390 Adventure. KTM intră-n jocul celor mici
17/12/2016
Școala Moto de Iarnă. Hală-poligon de 1.500 mp
20/12/2016

Triumph Bonneville Bobber – Primul Test: Cool și confortabil




Noul Bonneville Bobber e un adevărat tur de forță, o demonstrație de stil și dinamism ce vine de la o companie ale cărei produse sunt diferite de ceea ce se găsește pe piața moto, în special modelele propulsate cu motoarele cu trei cilindri. Dar Bobber nu este un alt tricilindru, ci cel mai recent membru al gamei cu doi cilindri în paralel, gamă pe care producătorul britanic a extins-o masiv. Am avut ocazia să fac parte din primul grup de jurnaliști ce au testat acest model grozav și competent, într-o zi însorită de iarnă, pe străzile din jurul Madridului, capitala Spaniei.

triumph-bonneville-bobber_08

 

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu această specie yankee devenită obiect de cult, Bobber-ul a fost precursorul motocicletelor personalizate de astăzi, inventat la sfârșitul anilor ’40 și începutul anilor ’50 ai secolului trecut de către soldații întorși acasă de pe front. Deoarece motocicletele militare de curierat erau cele mai accesibile mijloace de transport la vremea aceea și se produseseră în număr mare de Harley-Davidson și Indian, veteranii le-au achiziționat la prețuri mici, apoi le-au “tuns scurt”, prin reducerea aripii de spate, cunoscută și sub numele de apărătoare de noroi – de aici provine și termenul de “bobtail”. Pentru că au început să le folosească în curse stradale, au înlăturat și alte părți nedorite, cu scopul de a avea o motocicletă cât mai ușoară. Să pleci cât mai tare de la un STOP era mantra unui bobber, sport ce se practica pe scară largă în acea perioadă în SUA, uneori cu pariuri pe sume fabuloase între competitori, iar autostrăzile pustii ce se construiau erau un mediu destul de sigur pentru cursele ilegale. Ulterior, s-au făcut pistele de dragstere, cursele au devenit legale și comerciale, iar piloții au părăsit șoselele. Așadar, un bobber era reprezentarea minimalistă a unei motociclete pentru concurs, ale cărei părți inutile erau înlăturate. Cam așa stă treaba și cu noul membru al familiei Triumph Bonneville.

Minimalist, dar funcțional

Mai târziu, în anii ’60, bobberele s-au metamorfozat în choppere, dar asta e o altă poveste. Oricum, e de remarcat faptul că în America, chopperele stridente, exagerate și supradimensionate ce erau la modă acum un deceniu par în zilele noastre vetuste, lăsând bobberelor minimaliste și mai manevrabile loc de o renaștere. Nu e de mirare că Harley-Davidson Forty Eight în stil bobber e un best-seller, pe aceeași linie înscriindu-se și Indian Scout, Moto Guzzi v9 Bobber sau Yamaha XV950 Bolt. Triumph și-a arătat propria declinare luna trecută la Salonul de la Milano, model care evocă – fără îndoială – cel mai bine, stilul minimalist, musculatura și atitudinea primei perioade bobber.

triumph-bonneville-bobber_16

 

În Marea Britanie, unde funcția conta mai mult decât forma, bobberele nu au făcut prea multă istorie. Așa că acest model, care a fost în dezvoltare timp de patru ani, nu este istoria recreată, ci o motocicletă britanică ce vine de pe o pantă retro transatlantică. Rezultatul arată fantastic, stilul este strălucitor, va fi disponibil doar în varianta cu șaua numai pentru pilot, a cărei înălțime de 690mm face bobberul accesibil calăreților de toate înălțimile și care s-a dovedit a fi foarte confortabilă pentru o plimbare de 200km.

triumph-bonneville-bobber_04

Șina pe care este montată șaua formează un unghi surprinzător de comod, după o zi petrecută pe motor nu am mi-au amorțit picioarele, mai mult decât atât, ea culisează în față/spate, sus/jos pe o distanță de 30mm, așa că o poți regla cum dorești. Complementar, singurul cadran de bord are un funcțional sistem de reglare rapidă a unghiului. Scărițele sunt poziționate normal, destul de în spate pentru acest tip de motocicletă, iar în cazul mersului pe autostradă te-ai aștepta să ai unde să îți întinzi picioarele. La înălțimea mea de 1,80m, după o zi petrecută în șa nu am avut crampe, la poziția comodă contribuind și ghidonul lat. Motocicleta se așează pe drum foarte frumos, nu numai la mers relaxat, ci și dacă vrei să sculptezi curbe. Atenție, însă, la scărițele amplasate jos, care nu îți permit fizic să treci peste un anumit grad de înclinare!

triumph-bonneville-bobber_07

Cu toate că furca de 41mm e fără posibilități de reglaj și are o cursă limitată (90mm), iar amortizorul de spate culisează și mai puțin (77mm), inginerii de la Triumph conduși de Stuart Wood au făcut o treabă inteligentă. La o primă vedere, spatele arată în cel mai pur și tradițional stil hardtail, lipsit de orice amortizare. Doar la o căutare amănunțită găsești amortizorul KYB ascuns perfect sub șa, în așa numita “cușcă leagăn”, ce operează suspensia spate. Pentru pneuri, aceiași ingineri au căutat o companie care să le fabrice un set special. Așa s-a ajuns că Bobberul este încălțat cu un set Avon Cobra AV71/AV72 pe roțile de 19 inch (fața), respectiv 16 inch (spatele). Combinația dintre pneuri și suspensii îți inspiră încredere imediată și ajungi să freci scărițele de asfalt la unghiuri minimale. Ceea ce a fost de remarcat e modul în care pneul de spate 150/80R16 se flexează contribuind la amortizare atunci când treci pe denivelările montate pe străzile Madridului pentru reducerea vitezei. Forma se împletește cu funcția, Bobberul nu numai că arată bine, dar e și plăcut de condus. În plus calitatea materialelor și a construcției e foarte înaltă, ceea ce nu e neobișnuit pentru motocicletele Triumph fabricate în Thailanda.

