Cu motocicleta, la -50 de grade, în inima Siberiei
10/02/2019
Despre “Est, spre Siberia”. Jurnal de călătorie moto
16/02/2019

Urmează o săptămână cu 11 grade. Atenție la frig, aderență și gropi

Please enter banners and links.

Sunt motociclist și m-am ales cu o deprindere. În fiecare dimineață verific starea vremii. Mai ales în lunile de tranziție, când începe să se vadă luminița de la capătul tunelului. Săptămâna viitoare se anunță temperaturi acceptabile și vă știu bine: cum dă puțin soarele, cum vă vine de ieșit. Scriu aceste pentru cei aflați la început. N-aș vrea să-ncepem sezonul cu vreo trântă. 

Atenție la aderență

Teoretic, la 11 grade este bine. Dar aia e maxima. Dacă pleci la birou cu motocicleta, o vei face pe la ora 8.00, când afară n-ai mai mult de două grade. La astfel de temperaturi apare mâzga și asfaltul devine foarte alunecos. Mare grijă. 

Chiar dacă n-ai mâzgă pe jos, anvelopele se vor încălzi mai greu, deci nu te da în spectacol. Anvelopele au aderență maximă atunci când ajung la o anumită temperatură, temperatură pe care o ating mai greu pe asfalt rece și în condiții de trafic urban.

E încă frig și ziua-i scurtă

Deși ai soare afară la pranz, când ceasul bate ora 18.00 e întuneric. Dacă te găsește vreo plecare pe Cheia sau în Vamă și întârzii ceva mai mult, te vei trezi la lumina farurilor. Și cu o senzație puternică de frig. Mi-amintesc primul drum de genul ăsta. Primul an. Aveam un combinezon de piele și o motocicletă naked – am plecat la mare. Drumul de întoarcere, pe autostradă, a fost un chin. Îmbracă-te bine, cu mai multe straturi. Pe motocicletă e mai bine să-ți fie cald decât frig. 

Ca măsură de urgență, oprește-te în benzinărie, cumpără un ziar și îl pune-l la piept. Hârtia e un windstopper nemaipomenit. Din păcate, mâinile tot o să-ți înghețe. Pentru astfel de condiții îți trebuie mănuși de iarnă, mânere încălzite și handguard-uri. 

Gropi 

Drumurile sunt pline de cratere. Chiar dacă nu faci lane-splitting, dacă e trafic intens și ai mai multe benzi pe sens caută să vezi cât mai bine ce-i în față. Mersul la limita dintre benzi te ajută – ai grijă la marcaje, sunt alunecoase. Dar în felul ăsta nu te va surpinde nicio groapă și șoferii vor ști că ești acolo pentru că farul tău e fix în oglinda lor. 

Prima cheie pe anul ăsta? Verifică motocicleta

Dacă esti la primul drum din sezon, ar fi bine să faci câteva verificări. Presiunea din roți este foarte importantă – e posibil ca pe durata iernii să fi pierdut ceva aer. Citește recomandările din manual și folosește presiunea recomandată. Dar ca idee generală, pe față nu trebuie să ai sub 2.2 bari. 

Verifică luminile, manetele, verifică frânele, ambreiajul, uită-te după eventuale pete de ulei. Dacă nu mai pornește, pune bateria pe un redresor sau dă-i curent și mergi cu ea suficient cât să se încarce. Încălzește bine motorul și încălzește-te și tu înainte de a pleca la drum. E posibil să fi ruginit puțin în timpul iernii. 

Drum bun, asfalt cât mai uscat dacă se poate. Dacă nu, mare grijă. Sezonul moto abia începe și-avem multe drumuri de făcut. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.