Dakar 2015, ziua 2: Gyenes a terminat proba cu ulei de la spectatori. Barreda, învingător
06/01/2015
Dakar 2015, ziua 3: Gyenes recuperează, Butuza pierde puțin. Walkner câștigă
06/01/2015

Motociclete pentru mignoni




Dimensiunea chiar contează. Cel puțin atunci când este vorba de persoane mai scunde, de începători sau de fete, înălțimea la care se află șaua este un factor decisiv. Care poate aduce siguranță sau incertitudini în relația cu iubita motocicletă. Mai ales atunci când ajungi la un semafor.

Înălțimea șeii este distanța dintre cel mai jos punct al șeii și sol. Este dată de obicei în mm, iar măsurarea se face ținând motocicleta dreaptă, adică nu pe cric (lateral sau central). Această distanță este influențată de tipul motocicletei. Dar o șa joasă nu înseamna neapărat și manevrabilitate sau confort. În cazul motocicletelor chopper/cruiser, deși au șaua joasă, aceasta este prea lată, poziția scărițelor este prea avansată și cântăresc prea mult pentru un începător.

La polul opus în ceea ce privește înălțimea șeii se situează motocicletele offroad. Nu numai că șaua este la înălțime, dar este și mult mai îngustă, fapt ce permite piciorului să se întindă mai repede atunci când este în căutarea solului. Chiar și pentru un motociclist experimentat, înălțimea șeii unei motociclete pregătită pentu Dakar este intimidantă.dakar-motorcycle

Coborârea suspensiei pentru a atinge mai bine pământul este o soluție radicală ce nu se recomandă decât în cazuri extreme. Modificarea gărzii la sol are efecte secundare ce prejudiciază manevrabilitatea pe viraje, compresia amortizorului, cursa roții și geometria suspensiei. Cu alte cuvinte, decât să modifici suspensia unei motociclete pentru a avea o șa joasă, mai bine porți încălțăminte ca a lui Prince.Prince

Dacă ești începător, o persoană mai scundă sau o domnișoară mai finuță, te poți simți bine pe una din următoarele motociclete:

Second hand – clasa 500 cmc

În cazul în care nu vrei să dai prea mulți bani pe motocicletă, nu te interesează să ieși în evidență și nu vrei să plângi dacă o scapi pe jos, cumpără un second-hand de 500 cmc. Motocicletele din această categorie sunt la preț de scuter, rezistente, consumă puțin, pentru ele se găsesc piese și accesorii ieftine. Honda CB500, Suzuki GS500 sau Kawasaki ER-5 își fac treaba foarte bine, fiind “greu de ucis”.

Honda_CB-500

Sportivele de 300 cmc

Yamaha R3  este minisportiva care are și “wow factor”. Cu o șa situată la 780 mm, o greutate de 169 kg și un consum sub 4%, dispune optional și de ABS. Nu numai că te familiarizează cu motocicletele sport, dar este și foarte distractivă la condus. Și nu e singura motocicletă din această categorie. O altă apariție notabilă este Kawasaki Ninja 300. Află mai multe despre sportivele pentru A2.

yamaha-r3-2015-6

Naked de clasă medie

Suzuki Gladius 650 este o motocicletă peste care se trece cu vederea prea repede. Absentă pentru o perioadă din oferta celor de la Suzuki, a revenit fără modificări, însă cu aceleași specificații atractive. Modelul e un companion pentru începători sau domnișoare, dar poate satisface și cerințele bikerilor experimentați. Ca alternativa mai stilată și cu “pedigree”, ai varianta Monster, de la Ducati, tot un naked ușor, cu șaua joasă și motor cu 2 cilindri în V.

Suzuki_Gladius_ABS

Motociclete adventure

Dacă vrei să intri în mult-doritul club „adventure“ și n-ai buget și statură pentru o motocicletă de clasă mare, există câteva modele entry-level cu care te poți descurca foarte bine.

BMW G650 GS

Șaua standard se află la o înălțime de 800 mm, dar cu suspensia coborâtă poate ajunge la 770 mm, astfel încât aproape oricine poate merge confortabil pe această motocicletă. Este un monocilindru, așadar nu vei prinde viteze prea mari, dar te vei bucura de un consum extrem de mic: 3-4 l/100 de km.

201009-P90066221-zoom-orig

La același preț se află și Honda NC750X, cu un centru de greutate coborât datorită amplasării motorului și a rezervorului, fiind ușor de manevrat și în pe un drum fără asfalt. Cu pneurile potrivite nu te va face de râs niciodată. Are chiar și un mic “cioc”, devenit “obligatoriu” pentru orice adventure ce se respectă.

Honda_NC750X

 

Cu un buget mai generos – 9.000 de euro – poți alege BMW F 700 GS, dotat cu bicilindru de 800 cmc, a cărui șa poate ajunge și la 765 mm.

Chopper/cruiser

Kawasaki Vulcan S. Nu e tocmai un cruiser, ci se află undeva la granița celor două lumi. Are o șa la 705 mm deasupra solului și o masă de 225 de kg. Este construită plecând de la naked-ul ER-6n, așadar comportamentul ar trebui să ducă foarte mult spre o motocicletă de stradă și nu către un chopper. Lucru care se reflectă și în mai multe elemente de design, ce i-a cam supărat pe tradiționaliști.

kawasaki-vulcan-s-2015-18

 

Dacă vrei neaparat un Harley, trebuie să știi că modelul Sportster 883 are o versiune cu șaua coborâtă la doar 650mm ce se numește SuperLow.

Harley Sporster SuperLow

Motociclete clasice

O motocicletă clasică nu se va demoda niciodată. Tehnologia modernă le face să fie manevrabile și fiabile. Nimic nu e mai “cool” zilele astea decât aspectul vintage. Moto Guzzi V7 Stone e foarte ușoară pentru o motocicletă cu cardan (179kg), are un rezervor generos (22l) și o variantă cu șaua la 780mm. Rivalele ei se numesc Triumph Bonneville sau Kawasaki W800.

Moto Guzzi V7+Stone

Testează înainte de a cumpăra

Trebuie spus că nu există un model de motocicletă sau de șa care să fie bun pentru toți. Înainte de a te hotări asupra unui anume model este bine să te urci pe șa pentru a vedea ce îți povestește. Senzația de siguranță și nivelul de confort sunt preferințe personale, individuale. Aici contează și greutatea motocicletei: cu un model greu te vei simți bine dacă atingi solul cu toată talpa, în timp ce o motocicletă ușoară sau cu centrul de greutate coborât poate fi menținută numai cu vârful piciorului.

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu
Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online. Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

1 Comment

  1. Rose bridge says:

    Fiind fata, înălțime 1.57 ce îmi puteti recomanda?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *