Moto Guzzi V85 TT – Cât e de Adventure? Primul Test
18/04/2019
BMW pregătește un Big Cruiser pentru 2020
19/04/2019

Propunere legislativă: 125 cmc, cu categoria B

Update 17.11.2019 – Proiectul de lege a luat aviz negativ în comisiile de specialitate, a trecut tacit de Senat, dar Camera Deputaților ia decizia. Șansele să fie promulgată sunt destul de mici.

Camera Deputaților are pe masă o propunere legislativă pentru modificarea codului rutier, ce ar permite posesorilor de permis categoria B să conducă scutere de 125 cmc. Propunerea ar duce la fluidizarea traficului și e menită să-i încurajeze pe români să meargă pe două roți. 

În forma propusă, permisele eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu putere maximă de 11 kW și cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniți și permisul categoria B obținut cu cel puțin doi ani în urmă. 

În expunerea de motive se arată că sprijinirea utilizări de motociclete ușoare prin facilitarea obținerii permisului pentru categoria A1 pentru posesorii de permis categoria B este una din soluțiile alternative pentru asigurarea mobilității urbane. 

Printre efectele pozitive ale acestei modificări se numără fluidizarea/decongestionarea zonelor urbane supraaglomerate, se rezovla problema parcărilor, se consumă mai puțin carburant și se reduce poluarea. 

Dar de la proiect la lege promulgată mai avem de așteptat – actul trebuie să treacă de Comisiile de Specialitate și să fie votat de ambele camere ale Parlamentului. 

Cum e în alte țări din Europa

Constantin Roșu, membru al Vespa Club Romania, are statutul de colaborator în acest proiect de lege, dar a jucat un rol esențial în depunerea proiectului. L-am întrebat ce l-a mânat în acest demers. “Ocazia de a merge in Italia pe un astfel de scuter de 125cc, fiind posesor doar de permis categoria B”.

 Iată situația actuală din câteva țări europene, unde posesorii de permis categoria B pot obține permisul categoria A1 dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Franța – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Spania – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Italia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Belgia – permis categoria B (vechime minim 2 ani)
  • Polonia – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Cehia – permis categoria B + doar o motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Austria – permis categoria B (vechime minim 5 ani) + 6 ore practică
  • Slovacia – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + doar motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Portugalia – permis categoria B + vârsta minimă 25 de ani
  • Marea Britanie – vârsta minimă 17 ani + curs practic (CBT)
  • Letonia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Luxemburg – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Malta – permis categoria B + 10 ore practică

Datorită acestor facilități legislative, în marile aglomerări urbane din aceste țări regăsim foarte multe motociclete ușoare (permis categoria A1). 

Toate informațiile despre propunerea legislativă, pe site-ul Camerei Deputaților. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

45 Comments

  1. BCM spune:

    Da. În Italia conduc cu,, B-ul,, 125cc…. Iar cine nu are B-ul, îi trebuie A1… (pe care mi l-au dat în automat având B-ul, dacă nu îl ai, trebuie să faci școală….)

  2. Arțărete spune:

    Eu am permisul (cât. B) din 2011 și pe spatele lui nu e trecut și A1. Am văzut ce la cei care și-au luat mai recent permisul scrie. Deci eu nu am și A1??

  3. Salutare. Legislatia din Romania ne permite sa echivalam categoria B cu AM, nu cu A1.

  4. Muresan Claudiu spune:

    In proiectul de lege apare termenul motocicleta nu scuter. Dacă a colaborat la aceasta lege domnul Rosca membru al Vespa Club de ce nu a fost trecut clar termenul scuter alături de motocicleta ? Și de ce doar 11 kw … pe site-ul Vespa scuterele sunt prezentate ca având 15 Hp ce înseamnă un pic mai mult de 11 kw. Nu spun ca nu poate fi o valoare rotunjită dar va fi un nou val de discuții pe tema asta. Eu posed o Vespa de 50 cmc și as dori sa trec la una de 125 cmc dar in contextul actual așa cum e propusă spre aprobare legea nu știu dacă nu îmi asum un risc sa fiu acuzat de conducere fără permis. Rog membri clubului Vespa sa încerce sa obțină o reglementare mai clară. Mulțumesc

    • Alex spune:

      Hello! Înainte de a posta un comentariu citiți cu atenție propunerea legislativă. Adică: posesorii categoriei B sa poată conduce și autovehicule din categoria A1. A1 înseamnă: motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 Kw. şi cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 Kw/kg și tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 Kw; „Și de ce doar 11 kw … pe site-ul Vespa scuterele sunt prezentate ca având 15 Hp ce înseamnă un pic mai mult de 11 kw.” 11 KW înseamnă 15,4 HP. Nu e nimic în neregula cu puterea. Faceți conversia din kw in HP adică 11 kw înmulțit cu 1,4 (atat are 1 cal putere).

  5. Andrei K spune:

    Salutari,

    Stie cineva cand se voteaza?

    Mersi.

  6. AlexandruS spune:

    Stiti cumva cand se va aproba legea?

  7. tudor spune:

    Ar fii bn sa treaca cu brio această lege eu am permis cat B dar scuterul de 125cc nu pot sa il conduc doar cel de 49…

  8. Florin spune:

    Bună ziua, ma interesează și pe mine dacă pot conduce în Germania motocicleta de 125 cmc cu categoria B, am permisul de4 ani. Va mulțumesc.

  9. Don Pab spune:

    Florin eu zic sa mergi la zulassungstelle si sa iti schimbi permisul in unul German.
    Si daca o sa iti dea ei A1 din oficiu atunci dai bice, dar altfel nu te juca.
    Am un prieten in Bayern care are profesionisti, si-a schimbat in permis German, si a primit din oficiu si cat A pentru motoare mari…
    Dai o fuga repede si vezi ce rezolvi, fara sa ai trecut data sau cod in dreptul A1 nu te urca pe motor, ca risti sa pierzi si ce ai…
    Si chiar daca se aproba in Ro treaba cu 125cc cu cat B, trebuie sa il dai o fuga si sa il schimbi… Ca altfel nustiu cum ii explici tu la neamt

  10. Mihai spune:

    Salut! Mie mi se pare un pic periculoasa includerea amotocicletelor, pe langa scutere in acest proiect. Conducerea unei motociclete este total diferita de cea a unei masini. Schimbarea vitezelor se face total diferit. Franarea se face diferit, frana de motor produce o oprire mult mai brusca decat in cazul unei masini, oprire care nu este semnalizata celor care vin din spate prin aprinderea becului de frana! Daca vorbim despre franare, ei bine, in cazul moticicletelor, ea se face diferit si in FUNCTIE DE TIPUL MOTOCICLETEI, daca ne referim la repartizarea greutatii corpului pe motocicleta. Altfel vei frana cu o motocicleta pe care motociclistul sta drept, altfel vei frana pe una sport si altfel vei frana cu un chopper. Sunt lucruri pe care trebuie sa ti le spuna cineva si pe care sa le experimentezi. Prin urmare, eu cred ca extinderea dreptului de a conduce vehicule pe doua si la alte vehicule cu exceptia scuterelor, poate avea consecinte grave.

    • Foty spune:

      o motoreta de 125 nu are cine stie ce frana de motor si nici nu difera as amult de la chopper la „supersport”, deja legea cee sistem d efranre combinat sau abs la mobre noi de ceva vreme. Dat fiind ca in alte tari functioneaza. fara consecinte grave.. de ce nu si la noi?

  11. Lungu spune:

    Se mai stie ceva deapre acest proiect ?

    • Alex spune:

      Acolo a putrezit. La senat.

    • Alex spune:

      Scuterele au cutie automata iar cu franarea te inveti. Daca poti sa folosesti AM te inveti si cu A1. Oricum indiferent ca ai cat A, B, C, D indemnarea vine cu experienta in trafic nu cu 20-30 ore de scoala.

    • Mihai spune:

      @Foty

      Esti motociclist? Ai idee ce inseamna, chiar si pe un Minsk, o retrogradare din treapta 2 in treapta 1, fara actionarea franelor? Orice vehicul care nu are transmisie automata face frana de motor. Cat despre „de ce nu si la noi” daca in alte tari e posibil? Pentru ca nu suntem in alte tari! In alte tari occidentale poti conduce dupa ce ai baut un pahar de vin. Daca ar fi voie si in Romania, s-ar consuma cisterne! Traim intr-o tara in care, in majoritatea scolilor moto, cursantii nu primesc informatii de baza privind conducerea preventiva, anticipativa, etc. si totusi, obtin permis! Fereasca Domnu de motociclite conduse de oameni care nu dau examen deloc!

      • Mihai spune:

        @Alex

        Eu nu ma refeream la scutere. Chiar am spus ca n-as fi atat de vehement daca proiectul s-ar limita la scutere. Da, daca mergi cu unul de 49 cmc, te poti adapata si pe unul de 125 cmc. Insa cu totul stau lucrurie cu motorete care nu au cutie automata. In primul rand, nu prea exista posibilitatea acestei „adaptari” intrucat nu prea sunt asemenea vehicule in categoria AM. Cat despre afirmatia ta ca „indemnarea vine cu experienta in trafic nu cu 20-30 ore de scoala.” , ea este doar partial adevarata. E drept, odata cu experienta, indemanarea se imbunatateste. Dar bazele se pun in scoala, in poligon. Altfel nu se explica faptul ca la majoritatea scolilor moto , dupa efectuarea orelor de poligon are loc o testarea a abilitatilor cursantului de a iesi in trafic cu instructorul in spate! De ce oare? Pentru ca instructorul (care nu are la indemna decat o maneta de frana spate) vrea sa stie ca ai macar acele abilitati primare de a conduce motocicleta in conditii de minima siguranta! Daca nu ai acele abilitati, mai ramai in poligon pentru ca nimeni nu-i nebun sa iasa in traseu in spatele unuia care-i risca viata. Prin urmare, o experienta minima dobandesti si in scoala. Mai mult instructorul, daca e profesionist, (eu Slava Cerului am avut parte de unul profesionist), in trafic iti va descrie situatiile de pericol si te va invata ce sa faci pentru a le evita. Conducerea motocicletei presupune notiu TOTAL diferite de cel al masini, pe care, crede-ma, nu le inveati din experienta.

      • Alexandru spune:

        Alt frustrat ce zice ca daca ai dreptul la un pahar de vin vei bea 10. Ce te opreste ca politist sa verifici nivelul de alcool din aerul expirat? Revenind la 125cc cu cat B sper ca cei ce se vor folosi de lege vor fi cu capul pe umeri. Cu motocicleta risti mai mult viata ta decat a celor din jur. Mie mi se pare ca obtinerea cat B e prea usoara iar politistii nu prea retin permisele celor care abuzeaza in mod flagrant (rosu, cedeaza, dubla continua).

        • Mihai spune:

          @Alexandru

          Frustrat mi se pare ca este acela care, atunci cand nu are argumente, recurge la jigniri. Eu iti pot da zeci de exemple in care, in Romanica, relaxarea legislatiei a dus la intensificarea fenomenului infractional. Spre exemplu in vechiul Cod Penal simpla detinere a unei arme albe era considerata infractiune si pedepsita ca atare. Noul cod penal nu mai incrimineaza simpla detinere, ci conditioneaza existenta infractiunii de indeplinirea altor conditii cum ar fi portul armei albe la manifestari publice sau de divertisment, mijloace de transport in comun etc. Rezultatul? Situatiile in care cefele late poarta sabii, macete si topoare in masini (repet DOAR simpla detinere era incriminata pe vechea legislatie) si pentru ca, simplul fapt de a le avea la indemna nu mai constituie infractiune, nu ezita sa le scoata si sa ameninte cu ele sau chiar sa le foloseasca. Si aia care au modificat legislatia penala, ca si tine, AU SPERAT ca nu se vor intampla nenorociri si, probabil, avand probabil in vedere ca un om de buna credinta care detinea un briceag cu ajutorul caruia sa-si taia painea sau sa-si desfaca o conserva, putea face obiectul unei anchete penale. Din pacate, relaxarea legislatiei a generat un efect mai mult negativ decat unul pozitiv!Vorbim de poporului lui „MERGE SI ASA” si asta e valabil in toate domeniile de activitate.

  12. Adi spune:

    De la proect pana a fi lege e Autostrada Mare, dureaza vreo 2 ani Proectu

  13. Nicu spune:

    Mihai nu vor fi consecințe grave din pricina a cea ce ai spus tu . Până la urmă este motocicleta care are doua frane , ambreiaj și schimbător . Nu este avion sa cunoști multe sau sa ai nu știu câtă experiența. Problema este și va fi în trafic , că să știe toată lumea ” cu o mașină două în fata tot acolo ajungi ” daca riști o poți păți . In Belgia Conduc motor de 125 și vreau să zic că toți șoferi respecta motocicliști . În trafic dens daca motocicliști pot trece printre mașinii trec (și conducătorii auto le fac loc ) sa vedem asta în țară . Singurul oraș din țară care este aproape de circulație sigură și fairplay in trafic este Clujul , restul 0 (nebuni in cutii pe patru roti)

  14. Adrian spune:

    Știe cineva când aproba A1 la cat B

    • Mihai spune:

      Sper ca asta se va intampla cand romanii vor deveni la fel de rigurosi in aplicarea legii si respectul fata de reguli ca si alte popoare care ne sunt date drept exemple!

    • Mihai spune:

      @Nicu

      Eu tocmai despre asta vorbesc, Nicule! Despre faptul ca nu avem o cultura moto. Tu conduci in Belgia, oamenii aia sunt obisnuiti cu vehicule motorizate pe doua roti. Alora le-a luat cateva zeci de ani pana cand sa ajunga sa permita conducerea de moterete cu B-UL. Insa intr-o tara in care soferi, cum spui tu, n-au nici cea mai mica grija (chiar daca mai sunt si exceptii) fata de motociclisti (asta pe de-o parte) si in care foarte putin motociclisti studiaza reguli de conducere preventiva – plasarea moticicletei in spatele masinii din fata, efectuarea franarii corecte, etc etc etc (pe de alta parte), a trimite motociclisti fara examen sustinut in fata politiei in trafic, inseamna a contribui in mod deliberat la marirea proportiilor carnagiului si asa existent pe sosielele Romaniei. Cand faceam scoala moto, Draga Nicu, vedeam aproape zilnic oameni cazand in poligon pe motocicelte de 125 cmc. Cadeau pur si simplu. Ia imagineaza-ti ca oamenii aceia ar fi putut sa fie in trafic?!!!!

  15. Alex spune:

    Nu vă hazardați atât! Guvernul, consiliul economic și social și alte consilii au dat aviz favorabil (https://www.senat.ro/legis/lista.aspx#ListaDocumente), doar consiliul minorității, cultelor și drepturilor omului a dat aviz negativ . Apoi, ca o precizare: guvernul a zis că e de acord cu propunerea doar că trebuie mentionat ca poți conduce doar scutere (cvt) nu și motociclete. Motivul e clar: posesorul categoriei B nu are Pregătirea specială pt manevrarea ambreiajului și sincronizarea treptelor de viteza.

  16. Iulian spune:

    Sunt sanse sa treaca de acest consiliu?

  17. Bogdan spune:

    A dat la radio ieri ca a fost adoptata tacit.

  18. BAlexandru spune:

    La stadiu scrie: Trimis la Cameră pentru dezbatere iar in document scrie ca e adoptata https://www.senat.ro/legis/PDF/2019/19L378FS.PDF

  19. BAlexandru spune:

    Cred ca mai dureaza daca s-a schimbat si guvernul 🙂

  20. BDaniel spune:

    A fost adoptata de Camera Senatului si trimisa pe 21.10.2019 in Camera Deputatilor, care e decizionala.Acum nu prea mai e sezon, lumea se schimba, lumea e mobilizata in alta directie : 6 case / 6 clase 😀

  21. Schranko Dieter spune:

    Eu sunt de acord cu conditia ca viitorul mopedist sa aiba minimum 24 de ani, vechime 2 ani, doar pe scuter si cel putin 6 ore de practica. Sa nu uitam ca si scuterul indiferent de putere are alt comportament fata de un autoturism, franare,abordarea curbelor, mersul intre masini….., ca de fapt si ptr asta se vor folosi.

    • Mihai spune:

      Vechime de 2 ani pe scuter de categoria AM, zici… Adica pana la 49 cc. Nu-i rau. Dar cum s-ar putea face dovada aceste vechimi prin titlul de proprietate al scuterului de AM?

  22. Iulia spune:

    Mai stie cineva de lege?In ce stadiu este?Se poate conduce cu cat B un 125 cc?

  23. Ronin spune:

    @Admin – de unde aveti informatia ca „Update 17.11.2019 – Proiectul de lege a luat aviz negativ în comisiile de specialitate, a trecut tacit de Senat, dar Camera Deputaților ia decizia. Șansele să fie promulgată sunt destul de mici.” ?

    Potrivit siteului oficial al camerei deputatilor, legea a trecut intradevar de Senat ca adoptata tacit, si are avizul FAVORABIL al urmatoarelor comisii:
    – Consiliului Economic şi Social
    – Consiliului Legislativ
    – Guvern

    Guvernul a emis un punct de vedere prin care propune, printre altele, includerea obligatiei de a exista o transmisie automata si nu manuala, dar atat.

    Aveti alte informatii de unde rezulta ca ar primi aviz negativ legea, inafara de ce scrie pe siteul camerei deputatilor? (http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=17826&fbclid=IwAR0e5Efrae5Ko-VyhlU5o0Kr5ct6bOalGakxALMH2hzBlRW-1RpCHNxykUk)

    • Mihai spune:

      Pai a fost avizat negativ de comisiile de specialitate. Asta nu inseamna ca nu a obtinut si avizele favorabile mentionate de tine si nici ca, daca nu a avut aviz favorabil de la comisii, nu va fi aprobat. Si nu prea ai de unde sa iei informatii cu privire la avizele nefavorabile ale comisiilor in afara site-ului camerei, prin urmare trebuie sa crezi ce scrie acolo….

  24. Bogdanel spune:

    Mai stie cineva cum a ramas cu aceasta lege ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.