Yamaha R1 DR Moto. Standarde MotoGP la îndemâna oricui
26/08/2014
Doamnele cu suflet mare din motocrossul românesc
27/08/2014

Yamaha FZS 1000 Fazer – Suspectul de serviciu




Yamaha FZS 1000 Fazer este o motocicletă la care cu greu ți-ar veni să renunți. Motorul, frânele și manevrabilitatea sunt lucrurile care te încântă din prima și, chiar dacă dă dovadă de câteva imperfecțiuni, te face să zâmbești la fiecare tură. Review după 30.000 de km.

După ce am fost proprietarul câtorva motociclete alese mai mult cu inima, venise – în primăvara anului 2011 – timpul pentru încercarea unui noi model. Ales prin excludere, Yamaha FZS 1000 Fazer este, după patru ani de concubinaj fericit, motorul pe care nu am nici cea mai mica intenție să-l schimb.

Cerințele erau clare: motor de 1000-1300 cmc, patru cilindri în linie, oarecare protecție la vânt pentru vitezele ilegale și să fie japoneză. Adică un motor care să aibă suficientă putere pentru distracția de weekend, cuplu pentru turism cu bagaje, să nu transmită vibrații, să accelereze lin, să fie ieftină și fiabilă. Cercul suspecților de serviciu s-a restrâns la câteva modele, Yamaha Fazer 1000 câștigând datorită motorului puternic, greutății reduse și al designului.

Yamaha FZS 1000 Fazer

Yamaha FZS 1000 Fazer, te duce iute ca gândul

Îmi place să însuflețesc obiectele dându-le nume. Bicicleta mea de cicloturism se numește Rocinante, iar Yamaha nu putea păstra numele impersonal de FZS 1000 Fazer. Așa că a primit un nou nume de botez: El Zorab.

Cuplul foarte sus

Inima lui El Zorab, adică motorul, provine de pe Yamaha R1. Aceeași tehnologie cu cinci supape pe cilindru și valvă EXUP, însă Fazer 1000 are puterea redusă la 143 de cai. Teoretic, această reducere ar fi trebuit să însemne mai mult cuplu în zona turațiilor joase și medii. Spun “teoretic”, pentru că în practică e nevoie de o rotire sănătoasă a manșonului pentru a trece de la “a zbura ca vântul” la “a zbura ca gândul”. Abia de la 6-7000 armăsarul se trezește și își arată clasa, Banditul 1200 sau 1250 răspunzând mult mai devreme îndemnului cravașei.

Însă acest inconvenient de care dă dovadă Yamaha Fazer 10000 poate deveni un avantaj, motocicleta nu te poate lua prin surprindere. Completată cu răspunsul liniar al carburatoarelor, accelerația poate fi dozată și de un începător. Ceea ce – pentru un “miar” de mulți cai putere – este o raritate.

Yamaha FZS 1000 Fazer mai împrumută de la R1 frânele, care sunt puternice și dozabile. La acest capitol, concurența (ex. Banditul), este mult în urmă. Lipsa ABS-ului te face să conduci mai atent pe asfaltul alunecos.

yamaha fzs 1000 fazer2

Fazer 1000 este un all rounde adevărat. Se comportă bine și-n oraș și la drum lung.

Cadrul modelului FZS 1000 Fazer (fabricat între 2000 și 2005) este din oțel. Noua generație de Fazer de la Yamaha a trecut la cadrul de aluminiu, făcând astfel o motocicletă mai ușoară, dar și mai rigidă și instabilă pe drumurile românești. Oțelul preia mai bine sarcinile, fiind mai bine adaptat pentru turismul cu bagaje decât noua generație, care este prea “sport” pentru un “sport-touring”.

În acest moment are pe bord 57.000 de km. Am fost nevoit să schimb ambreiajul, dar kitul de lanț este cel original. Consum mediu pe care-l are Yamaha FZS 1000 Fazer este de 5,5 l/100 de km.

Ca și concluzie generală, Yamaha FZS 1000 Fazer primește nota 8,5. Impresiile create de motor, frâne și manevrabilitate sunt puțin depunctate de poziția cu scărițele prea sus, suspensia prea moale, sau oglinzile care tremură de la 160 de km/h în sus. Nu că ar fi mulți care te vor depăși la acea viteză, dar…niciodată nu se știe.

yamaha fzs 1000 fazer3

Yamaha FZS 1000 Fazer specificații tehnice:

An: 2001
Nr. km model testat: 57.000
Motor: DOHC, 5 valve pe cilindru, 998 cmc, răcit cu lichid
Putere maximă: 143 cp @ 10.000 rpm
Cuplu maxim: 105,9 NM @ 7.500 rpm
Transmisie: 6 trepte, lanț
Cadru: oțel
Suspensie față: furcă telescopică, 43 mm
Frână față: două discuri de 298 mm
Frână spate: disc de 268 mm
Anvelopă față: 120/70 ZR17
Anvelopă spate: 180/55 ZR 17
Dimensiuni:
Lungime: 2125 mm
Înălțime: 1190 mm
Lățime: 765 mm
Ampatament: 1450 mm
Înălțime șa: 825 mm
Gardă la sol: 140 mm
Masă fără plinuri: 208 kg
Capacitate rezervor: 21 de litri
Consum mediu: 5,5 l/100 km



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *