Triumph Rocket 3 – 180 de cai și cuplu de mașină
26/01/2019
Bucureștiul a devenit o mare groapă. Există scăpare?
28/01/2019

S-a întors lumea cu susul în jos: Harley-Davidson se apucă de Adventure, BMW de cruisere

La data la care Harley-Davidson va lansa Pan America, BMW va veni pe piață cu un cruiser bazat pe un motor boxer de 1,800 cmc. Cu alte cuvinte, Harley-Davidson vrea să fure din clienții adventure-touring, iar BMW vrea să intre puternic pe piața cruiserelor. 

Nimic neobișnuit, desigur. Încântător, dacă mă întrebați pe mine! Până la urmă, lumea trebuie să evolueze, producătorii să încerce lucruri noi, să investească în dezvoltare, să riște și, dacă rețeta e potrivită să câștige, iar pe șosele să avem o diversitatea cât mai mare. Iar pentru cei care n-au fost la curent cu știrile, iată despre ce e vorba. 

Harley-Davidson Pan America

Urmează să apară în 2020. Asta înseamnă că la Salonul de la Milano din Noiembrie am putea avea versiunea finală. Care va arăta fix la fel ca prototipul sau conceptul, in fine, pe care l-am văzut deja în fotografii. Nu e timp să schimbi prea multe într-un an. Este o motocicletă adventure-touring, cu un motor de 1250 cmc (exact ca r R1250GS), răcit cu lichid. Dacă ne uităm mai bine la unica fotografie de pe internet, observăm crash-bar-uri, un parbriz reglabil pe înălțime, roți cu spițe încălțate cu anvelope dual sport, niște handguarduri cu semnalizări întegrate – pe modelul Ducati (asta nu mi se pare așa de adventure, dacă mă întrebați pe mine) și transmisie pe lanț, din ce se vede în fotografie. Garda la sol nu pare foarte mare, iar la prima vedere pare o motocicletă predominant stradală. 

Harley-Davidson spune că poți călătorii de la o coastă la alta (adică de la New York la San Francisco), pe asfalt sau în afara lui. Rămâne de văzut ce specificații va avea și cum se va pilota noul Harley-Davidson Pan America. În lumea motocicletelor adventure, foarte importantă este greutatea – iar pana acum Harley nu a excelat la acest capitol – americanii vor fi nevoiți să găsească posibilăți noi de a reduce kilogramele. Apoi, mai e pachetul de electronice – va avea oare moduri de mers? La 1,200 cmc și răcire cu lichid, motorul ar trebui să scoată fără probleme peste 100 de cai putere. Totodată, trebuie să aibă un rezervor mare și o autonomie considerabilă. 

Cruiserul BMW de 1.800 cmc

BMW urmează să lanseze un cruiser cu motor boxer de 1.800 cmc. Ar fi cel mai mare boxer construit vreodată, iar volumul ăsta este clasic pentru V-Twin-urile Harley-Davidson. BMW n-a prezentat nicio motocicletă-concept, doar motorul, iar acesta a fost arătat într-un mod atipic. BMW a comandat o motocicletă custom în jurul noului motor. Motocicleta – care poarta numele R18 – a fost construită de japonezii de la Custom Works Zon, “constant invitați la Mama Tired Show din Milwaukee, The Hand Build Motorcycle Show din Austin și Brooklyn International” – cu alte cuvinte, au o influență mare pe piața americană. 

Noul motor arată vintage, fiind inspirat din boxerele anilor 60 și este răcit cu aer și ulei. Și, cam atât știm de la BMW, cu promisiunea că mai multe detalii vor fi prezentate în viitor. Presupunerea mea e că vom afla mai multe la Concorso D’Eleganza Villa D’Este, unde BMW ne-a prezentat tot felul de concepte de-a lungul timpului sau la BMW Motorrad Days – dar aș miza pe prima variantă. 

Cum va arăta noul cruiser cu motor boxer? Greu de spus. E drept, BMW a mai avut un cruiser în portofoliu – R1200C, dar lucrurile s-au mai schimbat de-atunci. La fel și designerii, precum și toată filosofia brandului. Așadar, ne așteptăm la ceva spectaculos – o platformă nouă pe care se vor dezvolta mai multe versiuni: bobber, touring, etc. 

N-aș putea trage o concluzie și nici n-aș vrea să dau pronosticuri, dar este clar că urmează niște zile interesante pentru motociclism. Eu, unul, sunt nerăbdător. Și optimist. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.