Moto Guzzi V85 TT – Cât e de Adventure? Primul Test
18/04/2019
BMW pregătește un Big Cruiser pentru 2020
19/04/2019

Propunere legislativă: 125 cmc, cu categoria B

Camera Deputaților are pe masă o propunere legislativă pentru modificarea codului rutier, ce ar permite posesorilor de permis categoria B să conducă scutere de 125 cmc. Propunerea ar duce la fluidizarea traficului și e menită să-i încurajeze pe români să meargă pe două roți. 

În forma propusă, permisele eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu putere maximă de 11 kW și cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniți și permisul categoria B obținut cu cel puțin doi ani în urmă. 

În expunerea de motive se arată că sprijinirea utilizări de motociclete ușoare prin facilitarea obținerii permisului pentru categoria A1 pentru posesorii de permis categoria B este una din soluțiile alternative pentru asigurarea mobilității urbane. 

Printre efectele pozitive ale acestei modificări se numără fluidizarea/decongestionarea zonelor urbane supraaglomerate, se rezovla problema parcărilor, se consumă mai puțin carburant și se reduce poluarea. 

Dar de la proiect la lege promulgată mai avem de așteptat – actul trebuie să treacă de Comisiile de Specialitate și să fie votat de ambele camere ale Parlamentului. 

Cum e în alte țări din Europa

Constantin Roșu, membru al Vespa Club Romania, are statutul de colaborator în acest proiect de lege, dar a jucat un rol esențial în depunerea proiectului. L-am întrebat ce l-a mânat în acest demers. “Ocazia de a merge in Italia pe un astfel de scuter de 125cc, fiind posesor doar de permis categoria B”.

 Iată situația actuală din câteva țări europene, unde posesorii de permis categoria B pot obține permisul categoria A1 dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Franța – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Spania – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Italia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Belgia – permis categoria B (vechime minim 2 ani)
  • Polonia – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Cehia – permis categoria B + doar o motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Austria – permis categoria B (vechime minim 5 ani) + 6 ore practică
  • Slovacia – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + doar motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Portugalia – permis categoria B + vârsta minimă 25 de ani
  • Marea Britanie – vârsta minimă 17 ani + curs practic (CBT)
  • Letonia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Luxemburg – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Malta – permis categoria B + 10 ore practică

Datorită acestor facilități legislative, în marile aglomerări urbane din aceste țări regăsim foarte multe motociclete ușoare (permis categoria A1). 

Toate informațiile despre propunerea legislativă, pe site-ul Camerei Deputaților. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

6 Comments

  1. BCM says:

    Da. În Italia conduc cu,, B-ul,, 125cc…. Iar cine nu are B-ul, îi trebuie A1… (pe care mi l-au dat în automat având B-ul, dacă nu îl ai, trebuie să faci școală….)

  2. Arțărete says:

    Eu am permisul (cât. B) din 2011 și pe spatele lui nu e trecut și A1. Am văzut ce la cei care și-au luat mai recent permisul scrie. Deci eu nu am și A1??

  3. Salutare. Legislatia din Romania ne permite sa echivalam categoria B cu AM, nu cu A1.

  4. Muresan Claudiu says:

    In proiectul de lege apare termenul motocicleta nu scuter. Dacă a colaborat la aceasta lege domnul Rosca membru al Vespa Club de ce nu a fost trecut clar termenul scuter alături de motocicleta ? Și de ce doar 11 kw … pe site-ul Vespa scuterele sunt prezentate ca având 15 Hp ce înseamnă un pic mai mult de 11 kw. Nu spun ca nu poate fi o valoare rotunjită dar va fi un nou val de discuții pe tema asta. Eu posed o Vespa de 50 cmc și as dori sa trec la una de 125 cmc dar in contextul actual așa cum e propusă spre aprobare legea nu știu dacă nu îmi asum un risc sa fiu acuzat de conducere fără permis. Rog membri clubului Vespa sa încerce sa obțină o reglementare mai clară. Mulțumesc

  5. Andrei K says:

    Salutari,

    Stie cineva cand se voteaza?

    Mersi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.