BMW Motorrad România încheie un parteneriat cu MotoRC pentru 2018
09/02/2018
Vânzări moto 2017. Cine-a pierdut, cine-a câștigat
13/02/2018

La Paz – ursărie și vrăjitoare. Go South Ep 17




Trafic haotic, aer îmbâcsit de fum diesel, camioane vechi, mii de microbuze. Și cică noi am avut noroc. Dacă alegeam cealaltă intrare ne trezeam cu leșuri de porc aruncate în mijlocul drumului,  de-ți întorc stomacul pe jos povestește George. 

Termenul “ursărie” a fost des-folosit în tura asta. Nu l-am găsit în dex, dar dacă știți Academia care se ocupă de acest domeniu pe Facebook, puteți înțelege ușor la ce mă refer. În orice caz, pentru neinițiați, se referă la bâlci, țigănie, prost-gust. O plimbare prin Peru și Bolivia, mai ales, îți oferă destule oportunități ca să-l folosești: mizerie, kitch, marfă chinezească, muzică care răsună din fiecare vitrină, moto-taxi-uri care mai de care mai tunate, mașini din care cad tablele. Orașe precum Pisco, Juliaca, Huancayo din Peru sunt exponente perfecte, iar intrarea în La Paz, capitala Boliviei, intră în aceeași categorie.

Trafic în La Paz

Cred c-am avut nevoie de vreo două ore ca să străbatem orașul până în centru. La Paz-ul are două zone – Alto, la 4.000 de metri, unde stau săracii și centrul plus cartierele noi, la 3.400 de metri, unde stau bogații. Te izbește puternic diferența dintre târgurile din Alto și prețul unei cine bune în centru. Dintre blocurile cu multe etaje din Sopocachi, ce găzduiesc deseori hoteluri de cinci stele, și mahalalele de pe deal. În La Paz sunt două lumi, iar zidul ce le desparte e foarte înalt.

Taxi-urile sunt vai, mama lor. Niște Toyota cu 600.000 de km în bord care n-au fost reparate niciodată. Toate au o pătură peste bord, scaune roase de timp și de uzură și probleme tehnice serioase la direcție, astfel încât nu poți ține volanul c-o mână. Iar șoferii nu prea știu nici ei de capul lor și trebuie să le explici unde vrei s-ajungi cu google maps în față.

Telefon public în La Paz

Emblematice pentru La Paz sunt autobuzele americane din anii 60, cumpărate second-hand (încă mai au traseul original din Illinois scris pe ușă), care străbat străzile orașului în lung și-n lat. Toate sunt viu-colorate și par să fie pentru Bolivia ce sunt mașinile americane vechi pentru Cuba.

Pe lângă autobuze și taxi-uri, transportul către cartierele din Alto – zona înaltă a orașului – se face prin gondole, identice cu cele pe care le vedem în stațiunile de schi.

Așa se vede orașul din cartierele sărace

Peste tot vezi fața președintelui Evo Morales, care conduce Bolivia din 2006 și se crede reîncarnarea lui Tupac Katari, un erou indigen care-a luptat împotriva coloniștilor. Tendințele autocratice sunt evidente – Morales a făcut un referendum prin care le-a cerut bolivienilor permisiunea să candideze din nou în 2019. Poporul a spus “nu”. Morales a găsit, totuși, o soluție și a convins Curtea Constituțională să-i acorde acest drept. Se pare că drumul spre o democrație consolidată în America de Sud este încă anevoios.

Bolivia are o Armada – forțe navale, cu toate că n-are ieșire la mare. Cinci mii de oameni și patru ambarcațiuni, care patrulează râurile din jungla Amazonului și lacul Titikaka. Dar e mai mult decât atât. E nostalgia bolivienilor, oceanul după care încă plâng și pe care l-au pierdut acum 130 de ani în Războiul Pacificului – Bolivia se întindea până la Antofagasta, stăpândind o zonă bogată în resurse din Atacama și având ieșire la ocean. Zona a fost cucerită de Chile, iar Bolivia a rămas a doua țară fără ieșire la ocean din America de Sud, alături de Paraguay.

În centrul orașului e vechea zonă colonială, cu străzi paralele și perpendiculare, care-ar putea arăta bine. Dar cerul este brăzdad de cabluri, casele stau să cadă, iar lângă catedrala din centru, oamenii au tras un bloc de sticlă. Sună cunoscut, nu? Singura stradă mai acătării este Calle Jaen, cu case coloniale transformate în muzeu.

Vechi și nou

Tot în centru găsești piețele stradale, principala atracție din ghiduri. De fapt, tot centrul este o piață, cu tarabe înșirate pe stradă care vând de toate – de la frunze de coca la chiloți. Cea mai interesantă este strada vrăjitoarelor (Mercado de la Brujas), de unde poți cumpăra tot felul de leacuri pentru dragoste și dușmani, afrodisiace, totemuri și cărți cu descântece.

Capitala Boliviei n-are prea multe de oferit. E de-ajuns să petreci o zi, ca să-ți faci o idee, și poți merge mai departe.

La Paz, seara. Zona centrală

Tot centrul este o piață

Calle Jaen

Alaturi de prietenii de la hotelul Midtown La Paz, inainte de plecare



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.