Cele mai bune motociclete practice
03/11/2016
Eicma 2016: BMW a prezentat micul G 310 GS
09/11/2016

Vechi și nou. Cum au evoluat motocicletele big-adventure în 20 de ani




Motociclete diferite, același caracter. Deși mult-schimbate, motocicletele adventure de clasă mare păstrează aceeași filosofie.

Africa Twin. GS. Super-Tenere. Tiger. Aceleași nume puternice, devenite deja legendă, același vis măreț de a merge în jurul lumii. Aceste motociclete fac posibil unul dintre cele mai frumoase sentimente din lumea moto – posibilitatea de a simți mirosul unei păduri aflate la 10.000 de km de casă fără să fii blocat într-un acvariu pe roți.

1996 BMW R1100GS vs. 2016 BMW R1200GS Adventure

“Lucrul nemaipomenit la un urs care dansează, spunea cineva odată, nu e cât de bine dansează, ci că dansează pur și simplu. La asta mă gândeam când am pus R1100GS-un nostru de test pe o cărare noroiasă din Ohio, ce fusese traseu de calificare pentru International Six Day Enduro” – Bill Wood, ”American Motorcyclist”, 1994.

R1100GS era dotat cu deja faimosa suspensie telelever/paralever, care elimina comprimarea puternică a furcii în cazul frânărilor puternice. Și avea niște frâne foarte bune la vremea aia și ABS în lista de opțiuni. Motorul era, desigur, clasicul boxer de 1,085 cmc. R110GS era primul membru al familiei GS care folosea un motor răcit cu aer și ulei. Propulsorul era capabil de 80 cp și un cuplu de 97 NM. Masa: 245 kg cu rezervorul de 25 de litri plin.

GS-ul din zilele noastre are motorul răcit cu aer și lichid și este cea mai bine-vândută motocicletă din clasa ei. Far cu LED, moduri de mers, traction control ajustat automat de modurile de mers, suspensii semi-active, 125 de cai putere – când a fost prezentată lumii – în toamna lui 2012 – era un salt tehnologic impresionant în această categorie. Între timp, toate motocicletele din gamă au adoptat astfel de sisteme.

Deși diferit față de GS-ul de acum 20 de ani, noul R1200GS păstrează același caracter dat de motorul boxer, suspensiile telelever/paralever, frânele eficiente, confort și tehnologii de ultimă oră.

bmw-r1100gs

gs-specs

1996 Honda XRV Africa Twin vs. 2016 Honda CRF1000L Africa Twin

”Africa Twin vine cu un pachet superb. Ca armăsar de cursă lungă, doar șaua subțire te va deranja. Va merge 200 de mile la viteze de autostradă, timp în care pilotul va sta în spatele unei carene care, chiar dacă nu oferă aceeași protecție ca plasticele unui ST1100, se descurcă onest când vine vorba de a te feri de vremea urâtă. Cât despre folosirea de zi cu zi poți fi sigur că, la fel ca majoritatea motocicletelor Honda, va porni la primul buton, indiferent că plouă sau că ninge” – Motorcycling International, 1996, un comparativ între Africa Twin și Triumph Tiger.

Vechea Africa Twin a fost inspirată de NXR-750, motocicletă cu care Honda a câștigat de patru ori raliul Paris-Dakar. Este un nume ce a creat o pasiune fabuloasă în lumea moto. Chiar și acum, în România, Honda Africa Twin este cel mai respectat nume de pe scena adventure. Fiabilitatea și rezistența au făcut din Africa Twin o motocicletă preferată de cei care fac călătorii lungi în zone îndepărtate. Cu 218 kg și 60 cp, nu era cea mai performată (pe hârtie, cel puțin), dar avea acel ”pachet superb” pe care și-l dorea toată lumea. A ieșit din producție în 2003, iar de atunci Honda a absentat din segment.

