La Paz – ursărie și vrăjitoare. Go South Ep 17
12/02/2018
Salar de Uyuni – Colosal. Go South Ep. 18
14/02/2018

Vânzări moto 2017. Cine-a pierdut, cine-a câștigat




A sosit vremea ca producătorii de motociclete din lume să-și facă calculele și să se declare lideri ori să recunoască c-au pierdut – sau ceva la mijloc. Iată cum s-au descurcat companiile moto din afara Japoniei in 2017. 

KTM Industries AG – creștere de 17% în 2017, cu un record de 238,334 unități vândute

Austriecii rămân numărul unu în Europa când vine vorba de motociclete vândute și înregistrează aș șaptelea an de creștere consecutivă, cu record în materie de venituri și profit.

Din datele financiare anunțate pe 29 ianuarie reiese o creștere cu 14% a cifrei de afaceri  față de 2016 – 1,5 miliarde de euro, și un EBIT (profit inainte de plata dobanzilor si impozitului) cu 8% mai mare – 132,5 milioane de euro în ultimele 12 luni, față de 122,3 milioane în 2016. Profitul net înainte de plata taxelor a crescut la 117 milioane, de la 108,9 cât se înregistra anul trecut.

Compania declară vânzări de 238.334 unități KTM și Husqvarna în 2017 – o creștere cu 17% față de 2016, datorată nu doar motocicletelor construite în Austria, ci și modelelor de mică capacitate făcute în India alături de Bajaj Auto, care a vândut 35,000 de motociclete KTM în 2017, pe lângă exportul de piese necesare asamblării către alte fabrici, precum cele din Malaezia și Brazilia.

Bugetul de dezvoltare KTM pentru 2017 a fost de 92 de milioane de euro, iar producătorul de suspensii WP a fost complet integrat în KTM AG.

Ținta KTM: 360,000 de motociclete vândute anual, până în 2021 și 400,000 în 2022. Asta și datorită exinderii către China – KTM a semnat un contract anul trecut cu partenerul său CFMoto.

BMW Motorrad – al șaptelea an de vânzări record 

BMW Motorrad a anunțat o creștere cu 13,2% în 2017 – 164,153 de motociclete vândute (față de 145,032), datorită creșterilor puternice din Europa și Asia. Așadar, BMW este din ce în ce mai aproape de obiectivul propus: 200,000 de motociclete pe an în 2020.

Cea mai mare piață BMW este Germania – 26.664 motociclete vândute în 2017 (creștere de 7,1%). Totodată, cea mai mare creștere pentru BMW a fost înregistrată în Europa – 15% față de 2016. Cele mai multe motoiclete BMW s-au vândut în Franța (16.607 – creștere de 24%), urmată de Italia (14,430 – 17,3%), Spania (11,193 – 17,6%) și UK (9,550 – creștere de 8,7%).

BMW R1200GS și GS Adventure s-au vândut în peste 50,000 de unități în 2017 – un record istoric. De altfel, 86.000 dintre motocicletele vândute au motor boxer. Platforma S (patru cilindri în linie) s-a vândut în 21,752 exemplare, în timp ce noile motociclete sub 500 cmc – G310R și G310GS au avut, de asemenea, un debut puternic – 11,595 de unități vândute.

BMW n-a stat rău nici la motocicletele cu șase cilindri în linie – 6,719 exemplare vândute.

Piaggio – creștere de 12,4% în Q3 2017

Grupul Piaggio n-a publicat încă raportul pentru 2017, dar vânzările din al treilea trimestru arată un trend pozitiv pentru specialistul în scutere din Italia.

Cifra de afaceri a crescut cu 2,5%, la 1,141 miliarde (în primele nouă luni din 2017), iar profitul net a fost de 25,1 milioane (creștere de 31,2%) cu vânzări de 426,700 de vehicule față de 411,700 în primele nouă luni din 2016. Piaggio ajunge la o cotă de 15,2% din piața scuterelor.

Investițiile Piaggio au fost de 55,6 milioane de euro, dintre care 35,2 s-au dus în R&D.

Piaggio deține și 20% din piața scuterelor în America de Nord, iar debutul pe piața din India (Aprilia SR150 și Vespa) este unul promițător.

Pe de altă parte, când vine vorba de sectorul moto cifrele nu sunt de lăudat, chiar dacă Piaggio afirmă că Aprilia a înregistrat creșteri de vânzări datorită Tuono V4, Shiver 900 și Dorsoduro 900.

