Tradiție rusească: “Niciodată nu lași sticla goală pe masă”. Go East #9
03/08/2018
Prima zi pe Drumul Oaselor. Go East #11
05/08/2018

Lena Highway: tone de praf, o întâlnire neașteptată și emoții înainte de Drumul Oaselor – Go East #10




Sunt pe macadam și trag tare. Arunc o privire la display-ul TFT – 90 km/h. Mă uit cu coada ochiului în oglindă – văd praful cum se ridică în spatele meu. Dar în față se zărește un alt nor, de această dată uriaș. Intru în el și disting forma vagă a camionului. Ies cât mai mult în stânga, e acolo un unghi de unde poți vedea ce e în față. Trebuie să am grijă la ce-i pe jos, pot nimeri într-un mal de piatră necompactată. Trebuie să am grijă la ce vine de pe contra-sens. Dacă are farurile stinse, nu-l vezi decât când e prea târziu. Scot, ușor, nasul. E liber. Accelerez și simt spatele cum fuge puțin, apoi prinde din nou aderența – l-am depășit și pe ăsta, hai cu următorul. 

Cam așa stau lucrurile pe porțiunile neasfaltate de pe Lena Highway – ce leagă șoseaua care duce la Vladivostok de Yakutsk. Nu e greu, dar e mult de mers. Și cum nu prea ai unde și de ce să te oprești, riști s-o ții ca mine, în 500-600 de km pe zi, să obosești și să nu mai fii atent. Ei bine, asta nu trebuie să se întâmple pentru că macadamul te poate fura în orice secundă de neatenție. 

Muzică în căști, ritm alert – prefer să merg tare și să fiu concentrat decât să merg încet și să mă ia somnul și pauze de hidratare și de curățat viziera – pe lângă insectele care roiesc peste tot, aici ai și praf. Trebuie să ștergi viziera la fiecare oprire. Și dacă tot am oprit, hai să ridic puțin și drona, să vedem ce se întâmplă. Trag o urmărire, un fix, bun. Să mai încercăm ceva. Și cum stau eu așa cu nasul în telecomandă, văd o Toyota Landcruiser că trece, pune frână și apoi dă în marșarier. Ei, ce-o mai fi? 

Văd un geam ce coboară și aud un “Salut!”. Nu-mi vine să cred. Tocmai în Yakutia, în colțul ăsta din lume, să mă întâlnesc cu Zsolt și cu David (Transylvania to Magadan), care călătoresc prin Siberia – vreo 32.000 de km și în jur de 70-80 de zile. Atât vor sta pe drum. Au plecat din Cluj și au trecut deja prin Mongolia, au ajuns și la Magadan, iar acum se întorc. Am văzut eu sticker-ul pe indicatorul de Magadan, dar nu mă gândeam să fie așa de recent. M-ajută cu informații despre hoteluri, despre locuri în care merită să opresc și despre starea drumurilor. Îmi arată filmare de pe Drumul Oaselor – noroi și foarte alunecos. Îmi povesesc despre motociliști care-au căzut, îmi spun că e tare nasol dacă plouă și mă sfătuiesc să nu plec singur dacă se strică vremea. Facem schimb de stickere, de numere de telefon și de id-uri de Facebook. Mai povestim pe net. Drum bun, prieteni! Se pare că lumea călătorilor e chiar mică. 

În orașul Tynda e un guesthouse la care se duce toată lumea când ajunge în oraș. E primul pe stânga și are review-uri bune pe google. Dau și eu să intru, și mă întâmpină o acritură care se uită urât – “Niet”, din start. Aha, deci asta e guesthouse-ul unde nu cazeaza straini. Am mai auzit vorbindu-se, mi-a zis și Scutariu de el. Dacă nu intri cu salul rusesc, n-are cameră, deși motelul e, evident, gol. Mai merg un km și mă cazez la un han. Fac un duș și aud o bătaie în ușă. Mă trezesc, din nou, cu un “Salut!”. E Serghei, originar din Republica Moldova, care acum lucrează în Italia, iar italienii l-au trimis aici – că știe rusă – ca să facă ceva legat de niște motoare electrice din industria extracție de petrol. Mergem la cafe la o friptură și-o bere și povestim de toate, de la protestele din piața Victoriei până la bișnița pe care-o făceau Moldovenii în anii 90. 

E ultima zi, iar peisajul de pe Lena devine plictisitor. Mult praf și nu se întâmplă nimic: mlaștină, pădure de conifere, pădure de copaci al căror nume nu-l știu, pajiște, mlaștină, pădure, praf, un munte mic pe care-l urc. Sincer, aș cam vrea să se termine iar asfaltul, care apare din ce în ce mai des mă ajută să scap repede. Cred că-n maxim doi ani, toată șoseaua va fi asfaltată. 

Trag la un hotel de pe marginea drumului, în satul Manday, vis-a-vis de Yakutsk. Yakutsk este considerat polul frigului și dacă dai search pe google vei găsi o mulțime de reportaje despre cum sunt iernile pe-aici. Dar acum e august, iar termomentrul din bord indică 28 de grade. Iar eu, după trei zile de gândire și studiu al prognozei meteo, m-am hotărât. Mâine dimineață intru pe Drumul Oaselor. 

Situația stă așa: am 380 de km până la Khandyga și se spune că asta e cea mai dificilă porțiune din drum. Scutariu a făcut, anul trecut, doar jumătate și a fost rupt. Dar el a plecat din Yakutsk, a traversat Lena cu feribotul și a pierdut timp acolo. Eu plec direct de pe malul drept al Lenei. Ca să ajung la Khandyga, trebuie să iau un feribot, care nu circulă după un orar fix. Sper să fiu acolo pe la maxim 7.00 seara, ca să fiu sigur că-l prind. Fac calcule. Nu m-ar deranja să rămân la jumătatea drumului, dar nu știu unde-aș putea dormi. Scutariu, anul trecut, a dormit la mătușa unuia pe care l-a întâlnit pe feribot, într-un sat care începe cu “Y…”. Grozav! Iar asta e porțiunea aia în care se zice că dacă plouă, e dezastru. 

Prognoza mea pentru mâine arată așa: ploaie în Yakutsk (începe la 14.00), ceva ploaie în Churapcha (mai puțină, începe tot la 14.00) și ploaie la Khandyga (începe seara). Planul meu e să plec cât mai devreme – pe la 07.30 să se învârtă roata și să prind cât mai puțină ploaie. N-aș mai sta o zi pentru că nu știu cum se schimbă vremea. Poate fi mai bine, poate fi mai rău. N-am de unde ști. Dar e clar că plec. 

Motocicleta e deja pregătită: plinul făcut, lanțul uns, o parte din bagaje deja în cutii. Am luat niște biscuiți și iaurt pentru micul dejun. Am și cafea instant. Viziera e deja curată. Mă trezesc la cântatul cocoșilor, mă urc pe motor și plec. Începe Drumul Oaselor și am ceva emoții. 

Această călătorie este susținută de BMW Motorrad România și KMG International – Rompetrol. 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

1 Comment

  1. vali says:

    Asfalt uscat!

Leave a Reply to vali Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.