Moto Guzzi V85 TT – Cât e de Adventure? Primul Test
18/04/2019
BMW pregătește un Big Cruiser pentru 2020
19/04/2019

Propunere legislativă: 125 cmc, cu categoria B

Camera Deputaților are pe masă o propunere legislativă pentru modificarea codului rutier, ce ar permite posesorilor de permis categoria B să conducă scutere de 125 cmc. Propunerea ar duce la fluidizarea traficului și e menită să-i încurajeze pe români să meargă pe două roți. 

În forma propusă, permisele eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu putere maximă de 11 kW și cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniți și permisul categoria B obținut cu cel puțin doi ani în urmă. 

În expunerea de motive se arată că sprijinirea utilizări de motociclete ușoare prin facilitarea obținerii permisului pentru categoria A1 pentru posesorii de permis categoria B este una din soluțiile alternative pentru asigurarea mobilității urbane. 

Printre efectele pozitive ale acestei modificări se numără fluidizarea/decongestionarea zonelor urbane supraaglomerate, se rezovla problema parcărilor, se consumă mai puțin carburant și se reduce poluarea. 

Dar de la proiect la lege promulgată mai avem de așteptat – actul trebuie să treacă de Comisiile de Specialitate și să fie votat de ambele camere ale Parlamentului. 

Cum e în alte țări din Europa

Constantin Roșu, membru al Vespa Club Romania, are statutul de colaborator în acest proiect de lege, dar a jucat un rol esențial în depunerea proiectului. L-am întrebat ce l-a mânat în acest demers. “Ocazia de a merge in Italia pe un astfel de scuter de 125cc, fiind posesor doar de permis categoria B”.

 Iată situația actuală din câteva țări europene, unde posesorii de permis categoria B pot obține permisul categoria A1 dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • Franța – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Spania – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Italia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Belgia – permis categoria B (vechime minim 2 ani)
  • Polonia – permis categoria B (vechime minim 3 ani)
  • Cehia – permis categoria B + doar o motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Austria – permis categoria B (vechime minim 5 ani) + 6 ore practică
  • Slovacia – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + doar motocicletă cu transmisie automată (scuter)
  • Portugalia – permis categoria B + vârsta minimă 25 de ani
  • Marea Britanie – vârsta minimă 17 ani + curs practic (CBT)
  • Letonia – permis categoria B + 10 ore practică
  • Luxemburg – permis categoria B (vechime minim 2 ani) + 7 ore practică
  • Malta – permis categoria B + 10 ore practică

Datorită acestor facilități legislative, în marile aglomerări urbane din aceste țări regăsim foarte multe motociclete ușoare (permis categoria A1). 

Toate informațiile despre propunerea legislativă, pe site-ul Camerei Deputaților. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

13 Comments

  1. BCM says:

    Da. În Italia conduc cu,, B-ul,, 125cc…. Iar cine nu are B-ul, îi trebuie A1… (pe care mi l-au dat în automat având B-ul, dacă nu îl ai, trebuie să faci școală….)

  2. Arțărete says:

    Eu am permisul (cât. B) din 2011 și pe spatele lui nu e trecut și A1. Am văzut ce la cei care și-au luat mai recent permisul scrie. Deci eu nu am și A1??

  3. Salutare. Legislatia din Romania ne permite sa echivalam categoria B cu AM, nu cu A1.

  4. Muresan Claudiu says:

    In proiectul de lege apare termenul motocicleta nu scuter. Dacă a colaborat la aceasta lege domnul Rosca membru al Vespa Club de ce nu a fost trecut clar termenul scuter alături de motocicleta ? Și de ce doar 11 kw … pe site-ul Vespa scuterele sunt prezentate ca având 15 Hp ce înseamnă un pic mai mult de 11 kw. Nu spun ca nu poate fi o valoare rotunjită dar va fi un nou val de discuții pe tema asta. Eu posed o Vespa de 50 cmc și as dori sa trec la una de 125 cmc dar in contextul actual așa cum e propusă spre aprobare legea nu știu dacă nu îmi asum un risc sa fiu acuzat de conducere fără permis. Rog membri clubului Vespa sa încerce sa obțină o reglementare mai clară. Mulțumesc

  5. Andrei K says:

    Salutari,

    Stie cineva cand se voteaza?

    Mersi.

  6. AlexandruS says:

    Stiti cumva cand se va aproba legea?

  7. tudor says:

    Ar fii bn sa treaca cu brio această lege eu am permis cat B dar scuterul de 125cc nu pot sa il conduc doar cel de 49…

  8. Florin says:

    Bună ziua, ma interesează și pe mine dacă pot conduce în Germania motocicleta de 125 cmc cu categoria B, am permisul de4 ani. Va mulțumesc.

  9. Don Pab says:

    Florin eu zic sa mergi la zulassungstelle si sa iti schimbi permisul in unul German.
    Si daca o sa iti dea ei A1 din oficiu atunci dai bice, dar altfel nu te juca.
    Am un prieten in Bayern care are profesionisti, si-a schimbat in permis German, si a primit din oficiu si cat A pentru motoare mari…
    Dai o fuga repede si vezi ce rezolvi, fara sa ai trecut data sau cod in dreptul A1 nu te urca pe motor, ca risti sa pierzi si ce ai…
    Si chiar daca se aproba in Ro treaba cu 125cc cu cat B, trebuie sa il dai o fuga si sa il schimbi… Ca altfel nustiu cum ii explici tu la neamt

  10. Mihai says:

    Salut! Mie mi se pare un pic periculoasa includerea amotocicletelor, pe langa scutere in acest proiect. Conducerea unei motociclete este total diferita de cea a unei masini. Schimbarea vitezelor se face total diferit. Franarea se face diferit, frana de motor produce o oprire mult mai brusca decat in cazul unei masini, oprire care nu este semnalizata celor care vin din spate prin aprinderea becului de frana! Daca vorbim despre franare, ei bine, in cazul moticicletelor, ea se face diferit si in FUNCTIE DE TIPUL MOTOCICLETEI, daca ne referim la repartizarea greutatii corpului pe motocicleta. Altfel vei frana cu o motocicleta pe care motociclistul sta drept, altfel vei frana pe una sport si altfel vei frana cu un chopper. Sunt lucruri pe care trebuie sa ti le spuna cineva si pe care sa le experimentezi. Prin urmare, eu cred ca extinderea dreptului de a conduce vehicule pe doua si la alte vehicule cu exceptia scuterelor, poate avea consecinte grave.

  11. Lungu says:

    Se mai stie ceva deapre acest proiect ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.