Dar anul 2016 a readus în centrul atenției Honda Africa Twin. Spre deosebire de GS, care folosește același tip de motor, Honda a trecut de la V2 la doi în linie. Dar cea mai interesantă parte la această motocicletă este cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj, o premieră în lumea motocicletelor adventure. Noua Africa Twin a primit o mulțime de critici pozitive din partea presei de specialitate și a primilor clienți și este foarte probabil să rămână în istorie ca model de referință. Pe mine m-a fascinat ciclistica fenomenală și felul în care a fost gândită motocicleta – ca un întreg.

Deși noua Africa Twin este o motocicletă diferită, Honda păstrează aceeași filosofie: un pachet bun, trăsături off-road, o motocicletă prietenoasă și fiabilă.

honda-africa-twin-anim-2

africa-twin-specs

1996 Yamaha XTZ 750 Super Tenere vs. 2016 Yamaha XTZ 1200 Super Tenere

”Tenere e o motocicletă distractivă, iar acel motor mare îi dă un caracter aparte. Nu e un off-roader serios, dar va trece peste obstacole dacă e necesar. Este o motocicletă foarte bună, iar în cazul unui second hand ai un preț bun pentru valoarea ei”.

Numele i-a fost inspirit de deșertul Tenere, o etapă din Paris-Dakarul acelor vremuri. Era o replică a celor de la Yamaha la Africa Twin-ul Hondei, un frate mai mare al lui XT660 Tenere, una dintre cele mai bune motociclete adventure din acele vremuri.

Yamaha Super Tenere avea un doi în linie cu cinci supape pe cilindru, capabil să scoată 70 de cai putere. Știu pe cineva care a traversat Africa pe o Yamaha Tenere din 1989 și n-a avut niciun fel de problemă tehnică.

Noua generație Super Tenere a apărut în 2010. Yamaha a păstrat aceeași arhitectură a motorului, dar capacitatea cilindrică a crescut la 1200 cmc, iar în locul lanțului a apărut cardanul. Deși e o motocicletă bună și de încredere în cazul unor ture lungi, nu le poate ține piept rivalilor când vine vobra de performanțe și factor fun. Având în vedere faptul că e de ceva vreme pe piață, ne așteptăm ca Yamaha să lucreze la o nouă versiune a aventurierului de clasă mare Super Tenere.

yamaha-750-super-tenere

super-tenere-specs

1996 Triumph Tiger 900 vs. 2016 Triumph Tiger Explorer XCX

”Dacă stilul pe care-l are este mai important decât utilitatea, atunci poate c-ar trebui s-alegi un Tiger. Personal, aștept ziua în care Triumph va face un off-roader adevărat. Tigerul, dacă-mi permiteți, este un Triumph al formei peste fond” – Motorcycling International 1996. Comparativ Honda Africa Twin vs Triumph Tiger 900.

Triumph Tiger 900, poreclit the “Streamer” avea un motor cu trei cilindri în linie de 885 cmc, ce dezvolta 85 de cai putere, fiind cea mai puternică motocicletă dual-sport de clasă mare din acele zile. Cu această configurație, Triumph oferea o alternativă la motociclete cu aer bătrânesc din acele vremuri. Nu prea avea legătură cu off-road-ul și nu era la fel de fiabilă ca rivalele japoneze.

Urmașul direct – Tiger Explorer – este o motocicletă mult mai rafinată, dar are aceeași configurație cu trei cilindri în linie, care acum a ajuns la 1200 cmc și 137 cp. La fel ca Tigerul de acum 20 de ani, are capacități off-road reduse și este mai mult o motocicletă de asfalt.

triumph-tiger-explorer

tiger-explorer-specs

Deși observăm diferențe mari față de motocicletele big-adventure din anii 90, motoarele enduro-travel de azi au un caracter similar. BMW GS are aceleași caracteristici, dar a devenit mai incitant. Triumph Tiger păstrează motorul cu trei cilindri în linie chiar dacă știe că nu va fi niciodată o variantă tocmai bună pentru off-road, dar este o motocicletă mai populară și mai reușită decât Tiger-ul acelor vremuri. Yamaha Super Tenere își păstrează caracterul și motorul cu doi cilindri în linie. Honda Africa Twin este singura motocicletă cu o altă arhitectură a motorului și cu alt stil. Dar păstrează aceeași filosofie neprețuită: ”pachetul reușit”.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *