concept
Dezbaterea săptămânii: cu sau fără electronică pe motociclete
26/03/2013
motocicleta harley
Studiu: Motocicletele BMW și Harley, mai puțin fiabile ca japonezele, dar mai iubite
26/03/2013

Istoria echipamentului moto. Cum am trecut de la Tweed la Kevlar

Echipamentul moto de astăzi este la fel de complicat și de avansat tehnologic ca motocicletele. Gecile moto și căștile moto au materiale care mai de care mai „inteligente“, alese după studii de impact și de confort, iar designul este demn de o casă de modă. Dar lucrurile n-au stat așa dintotdeauna.

Echipamentul moto a evoluat o dată cu motocicletele. Dacă primele motociclete erau niște banale biciclete cu motor, cam la fel de simple erau și hainele. Erau haine obișnuite, alese după capacitatea de a ține de cald și după rezistența la o eventuală trântă. Primii motocicliști purtau haine de tweed (material țesut din fire de lână de diverse nuanțe), iar de căști nici nu putea fi vorba. Cei care mergeau cu motocicletă purtau, în cel mai bun caz, o bască și niște ochelari. Situația s-a mai schimbat după cel de-al doilea război mondial, când echipamentul moto a devenit mai rezistent. Motocicliștii au început să poarte geci, cizme de aviator și alte accesorii de armată.

Istoria căștii moto

În 1935, colonelul britanic T.E. Lawrence, brav erou de război, călărea un Brough Superior SS100 de 998 cc și 45 de cai putere. Mergând pe un drum din Dorset, Anglia, s-a pomenit cu doi copii în fața lui, călare pe biciclete. A încercat să-i evite, a pierdut controlul și a fost aruncat de pe motocicletă. Nu purta cască și, din cauza loviturilor pe care le-a suferit, a intrat în comă. A murit după șase zile. Unul dintre docotorii care se ocupa de el, un neurochirurg, a început un studiu bazat pe căzătura lui Lawrence.

lawrence

Căzătura lui T. E. Lawrence i-a făcut pe motocicliști conștienți că au nevoie de casccă

În urma studiului, în anul 1941, în Marea Britanie, apărea prima lege care-i obliga pe soldații care mergeau pe motocicletă să poarte cască. Totuși, prima lege care le impunea civililor să se protejeze era dată abia 30 de ani mai târziu.

În materie de tehnologie, revoluția a venit din America în 1954, odată cu apariția căștii moto Bell 500. Era construită din fibră de sticlă și acoperea ceafa și urechile. În 1957, Bell a mai venit cu o inovație: a înlocuit căptușala de cauciuc cu una de polistiren, care să preia șocurile.

Prima cască moto integrală a apărut în 1967 și a fost construită de aceeași companie – Bell. Cei de la Bell au avut nevoie de cinci ani ca s-o pună la puct și i-au dat numele The Star. Nu era o cască foarte confortabilă, din cauză că viziera nu se putea ridica, ca să nu mai vorbim de găurile de ventilare, la care nimeni nu s-ar fi gândit. De aici au început modificările, inovațiile, au fost intorduse legi și standarde de testare, pentru ca pe piață să apară căști moto din ce în ce mai apropiate de cele pe care le știm noi astăzi.

Piele și ciocate, geci și libertate

Istoria gecii de piele a început în 1913, când compania Schott și-a deschis atelierele. A început să facă geci moto prin 1920, în Detroit. O altă firmă care s-a apucat de geci moto a fost Indian Motorcycles (da, acel Indian) care avea un singur model, mare și tare. „Ranger“ – pentru bărbați și „Rangerette“ – pentru femei. În industria gecilor moto a intrat și rivalii Harley-Davidson, cu modelele „Chycle Champ“ și „Cycle Queen“.

brando wild one

Marlon Brando a definit stilul gecii moto

Gecile de piele neagră au devenit populare în rândul motocicliștilor americani în anii ’50. Toți voiau să arate ca Marlon Brando în filmul „The wild one“: geacă de piele „One Star“ de la Schott, blugi și cizme. De-a lungul timpului, au fost adăugate tot felul de accesorii și de perforații, dar nu s-au schimbat prea multe față de forma inițială.

Combinezoanele din piele au devenit populare în anii ’70, iar în anii ’90 găseai deja o mulțime de firme care să ofere costume cu armură și materiale sofitisicate. Totodată, costumele au fost adaptate ramurilor diferite ale motociclismului și au fost incluse materialele textile.

Dacă acum 50 de ani puneai pe tine ce-aveai la îndemână, astăzi trebuie să citești recenzii, să faci calcule și să scoți din buzunar o sumă serioasă ca să te poți urca pe motocicletă și să te simți cât de cât în siguranță.



3 Comments

  1. […] am citit un articol din pemotoare.ro care nu este tocmai adevarat. Sorry, guys. In mare parte, ceea ce ati scris voi astazi este ok, […]

  2. gogaie says:

    epic.. sa nu mergem cu gel kevlar pe cap… fara casketa.. gen

  3. […] pilotând un model de 998 de cc și 45 de cai putere. Moartea lui a fost o piatră de hotar în istoria echipamentului moto. O altă celebritate pasionată de Brough Superior era dramaturgul George Bernard […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.