triumph-bonneville-bobber_05

Noua versiune a motorului cu doi cilindri în paralel racit cu lichid de 1197cmc a lui T120 Bonneville a fost adaptată pentru a juca un rol cheie în manevrabilitatea Bobber-ului. Această variantă remapată folosește două corpuri Keihin care sunt în mod artistic deghizate în carburatoare și are o curbă plată a cuplului, așa că este aproape irelevant în care din cele șase trepte disponibile ești. De fapt, sunt două trepte mai mult, o cutie cu patru trepte ar fi fost suficientă pentru o motocicletă ce îți permite să deschizi accelerația complet de la 2,300rpm și care pleacă fără un sughiț. La 3,000rpm ai deja 103Nm și un vârf de 106 Nm atins la o mie de roații mai sus.

Cuplu liniar și vibrații inexistente

Accelerația digitală ride-by-wire oferă două moduri de mers, Road și Rain, în cazul ambelor fiind disponibilă aceeași putere de 76cp la 6,100rpm, doar felul în care aceasta este livrată diferă. Cutia de viteze schimbă delicat și te ajută să menții motorul în intervalul 3,000 -5,000rpm, unde linia cuplului e aproape dreaptă. Un control al tracțiunii decuplabil e responsabil pentru păstrarea aderenței. Respectarea normelor Euro 4 a impus celor de la Triumph să scoată un motor care are mai mult cuplu în detrimentul puterii maxime, ceea ce pentru acest gen de motocicletă nu e nicio problemă, ba chiar din contră. Pe Bobber, motorul T120 al lui Bonnie are la 2,500rpm, în ultima treaptă, 100km/h, iar la 4,200rpm 160km/h.

triumph-bonneville-bobber_11

Vibrațiile lipsesc, indiferent de turație, mulțumită arborilor de balansare, motocicleta fiind foarte ușor de condus și iertătoare. Singurul lucru la care trebuie să fii atent e frânarea, indiferent de viteză. E adevărat că roata de față arată bine cu un singur disc de 310mm în conjuncție cu etrierul Nissin cu două pistonașe, dar la fel de adevărat e că și puterea de frânare e insuficientă pentru motocicleta ce cântărește 228kg la gol. Pentru o frânare de urgență trebuie să te bazezi și pe discul frânei de spate de 255mm prins de un etrier cu un singur pistonaș, precum și de frâna de motor, ambreiajul cu alunecare controlată contribuind la aceasta.

triumph-bonneville-bobber_15

Teoretic, rezervorul de 9,1litri ar trebui să asigure o autonomie mai mare de 160km, însă mie, după 110km mi s-a aprins led-ul de avertizare. Pe singurul cadran clasic, sub vitezometrul analog ai un display digital pe care rulezi cu ajutorul butonului de lângă manșonul stâng alte informații utile: treapta de viteză, turația, kilometrajul total și două parțiale, nivelul benzinei, autonomia, consumul mediu și instantaneu, un ceas, indicator de service, modurile de pilotaj și controlul tracțiunii. Pentru că am făcut testul în decembrie, parcă mi-aș fi dorit și un termometru al temperaturii extrerioare.

Catalog voluminos cu accesorii

Puțini clienți vor cumpăra Bobber-ul și îl vor păstra standard, lucru pe care cei de la Triumph îl cunosc, așa că există o listă cu 150 de accesorii pentru acest model pe care compania le pune la dispoziție. Am apreciat manșoanele încălzite, care sunt o extraopțiune, la fel ca și pilotul automat.

triumph-bonneville-bobber_02

Trăgând linie, sunt convins că noul model cu stil retro de la Triumph va fi vândut cu succes pe toate piețele și singura problemă a companiei e să facă față cererii unei motociclete care merge atât de bine pe cât e și de frumoasă. A – și să se decidă ce model custom nou să facă pe aceeași platformă Bonneville, cu un alt cadru și un motor remapat. Vrea cineva un Street Tracker? Pentru că …va urma!

 

Foto credit: Alessio Barbanti, Paul Barshon, Friedemann Kirn and Matteo Cavadini



Alan Cathcart
Alan Cathcart

Sir Alan Cathcart, este unul dintre cele mai cunoscute nume din presa moto internațională. Licențiat în Drept al Universității din Cambridge, activează ca jurnalist freelancer din 1981. Din 1983 e singurul ziarist căruia constructorii japonezi și europeni îi permit să testeze modelele de MotoGP și cele din World Superbike. Producători ca Ducati, MV Agusta, KTM, Aprilia sau Triumph îi solicită să evalueze modele importante înaintea lansării, atât ca test rider cât și din perspectiva succesului de piață. Între 1973 și 1998 participă la cursele de viteză (World Superbike, Isle of Man TT, Australian TT, Daytona ProTwins, European Supermono Championship, Manx Classic GP, etc), câștigând campionate și obținând multe clasări pe podium.

2 Comments

  1. cap_de_spitzã says:

    articol de articol…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *