Rossi a învins în Spania după un duel epic cu Marquez
06/06/2016
Ride on the Edge – un nou joc TT Isle of Man
08/06/2016

Limitarea motocicletelor A2 – cum se face și cât costă




Începătorii cu permis moto categoria A2 au două tipuri de motociclete pe care pot încăleca: cele concepute special pentru această categorie, sau modele de cilindree mai mare a căror putere e limitată. Avantajul celei de-a doua categorii este că ulterior nu e nevoie să schimbi motocicleta, ci doar să scoți limitatorul. Cum se realizează această procedură, cine o face și care sunt costurile?

Până acum trei ani, orice începător care își lua permisul categoria A la 18 ani, putea încăleca legal motociclete ca Fireblade sau Hayabusa. La această frumoasă vârstă, nu conștientizezi cât de rapide sunt aceste modele și ce experiență trebuie să acumulezi pentru a le controla. Însă nu neapărat grija parlamentarilor români pentru tinerii motocicliști a dus la schimbarea legislației, ci o directivă europeană ce data încă din 2006 (2006/126/CE) a instituit noua categorie de permise. Astfel, de la 19 ianuarie 2013, pentru a lua categoria A pe permis, ai nevoie de o vârstă de 24 de ani împliniți, sau de 20 de ani, dacă ai deja de doi ani categoria A2. Dar cu A2 poți conduce motociclete “adevărate”, dacă le instalezi un restrictor.

Cu limitator poți conduce motociclete ce au standard până la 94 de cai putere

Motocicletele care se pot conduce cu A2 sunt acelea cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale. Acest lucru înseamnă, pe de-o parte, modele care din construcție au puterea maximă de până în 35kW (adică 47 de cai putere), iar pe de altă parte motociclete a căror putere a fost limitată la 47 c.p. și care respectă raportul putere/greutate. Adică legea permite ca orice motocicletă (indiferent de capacitatea cilindrică) de până la 94 de cai putere să fie condusă cu permis categoria A2, dacă i se instalează un limitator. Avantajul cumpărării unei motociclete limitate este evident: odată luat permisul categoria A, nu mai trebuie schimbată motocicleta, ci scos limitatorul.

Așadar, dacă ai A2 și ai pus ochii pe un model care îți place, trebuie să știi că sunt două părți ale operațiunii limitării motocicletei: una ce ține de partea tehnică, alta de documentație. Ambele includ organe autorizate pentru operațiune: o reprezentanță autorizată și Registrul Auto Român (RAR). În cazul în care optezi pentru o motocicletă nouă, reprezentanța se va ocupa de aceste acte.

Cât costă limitarea motocicletei și cât durează?

Am luat un exemplu concret: un Kawasaki ER-6N. Versiunea liberă scoate 72 de cai. Operațiunea prin care se instalează kit-ul de limitare a puterii la 35kW (47 c.p.) durează 1,5 ore și costă 330 lei (TVA inclus). Prețul nu este unul standard, diferă de la un model de motocicletă la altul. La cele vechi e o operațiune mecanică, la modele mai noi se poate lucra pe partea de software.

După lucrare, reprezentanța completează anumite formulare ce sunt trimise la producător (în speța dată – la Kawasaki Motors Europe), care emite un alt certificat de origine (C.O.C.). Certificatul de origine este documentul după care se eliberează prima carte de identitate. Cu acesta, proprietarul motocicletei merge la RAR pentru mențiune pe cartea de identitate, sau pentru a i se elibera una nouă.

La delimitarea puterii, procesul este invers. Costurile sunt mai mici, treaba e mai simplă și nu se mai plătește kit-ul de limitare. Dar tot trebuie completate documente, iar acțiunea dureaza câteva zile: aproximativ două – trei.

 



Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu

Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online.
Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

8 Comments

  1. Stefan says:

    Acestea sunt lucruri probate? Pentru ca traim in RO, si stim cum merg lucrurile. Mai ales la RAR/ITP. Daca intr-adevar asa se intampla, si treaba asta dureaza maxim o saptamana, ar fi de bun augur pentru multa lume care este in dubii vizavi de ce motor sa cumpere. Stim cu totii ca mobrismul este destul de scump ca sport/pasiune si multi se gandesc la banii pierduti prin cumpararea unei motociclete pentru A2, vinderea acesteia cand vine vremea pentru A si achizitionarea alteia.

  2. Ionut says:

    Deci pot să-mi iau un kavasaky ninja de categoria Ași Să-mi limitez pentru A2 .0787578117 te rog sună-mă și zi-mi ca da pentru a de mic miam dorit un kavasaky mare dar să-l pot conduce cu kategoria A2

  3. Am achiziționat o motocicleta Honda CB 500 din Olanda, limitată la 35kw si fizic si in acte. Surpriza a fost mare si neplăcută când. m-am dus la RAR Brasov sa ii faca cartea de identitate, acestia spunând că nu recunosc limitarea la 35kw deoarece in baza lor de date acel model de motocicleta are 47kw. Soluția, dupa ce am pierdut ceva vreme, a fost sa ma duc cu ea la RAR Cluj. Aici sa rezolvat fara probleme si fara nici un fel de “interventii”. Asa ca aviz amatorilor, se pare ca in tara asta fiecare reprezentanța RAR interpretează legea dupa bunul plac.
    Mentiune: motocicleta imi era necesara pentru scoala de soferi, eu fiind instructor…

  4. Daniel says:

    Salutare. Am avut ocazia acum aproape 2 ani sa obtin cat. A2. Odata cu asta si dotinta de a cumpara un R1 si de a o limita 🙂 bineinteles nu era legal si mi-am intors privirea cayre un Er-6N.
    Limitarea in sine nu a durat mai mult de 3 minute fizic (surub la acceleratie si un strap sub sa) dar pana am descoperit cum…. aici este alta poveste. In fine, rezumat scurt kit-ul de limitarr nu este niciodata pe stoc, se asteapta in jur de 2 saptamani. Costa 14euro piesa si 15euromanopera, ambele plus TVA. Dupa se asteapte COC -ul care vine din fericire cu avionul in decurs de o saptamana si care costa 35euro plus TVA. Dupa ce ai in posesie COC-ul poti utma pasii normali. RAR autentificare serii si limitare, ulterior DRPCIV. Am avut surpriza la RAR ca un inginer sa ma intrebe : are tata frane bune? Raspund ironic: pei fara aveam curaj sa o folosesc…? Si asta a fost tot RAR-ul! Fara serii fara traduceri fara teste, atat!
    Eu am scapat destul de usor.
    Cine are nevoie de mai multe informatii, ma poate intreba aici.
    O zi frumoasa!

    • LUCAS says:

      As dori sa.mi achizitionez un Suzuki Bandit 600. Intrebarea mea este daca pot sa.l limitez legal pentru A2, atat mecanic, estetic cat si in acte.

    • BOGDAN says:

      Salut,poti lasa un numar de telefon,mersi

    • Razvan says:

      Buna Daniel.Am o rugaminte.Imi poti spune te rog de unde ai achizitionat acel limitator si ce anume este acel “COC”?Presupun ca este un document ce atesta ca motorul este limitat dar atesta si faptul ca limitatorul a fost instalat de catre o persoana cu acreditare pentru aceasta operatiune.Fiindca din cate stiu (poate sunt eronate informatiile pe care le cunosc eu)este nevoie ca celor de la registru sa le prezinti un act eliberat de la o reprezentanta omologata ce a realizat aceasta operatiune de limitare.Astept ajutorul tau si iti multumesc anticipat.

  5. Danut says:

    Dacă legea spune că trebuie să fie sub 94 HP , care ar fi motocicletele care îndeplinesc aceste cerințe?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *