Nu-i lucru simplu să fii pasager pe motocicletă. Pe lângă faptul că experiența poate fi, la început, înfiorătoare, e vorba de siguranță – trebuie să te comporți astfel încât să nu încurci pilotul. Iată câteva noțiuni de bază din „statutul pasagerului”.
Fără mișcări bruște
Pasagerul ar trebui să știe punctele de prindere. Fiecare motocicletă are particularitățile ei, așadar pilotul va trebui să petreacă câteva minute explicându-i pasagerului ce are de făcut. Mișcările bruște și neașteptate vor afecta nu doar concentrarea pilotului, ci și stabilitatea motocicletei.
Picioarele pe scărițe
Picioarele trebuie să stea pe scărițe în timpul funcționării motorului. Pasagerul are voie să pună jos piciorul doar când s-a terminat călătoria și când pilotul îi permite. Nu încerca să-l ajuti pe pilot. Dac-ai avut încredere să te urci cu el pe motocicletă, lasă-l să-și facă treaba în timp ce tu stai relaxat.
Poziția mâinilor
Ca să te ții bine pe șaua din spate, trebuie să adopți o poziție a mâinilor specifică oricărei motociclete. Cruiserele vin cu cea mai relaxantă poziție pentru pasager, care nu trebuie să facă eforturi prea mari ca să se țină în șa, mai ales dacă are sissy bar. La fel se întâmplă și-n cazul motocicletelor adventure, unde topcase-ul e pe post de spatar, iar manerele laterale pot fi folosite pentru prindere.
La nakeduri e puțin diferit. Pasagerul poate ajunge atât la rezervor cât și la mânerele laterale. Regula e simplă. Ambele mâini lucrează (una pe rezervor, una pe mâner) ca să contra-balanseze partea superioară a corpului la frânare și accelerare. Poziția trebuie să-i asigure mișcări libere pilotului.
Cu rachetele de tip superbike este o proveste cu totul diferită. Nici măcar nu știm de ce producătorii insistă să pună o șa pentru pasager, frânările și accelerările de care sunt în stare aceste motociclete fiind foarte violente. Dar chiar și aici avem câteva tehnici: cu o mână îl iei în brațe pe pilot, iar palma de la cealaltă mână rămâne proptită pe rezervor. Dar nu va fi deloc confortabil – îl va deranja pe pilot, iar încheieturile te vor durea. Ar mai fi ceva: învață să lucrezi și cu picioarele. La frânare sau acelerare, modifică poziția tălpii pe scăriță.
Fără lovituri în cască
Este cel mai enervant lucru pentru orice motociclist. Cu toții avem o relație specială cu căștile noastre, iar gândul că apare o zgârietură nu e prea îmbucurător. În plus, e ca și cum ai primi “castane” de la cineva. Învață pasagerul să-și relaxeze gâtul și să nu acționeze ca un arc de fiecare dată când frânezi sau accelerezi.
Permisiunea de a te urca și de a te da jos de pe motocicletă
Pasagerul trebuie să aștepte să-i dai permisiunea de a se urca pe motocicletă. Pilotul trebuie să țină motocicleta dreaptă, cu frâna față acționată și cu ambele picioare ferm așezate pe asfalt. Altfel, ați putea cădea amândoi de pe loc, cu motocicleta deasupra voastră.
Înclinarea
Aici este o discuție total diferită. Regula e simplă: pasagerul trebuie să formeze un singur corp cu tine. Ca și când ar fi un rucasc. N-ai voie să te înclini înaintea pilotului și, cel mai important – nu te înclina împotriva lui. Ai putea ridica motocicleta din viraj, iar asta ar putea avea consecințe grave.
Echipament
Da, o tură scurtă în blugi și tricou sună tentant, dar niciun pilot responsabil nu ar trebui să ia un pasager fără să-i dea echipament. Măcar o cască, o geacă moto și niște mănuși. Pielea rămasă pe aslfalt este un preț foarte mare pe care nimeni nu trebuie să-l plătească. Știm că fără echipament poate fi mai sexy, dar privește lucrurile invers: cu echipament îți pui imaginația la contribuție.
Comunicarea
Comunicarea dintre pilot și pasager este foarte imporntantă. Dacă nu aveți sisteme intercom, puneți la punct un cod de semne pentru lucrurile esențiale. Gesturile simple funcționează întotdeauna.