2019 BMW R1250GS Adventure. Prim-Contact – Test în Spania
09/01/2019
Dakar 2019: Gyenes e pregătit pentru cei 1.287 de km ai etapei maraton
10/01/2019

Nu prea-mi pasă cum arată motocicletele

“KTM 790 Adventure e urât”. “S1000RR 2019 e cam banală, parcă seamănă a Honda combinat cu Ducati”. Sunt câteva dintre comentariile pe care le-am primit când am scris despre motocicletele noi. Nimeni nu scapă. “Yamaha R1 e urâtă și aia” – mai ales la început, acum s-au mai obișnuit oamenii. “Frumoase” ar fi Africa Twin, Tenere 700, Ducati Panigale. De acord, dar cui îi pasă? 

Niciodată nu mi-a plăcut să cataloghez motocicletele în “frumoase” si “urate”. Se spune ca frumusețea e în ochii privitorului, gusturile diferă destul de mult, iar o motocicletă care nu respectă anumite linii convenționale poate risca, din start, să fie considerată urâtă. Dar nu e doar asta.

De ce să discuți despre cum arată S1000RR, când vine cu niște tehnologii care te lasă cu gura căscată? Putere enormă, dar și accesibilă, bascula aia care arată ca una din Superbike și GP, masa redusă și o electronică de înaltă acuratețe? Unde mai pui că vei da imediat carenele jos, la intrarea pe pistă. Nu vreau să cred c-o cumperi doar ca să te dai mare. 

De ce să-ți pese cum arată 790 Adventure, când ai construcția aia interesantă cu rezervor alungit și motorul de 95 de cai cuplat la o masă decentă? Cine-o să râdă de tine? Antilopele din Africa? Pe Drumul Oaselor să știi că nu prea e nimeni care să te-admire. Ar trebui să te intereseze mai mult tehnologia, confortul, fiabilitatea – să nu rămâi cu ea în drum. Recunosc, n-aș accepta nici în ruptul capului să merg cu un imprimeu de zebră ca-n fotografia de mai sus. Dar, să revenim.

Ce vezi dacă te uiți la o Honda Gold Wing? E frumoasă, nu? Este. Dar și mai interesant e motorul ăla senzațional cu șase cilindri boxer, unic în lumea moto. Sau cutia de viteze automată, cu 7 rapoarte – unică și asta în lumea moto. 

Discuția se schimbă, firește, când vorbești despre motocicletele retro, despre brandurile tradiționale americane – Harley-Davidson, Indian – și modelele lor clasice. Când vorbești despre o Guzzi, despre Triumph Bonneville, chiar și despre roadsterele obișnuite. Aici felul în care-arată o motocicletă e parte din experiență – la Guzzi nu te uiți după cai-putere, iar la Harley-Davidson știi deja care e distanța de frânare față de o motocicletă performantă. Aici aspectul primează. 

Dar în ceea ce privește anumite clase, argumentul vizual pălește în fața fișei tehnice. Aici ne vom referi cu precădere la motocicletele de competiție, fie ele de viteză sau enduro. Pentru mine, nici motocicleta de adventure-touring nu trebuie să fie top-model – cu excepția siluetei. Parcă-s cam grase, toate, în ziua de azi.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.