Motocicletele second hand pot avea km dați înapoi, probleme ascunse sau pot fi abuzate. Iar de cele mai multe ori, aceste lucruri lasă semne. Dacă știi să le citești, ai mult mai puține șanse să fii păcălit. PeMotoare.ro îți prezintă principalele lucruri pe care trebuie să le verifici ca să nu ai surprize la cumpărarea unei motociclete second hand.
Internetul este plin de „motociclete aduse“ și de chilipiruri. La fel ca-n auto, piața moto second hand are samsarii ei care trăiesc de pe urma comerțului cu motociclete. Iar unele dintre ele par adevărate afaceri: de exemplu, Suzuki V-Strom 650, din 2005, 20.000-30.000 de km, complet accesorizat, la incredibilul preț de 3.000 de euro. Cine nu și-ar dori așa ceva? Doar că la o privire aruncată pe piața din Italia observi că o motocicletă similară este, de obicei, mai scumpă. Așadar, nu poți să nu-ți pui semne de întrebare cu privire la numărul de km sau la capcanele ascunse. E posibil să fie o afacere foarte bună sau e posibil să fie o țeapă.
Pe de altă parte, există proprietari de rea-credință care vând motociclete cu probleme, km ireali și defecte ascunse, lucruri care-ți pot scăpa dacă te afli la „început de carieră“ în motociclism.
De obicei, o motocicletă veche sau abuzată poate fi recunoscută de un ochi antrenat, dar începătorilor le e mai greu. Alături de Tiberiu Anghel, care conduce service-ul Mototehnica, am întocmit un scurt ghid pentru cei care-și caută o motocicletă second hand. Tiberiu Anghel este inginer în autovehicule rutiere și înainte de business-ul Mototehnica se ocupa de service-ul Automobile Bavaria.
STUDIAZĂ ISTORICUL MOTOCICLETEI ȘI AL PROPRIETARULUI
Înainte de a bate câteva sute de km ca să vezi motocicleta, ar trebui să ceri câteva informații de bază și să faci anumite cercetări.
Cere un Carnet de service – face dovada faptului că fostul proprietar a fost un om organizat și grijuliu. În carnet se trec minim reviziile motocicletei. Poți vedea dacă proprietarul a fost atent. Se mai pot trece recall-uri (rechemări oficiale în service). La o motocicletă cu o vechime de 10 ani este posibil ca anumite recall-uri să fie valabile 2-3 ani, apoi să nu mai fie plătite de producător. Dacă proprietarul nu a fost atent la momentul respectiv, probabil că problema nu a fost rezolvată și poți fi în pericol. Nu multe motociclete au așa ceva, dar e bine să întrebi.
Cum arată în fotografii – vopsea, accesorii proaste, înlocuiri dubioase: capete de ghidon, scărițe, carene de curse. Toate pot indica faptul că motocicleta ascunde o problemă sau că proprietarul nu vrea să-i arate vârsta.
Informații despre vânzător – un search pe Google după nume sau nr de telefon te face să îți dai seama dacă a vândut doar o motocicletă până acum sau dacă este un om care se ocupă cu importul de motociclete. În cazul din urmă poți găsi părerile nemulțumiților, dacă există.
VERIFICĂ ATENT MOTOCICLETA ÎNAINTE DE CUMPĂRARE
Să presupune că până aici totul este în regulă și că ai bătut 400 de km ca să-ți cumperi motocicleta mult-visată. Ajuns față în față cu proprietarul, trebuie să verifici ca seriile motocicletei să corespundă cu cele trecute în acte ca să nu ai vreo surpriză, apoi să treci la verificarea amănunțită.
Ghidon: comenzile motocicletei, manșoane, manete
Butoanele de comandă. Poți vedea dacă au urme de uzură (ca la butoanele de la tastatură) și îți dai seama dacă motocicleta a fost folosită mai mult decât se pretinde.
Manșoanele, de asemenea, prezintă forme de uzură în extremitatea dreaptă, de obicei, sau în locul unde ții podul palmei. O motocicletă relativ nouă nu ar trebui să aibă butoanele de comandă „șterse“ sau manșoanele prea uzate. Trebuie verificat dacă manșoanele sunt sau nu originale. Manetele de frână, pot fi de asemenea, verificate și îți poți da seama cât de mult au fost folosite.
Capetele de ghidon nu trebuie să fie schimbate sau lovite.
Scărițe, urme de uzură de la cizme
Dacă scărițele sunt originale, poți vedea foarte ușor cât sunt de uzate sau cum s-a mers cu motocicleta. De obicei, se uzează pe partea exterioară, iar dacă e o motocicletă cu scărițe poziționate mai jos poți vedea în ce măsură au atins asfaltul.
Totodată, poți observa gradul de uzură de la contactul cizmelor cu anumite părți ale motocicletei.
Anvelopele motocicletei
Verifică săptămâna și anul producției (DOT), coroborat cu uzura și cu aspectul jantelor. Dacă motocicleta are anvelope montate acum patru ani, sunt foarte puțin uzate, iar jantele nu sunt zgâriate de la montat/demontat anvelope, este foarte posibil ca acele anvelope să fie, într-adevăr cumpărate recent și uzate pe jumătate (Exemplu – Naked 6.000-7.000 km, Supersport – 3.000-4.000, Chopper – 10.000). Dacă vezi o jantă foarte zgâriată este clar că au trecut multe anvelope pe lângă ea.
Verificare filtru de aer și baterie
Pe unele filtre de aer este trecută data fabricației. Poți face o comparație vis-a-vis de ce istoric are motocicleta. Poți avea ușor acces la baterie, iar pe majoritatea bateriilor este trecută data producției și data la care trebuie încărcată în condițiile în care este nouă, în magazin. O baterie ține, de obicei, 4-5 ani.
Calitatea vopselei
Dacă e o motocicletă curată, frumoasă, și cu vopsea originală, e clar că a fost îngrijită, ținută în garaj. Dacă e o motocicletă cu vopsea originală, dar mătuită, poate fi un semn că a fost, într-adevăr ținută în fața blocului și folosită mult, dar nu a fost lovită. Semnele de întrebare apar când dai peste o motocicletă revopsită. O identifici prin urmele de neglijență, de exemplu la îmbinarea carenelor.
Kilometraj
La motocicletele cu odometru analog este destul de ușor să dai km înapoi. Un posibil indiciu este să te uiți la elementele de prindere (șuruburile carcasei bordului). Sunt niște șuruburi finuțe, pot avea niște sigilii și poți vedea dacă s-a umblat acolo. Te mai poți uita dacă se aliniază corect cifrele – dacă sunt toate la același nivel. Mecanismul este destul de fin și pot apărea semne.
La cele digitale se dau km înapoi cu niște programe ilegale care șterg anumite informații și este destul de greu să-ți dai seama, dar este o metodă care se practică.
*Motocicletele BMW cu CAN Bus nu pot avea km dați înapoi fără să vadă oricine se uită la motocicletă. La 1200 GS (2004 – …), spre exemplu, dacă pui un bor de la o motocicletă cu mult mai puțini km, computerul din bordul motocicletei încearcă să se conecteze cu computerul de motor și cele două computere își dau seama că informația înregistrată de cele două computere este total diferită. Drept urmare, rămân km de pe bordul nou, dar odometrul va licări în continuu.
Furca
Poți vedea, în partea superioară a furcii, deasupra de jug, dacă și de câte ori a fost desfăcută și în ce mod s-a lucrat. Este o zonă în care rămân urme. O motocicletă cu urmele din fotografia de mai jos e clar că e îmbătrânită și abuzată.
Capetele de cursă de ghidon
Reprezintă un alt indiciu de uzură masivă. Dacă nu ai termen de comparație, verifică o motocicletă asemănătoare (a unui prieten) înainte de a te duce să vezi motocicleta pe care să o cumperi.
Șaua
Dacă nu a fost tapițată recent, este un alt indicator de uzură și te poți lua după aspectul general al materialului care acoperă șaua. Totodată, o poți da jos ușor și te poți uita pe spatele ei. La unele modele, pe spatele șeii este trecut anul producției.
Uzura lanțului și rolele de ghidaj
În general, un lanț de motocicletă obișnuită întreținut mediu este bun pentru 20.000 de km. Verifică lanțul și pinioanele motocicletei pe care ai pus ochii. Dacă kitul de lanț e deja uzat, iar motocicleta ar avea 10.000 de km trebuie să-ți pui semne de întrebare.
Verifică integritatea rolelor de ghidaj. De obicei, proprietarii nu le schimbă. Alte semne de uzură pot fi observate pe patina de pe basculă.
Transmisie cardan
Dacă motocicleta are cardan, poți vedea în ce stare sunt bușoanele de ulei. Dacă e un motor cu km puțini, are, automat, mai puține schimburi de ulei. Un bușon vizibil deteriorat marchează multe schimburi sau probleme. Poți da protecția de cauciuc la o parte de la articulații, iar dacă sunt scurgeri de ulei, sunt mari probleme.
Etrier culisant spate
În general, motocicletele au pe spate un etrier de frână culisant. Nu este fix, ci culisează pe niște bolțuri. Dacă miști puțin de el și există un joc în acele bolțuri, este clar că motocicleta are o problemă. E imposibil ca în 20.000-30.000 de km să ai o problemă aici.
Suspensia spate
Dacă te uiți, poți vedea dacă există urme de ulei. Dacă există e o mare problemă pentru că reparația este destul de scumpă, iar urmele de uzură apar după foarte mulți km.
Discuri frână
Nu în ultimul rând, verifică grosimea discurilor de frână. O poți face cu un dispozitiv de măsurare sau trecând ușor cu degetul pe suprafața discului. Îți vei da seama dacă există o anumită „bordură“ la extremități, ce-ți poate indica faptul că motocicleta a fost uzată.
Dacă ai verificat toate aceste detalii și motocicleta pare în stare bună, trebuie să treci la pasul următor: un scurt test ride, despre care vom discuta într-un articol viitor.
10 Comments
In afara de cateva greseli minore in tutorialul asta, exista si cateva chestii bune…dar il mentioneaza cineva si pe cumparatorul care e zgarie branza? De ce nu avem undeva jos de tot o mentiune : ‘Piata moto din Romania este la pamant, preturile sunt mai mici cu cel putin 20% fata de piata moto din Italia si Germania’ ?
Eu as fi atent in cartea de service ceruta la ce service-uri s-a reparat motocicleta…ca la cati amatori apar ca ciupercile dupa ploaie, exista foarte mari sanse sa nu fie lucru curat.
Succes in continuare cu site-ul asta…este un lucru bun sa avem asa ceva ,dar incearca sa fi mai obiectiv si sa ne raportam cat de cat la situatia reala din RO.
Mulțumim pentru feedback. Îți dau dreptate, sunt oameni de rea-credință în ambele „tabere“, ca peste tot și încercăm să fim cât mai obiectivi. Numai bine!
Foarte bune indicatii.mai orientate spre bmw din cite vad.dar nu mai bine merge la un service sa ii faca o verificare ? Nu cred ca e o avere?
Tiberiu are o experiență vastă în motociclete BMW, dar punctele sunt valabile pentru orice motocicletă. Desigur, părerea unui mecanic este cea mai bună soluție înainte de cumpărarea motocicletei. Dar pe lângă asta, fiecare dintre noi ar fi bine să știe la ce să se uite.
Salut
Toata lumea viseaza la cartea de intretinere a motocicletei. O abureala de nedescris. Vinzatorii de motociclete sau masini masluiesc cartile de inspectie la perfectie. Poate cumparatorul sa verifice autenticitatea stampilelor??
Sint foarte multi care se pricep si isi repara motocicletele singuri mult mai bine decit in service. Deci nu au stampile in cartea de service motocicletele fiind in stare foarte buna.
Multe reprezentante nici nu baga motocicleta in atelier. Scrie doar nota de plata pe care apar o gramada de ore si piese schimbate.
Eu personal am cumparat o motocicleta noua. Dupa 1500 km am condus in sevice pentru prima inspectie. Inainte am marcat cu un punct de vopsea toate piesele ce trebuiau schimbate la acea inspectie. Apoi, surpriza. Nu au schimbat nimic nici filtrul de ulei macar. Au strins doar toate suruburile nichelate cu o cheie prea mare. Motocicleta avea si 80 km mai mult pe bord. Nu mai spun ca pe nota de plata era tot trecut. Dupa un scandal monstru cu avocat au facut inspectia cum trebuia. Asta se intimpla la BMW in München.
De atunci fac totul singur fara stampile.
Aveti mare grija service-urile sint un pericol si un atentat la viata clientilor. Goana dupa bani le-a luat mintile unora.
DAca mergeti la service stati linga mecanic pina e gata. O documetare prealabila e binevenita. Asta va poate salva viata.
Service-urile care nu lasa clientii in atelier trebuie evitate Komplet.
Ar mai fi o remarcă si anume cea referitoare la reparațiile de tinichigerie. Sunt categoria de lucrări care nu sunt menționate în caietele de service si care pot ascunde într-adevăr mari probleme pentru cumpărătorul de bună credință. Motocicleta la care au fost înlocuite corect elemente de structura, ar putea fi o variantă, dar problema mare este ca in Romania funcționează principiul „merge si așa…”, si foarte puține lucrări de tinichigerie respecta manualul de reparatii al producătorului, indiferent care este acela, lucru care pune de-a dreptul in pericol viața celui care o conduce si nu numai. Asadar, mai bine o motoreta zgariata superficial sau căzută de pe cric, (dar fără ghidon îndoit 🙂 ) decât una frumos vopsită dar „putredă” pe dedesubt…
Eu sunt începător,si vreau sa dau de A1 când o sa pot da de A, trebuie să reiau totul?
Da, trebuie sa faci scoala din nou, cu tot cu proba de poligon si oras (dar iti va fi mai usor)!
Salut!
Am.o întrebare!
La ce risxuri mă supun dacă îmi cumpăr o motocicletă care a fost cu siguranța căzută dar estetic și mecanic se comportă și arată aproape perfect.?
Am văzut o motocicletă care cu siguranța a fost lovită destul de serios deoarece pe maneta de ambreaj se observă foarte bime faptul că motocicleta a fost căzută pe partea stângă și sunt multe elemente noi ( rezervor, șa etc)
La o plimbare scurtă motocicleta se comportă bine la 100 km/h fără mâini pe ghidon nere drept!
La ce riscuri mă supun dacă o cumpăr?
Salutare. Du-te cu ea la un mecanic serios s-o verifice.