisoara se pare ca nu exista motociclete omologate. Iar in Romania nu exista firma sa omologheze motociclete cu dubla comanda.
    Deci intrebarea este…. a dat cineva examen in Romania pentru categria A in 2013???

    Definitiv Romania tara cu cei mai multi prosti cu puteri decizionale. Tara de babuini.

    • Ursu' spune:

      Eu am dat direct de A in 2014 (nu ma mai suisem in viata mea pe motocicleta), conform noii legislatii si a fost mai mult decat ok. Treaba principala este ca instructorul, daca are cap, nu o sa te lase sa iesi in trafic cu pasager pana cand nu e sigur ca esti capabil (si cred eu ca o sa iesi mai bine pregatit decat cum se dadea examenul inainte). Deci o sa dai si cateva ture prin poligon cu instructor in carca la inceput (pe langa traseul de poligon) si apoi cateva ture prin oras sa vezi si tu si sa vada si instructorul cum te descurci. Pe de alta parte, la examen am ras de m-am cracanat… am reusit sa pierd masina cu politaiul de vreo 3-4 ori pe tot parcursul traseului. Asa ca nu e nimic de speriat. Concentrare maxima si s-ar putea ca placerea sa fie mai mare decat frica. Din punctul meu de vedere

  11. PeTrica spune:

    In cativa ani nu mai ia nimeni permisul in tara asta de cacat in care astia in loc sa faca sa fie mai usor fac sa fie tot mai greu sa-i fut in gura de cacatii prostii SA ARDA IN IAD CU TOTII !!!!

  12. sasa spune:

    petrica. calmeaza-te fiule. nu toata lumea trebuie sa aiba permise, mai mergeti si cu troleul sau pe jos. face piciorul frumos. V-ati invatat cu motoare sub c..u..r. .

  13. Robert spune:

    Salut vreau sa pot conduce o motocicleta de 600cc cati ani trb sa am ?

  14. Ionut spune:

    Doamne atata prostie…. Instructorul/politistul va fi pe motorul lui, in spatele candidatului (fiecare cu motorul lui); nu stiu cum va puteti gandi ca vor fi amandoi pe acelas motor. Va ganditi cumva ca ii va striga in ureche … Daca cautati in google ce reguli sunt in alte tari, spre exemplu Marea Britanie; veti vedea ca si ei au acelas sistem. (prima oara A1, dupa A2 si dupa A, chiar daca ai peste 24 de ani tot trebuie sa incepi cu A1).

  15. tudor spune:

    Ionut says:
    16/04/2015 at 11:18
    Doamne atata prostie…. Instructorul/politistul va fi pe motorul lui, in spatele candidatului (fiecare cu motorul lui); nu stiu cum va puteti gandi ca vor fi amandoi pe acelas motor. Va ganditi cumva ca ii va striga in ureche … Daca cautati in google ce reguli sunt in alte tari, spre exemplu Marea Britanie; veti vedea ca si ei au acelas sistem. (prima oara A1, dupa A2 si dupa A, chiar daca ai peste 24 de ani tot trebuie sa incepi cu A1).

    Priveste putin inainte de a vorbii:

    cu instructorul pe post de pasager și urmărit de polițist, care-ți va dicta instrucțiuni prin stație
    Deci cine nu a inteles?…

  16. Raul Maneran spune:

    Am 16 ani si vreau o motocicleta mai mare de 125 dar pe care sa o pot limita la 125 cm, ce-mi recomandati ?

  17. Camelia Livadariu spune:

    „La categoria de permis A1 …… și să aibă o cilindree de cel puțin 120 cc” …si de cel mult, cat? Care’i maximul pentru cat A1?

  18. Andi spune:

    Pe vremea comunistilor se suia in spate militianul examinator. Am auzit un caz povestit de un motociclist batran cum ca pe o biata Mobra s-a suit un militian de peste 120 kg, fapt care a rupt spite la biata motoreta. Bietul candidat a fost respins din cauza unui rinocer. Cel mai util este sa urmareasca in trafic dintr-o masina cum se comporta pe sosea un motociclist. Stiu cum e sa conduci cu pasager si din experienta afirm ca e foarte dificil penru un incepator.
    Desi postarea e veche, consider ca unele adaugiri la lege sunt facute cu posteriorul. E drept ca nu toti pot conduce insa nu trebuie sa ingradim dreptul ci sa le dezvoltam abilitatile.

  19. Denis spune:

    am 23 de ani si vreau motot
    ce imi recomandati

  20. Kems spune:

    Mototurile nu-s pentru oricine, ma. doar lui ii recomandam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.