Triumph – cele mai bune vânzări din ultimii 30 de ani

Triumph anunță cu o creștere cu 22% a cifrei de afaceri – 498,5 milioane de lire în 2017, cu un profit net înaintea taxelor de 8,1 milioane – creștere de 46%. Totul datorită unei creșteri substanțiale a vânzărilor – de la 56.254 la 63.404 unități, dintre care cele mai multe (86.1%) au plecat în afara UK.

În R&D s-au băgat 29,2 milioane de lire, iar Triumph a lansat cinci modele noi în ultimele 12 luni –  765 Street Triple, Bonneville Bobber Black, Bonneville Speedmaster, Tiger 800 și Tiger 1200, iar noua versiune Speed Triple va ajunge în curând în showroom-uri.

Totodată, participarea în clasa Moto2 cu propulsorul de 765 cmc cu trei cilindri în linie nu poate să sune decât bine pentru Triumph.

Ducati bate pasul pe loc – 55,817 de motociclete vândute în 2017

Ducati a avut o creștere modestă în acest an – 420 de unități în plus față de 2016.

 

Cei de la Ducati spun că fiecare model a jucat un rol important în vânzări, menționând Multistrada 950, care a avut un debut bun. Totodată, gama Monster este destul de populară, dar și noul Supersport. Mai mult, toate cele 500 de exemplare exclusiviste Ducati Superleggera – 80,000 de euro – au fost vândute încă înainte de-a intra în producție. Seria Scrambler rămâne, de asemenea, o componentă importantă – în 2017 au fost livrate 14,061 motociclete.

Ducati s-a vândut bine în Italia – creștere de 12% – 8,806 unități, iar altă creștere importantă a fost înregistrată în Spania – 28,3%.  De fapt, în Europa Ducati a crescu cu 4%. Problema a fost America, unde s-au vândut cu 1,3% mai puține motociclete – 8,898. În Asia, italienii au vândut 5,805 unități, iar China a crescut cu 31%, datorită dublării numărului de dealeri.

Ducati privește cu încredere spre 2018, datorită modelului Panigale V4 – cea mai mare investiție în R&D pe care firma italiană a făcut-o într-un singur produs, dar și datorită noilor Scrambler 1100, 1260 Mulistrada, 821 Monster și 959 Panigale Corse.

Harley-Davidson închide două fabrici. Scădere de 11,1% a vânzărilor în Q4 – US

Prima măsură după rezultatele financiare dezamăgitoare din 2017 este închiderea a două dintre capacitățile de producție (500 de locuri de muncă) și investiția în motocicletele electrice. Harley-Davidson închide fabrica din Kansas – 800 de locuri de muncă. 400 dintre angajații din Kansas vor fi mutați la uzina din York, Pennsylvania. Totodată, americani renunță la producția de roți de aliaj din Adelaide, Shout Australia – alte 100 de locuri de muncă pierdute.

Profitul net al Harley-Davidson a scăzut cu 82% în ultimult trimestru, la 8,3 milioane de dolari. Prețul unei acțiuni a fost de 5 cenți față de 27 de cenți în anul anterior, chiar dacă cifra de afaceri a crescut și chiar dacă livrările din Q4 au crescut cu 11,3% – 47.198 de motociclete vândute.

Vânzările pe piața globală au crescut cu 6,7% față de 2016 și au ajuns la 242.788 unități. Cea mai mare scădere a fost acasă – 8,5%.

Nici pentru 2018 nu se anunță vremuri prea bune – Harley-Davidson se așteaptă la noi scăderi.

Americanii au anunțat că vor face pasul decisiv în domeniul motocicletelor electrice și că în următoarele 18 luni vom a vea un Harley-Davidson electric în showromm-uri. Pe lângă motorul electric, Harley-Davidson mizează pe atragerea tinerilor și pe deschiderea de dealeri noi în afara Statelor Unite. – în 2017 au apărut 57 de dealeri noi. Harley se așteaptă ca peste 10 ani să vândă mai bine de 50% în afara granițelor.



Alan Cathcart
Alan Cathcart
Sir Alan Cathcart, este unul dintre cele mai cunoscute nume din presa moto internațională. Licențiat în Drept al Universității din Cambridge, activează ca jurnalist freelancer din 1981. Din 1983 e singurul ziarist căruia constructorii japonezi și europeni îi permit să testeze modelele de MotoGP și cele din World Superbike. Producători ca Ducati, MV Agusta, KTM, Aprilia sau Triumph îi solicită să evalueze modele importante înaintea lansării, atât ca test rider cât și din perspectiva succesului de piață. Între 1973 și 1998 participă la cursele de viteză (World Superbike, Isle of Man TT, Australian TT, Daytona ProTwins, European Supermono Championship, Manx Classic GP, etc), câștigând campionate și obținând multe clasări pe podium.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *