„Iubim 2 Roti” 2015 ține trei zile. Cel mai mare festival moto din România
09/03/2015
Custom Wheels 2015 – Custom aficionados, strângeți rândurile
10/03/2015

Înmatricularea unei motociclete. Cât timp și câți bani




Formalitățile ce în alte state europene se fac într-o oră, în România durează zile sau săptămâni. Care sunt etapele, la ce cozi trebuie să stai, cât costă și de ce ai nevoie de un dosar cu nu mai puțin de 17 acte.

Ai făcut rost de bani, ai găsit o motocicletă, ai adus-o acasă și ai vrea să te plimbi cu ea? Not so fast, my friend! Dacă motocicleta nu a mai fost înmatriculată, mai ai de așteptat până să poți merge cu ea legal.

Primii pași – la RAR

Prima etapă este programarea la Registrul Auto Român. De ceva timp, la RAR nu se mai poate merge decât cu programare, tocmai pentru a fi evitate cozile și pentru ca treaba să meargă cât mai repede. Programările se fac pe internet sau la un număr de telefon, unic pentru toată țara (021.9672). În cazul în care numărul de identificare (seria cadrului) are mai puțin de 17 caractere, programarea se poate face numai prin telefon. Motocicleta mea nu avea 17 caractere, așadar o operatoare m-a programat peste două zile. Un prieten nu a fost însă la fel de fericit, a reușit o programare peste abia 10 zile.

Rar

Orice motocicletă trece pe la RAR

 

Ai crede că dacă ai programare, e februarie și nu mai sunt alte motociclete la RAR, treaba o să fie operativă. Te înșeli. Nimic nu îi scoate pe acei domni din ritm, pentru că – nu-i așa? – graba strică treaba. O oră a durat până când am băgat motocicleta pentru verificări și încă două până când am ridicat documentele. Taxa la RAR a fost de 550 lei, bani cu care am luat Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV), Certificatul de Autenticitate și Inspecția Tehnică Periodică.

Birou de copiat acte

Dacă știi ce trebuie să conțină dosarele (unul pentru Taxe și Impozite, altul pentru înmatriculare), poți să ți le faci singur. Dacă nu, mergi la o firmă specializată (birou de copiat acte), care îți face copii după documentele necesare, îți completeaza fișa de inmatriculare și îți aranjează frumos actele. Acest serviciu a durat 30 de minute și a costat 30 de lei. Tot acolo poți face și asigurarea obligatorie. Pentru o perioadă de 6 luni, cea mai ieftină asigurare era 100 de lei. Însă cu ea nu puteam merge în anumite state, așa că am optat pentru o asigurare care are o singură țară barată (Rusia), ce a costat 136 de lei.

Atenție la traduceri

Motocicleta pe care voiam să o înmatriculez (înmatriculare definitivă) provenea dintr-un stat membru U.E.. Deși ordinul M.A.I. nr. 1501/2006 (privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor) nu prevede, în anumite județe se cere traducerea și legalizarea actelor de proveniență. Nu voiam să fiu trimis acasă (ca altă dată) sau să le argumentez celor de la înmatriculări că am dreptate, așa că am plecat în căutarea unui traducător. Fiind deja ora 14, dacă le doream în aceeași zi, ar fi trebuit să plătesc o taxă de urgență. Le-am lăsat acolo, urmând să le iau a doua zi. Cu traducerile am mers apoi la un birou notarial, unde au fost legalizate. Traduceri plus legalizări egal 110 lei.

Eu făcusem greșeala de a merge să plătesc taxa de înmatriculare (60 de lei, la Taxe și Impozite) înainte de a traduce actele, însă nu s-a putut. Acum, cu traducerile și actele originale, plus copii, am revenit la Taxe și Impozite, am completat o declarație de impunere și cu fișa deținătorului am fost îndrumat spre biroul șefului serviciului, el fiind singurul care semnează.

După ce mai treci și pe la CEC pentru o taxă de 37 de lei (taxa certificat de înmatriculare), poți considera că ai dosarul complet pentru înmatriculare. Sau, aproape complet, pentru că aveam să aflu că mai trebuie ceva. Dacă nu predai plăcuța de inmatriculare străină, trebuie să dai o declarație. Chiar dacă din acte reiese că a fost radiată din circulație din țara de unde ai cumpărat-o, e nevoie de acest act în care arăți că plăcuța a fost predată, ți-a fost furată, sau ai pierdut-o.

Ultima oprire: la Înmatriculări

Dacă ai dosarul complet, te poți considera fericit, pentru că ziua pe care o pierzi la Poliție este ultima. Și chiar este o zi întreagă, dacă nu locuiești în orașul în care înmatriculezi motocicleta (cum a fost cazul meu), pentru că dimineața depui actele – coada merge repede, numai o oră am stat – și le ridici după ora 15. Tot aici plătești și ultima taxă, cea pentru plăcuță: 62 lei dacă dorești număr preferențial și 17 dacă te mulțumești cu numărul care vine la rând. Dar trebuie să aveți bani ficși, pentru că cei de acolo nu au niciodată să dea rest.

inmatriculare

Abia după ce l-ai primit acasă poți răsufla ușurat.

 

Întâmplător, am ajuns și în biroul șefului Serviciului de înmatriculări și l-am întrebat de ce e nevoie de traduceri și legalizări ale actelor motocicletei, pentru că în alte județe nu se cere așa ceva. Mi-a replicat că cei din alte județe sunt mai deștepți decât ei, dar ce se vor face când vor întâlni vehicule ce provin din Grecia sau din China? Nu mă mai interesa răspunsul la această întrebare, eram bucuros că după atâtea drumuri reușisem să rezolv problema înmatriculării. O înmatriculare care, în Germania, s-a rezolvat într-o oră. Certificatul va veni însă prin poștă, peste alte patru zile.

Așadar, în cazul meu, a fost vorba despre o motocicletă ce a fost ultima dată înmatriculată într-un stat membru al U.E., dar nu în România. Dacă vânzătorul este român și motocicleta a avut număr – chiar și provizoriu – de România, procedura se schimbă puțin.

Total acte depuse: 17

  1. Taxa de înmatriculare (60 de lei, Taxe și impozite)
  2. Taxa de înmatriculare (37 lei, CEC)
  3. Cerere către Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor
  4. Fișa de înmatriculare cu ștampila și semnatura șefului serviciului de la Taxe și Impozite
  5. Cartea de Identitate a Vehiculului
  6. Copie după Cartea de Identitate a Vehiculului
  7. Contract de vânzare-cumpărare
  8. Cartea de Identitate străină
  9. Certificatul de înmatriculare străin
  10. Copie legalizată după contractul de vânzare-cumpărare
  11. Copie legalizată după certificatul de inmatriculare străin
  12. Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică
  13. Certificatul de Autenticitate
  14. Copie după asigurarea obligatorie
  15. Copie după Cartea de Identitate a cumpărătorului
  16. Copie după Cartea de Identitate a vânzătorului
  17. Declarație pe propria răspundere că ai predat numărul vechi de înmatriculare, l-ai pierdut sau ți-a fost furat
  18. Declarație de la ANAF că nu datorezi TVA. (update)

Costuri totale: 940 lei

  1. RAR – 550 lei
  2. Asigurare – 136 lei
  3. Completarea fișa de inmatriculare, copii documente – 30 lei
  4. Taxe și impozite – 60 lei
  5. CEC – 37 lei
  6. Traduceri acte – 50 lei
  7. Legalizarea actelor traduse – 60 lei
  8. Plăcuța de înmatriculare – 17 lei


Catalin Sanatescu
Catalin Sanatescu

Sunt exact ca si tine, cel care ai intrat pe acest site: dacă aș avea un puţ cu petrol în curte, iar temperaturile ar fi mereu peste 15 grade Celsius, aș fi cel mai fericit dintre pământeni. După experienţele din radio şi tv acum este rândul presei online.
Alte pasiuni: trail running, cicloturism.

16 Comments

  1. Horia Cel Mai Vesel says:

    Salut,
    Foarte bun articolul, chiar m-a ajutat !
    Vroiam sa adaug un pic din propria experienta.

    Am inmatriculat o Honda Steed de 400 cm adusa din Japaonia cu vaporul.
    Pentru acte am umblat 2 zile – 6 si 9 aprilie 2015.

    In plus fata de ce ai scris tu eu am mai platit 35Ron amenda la taxe si impozite pt ca trecusera mai mult de 30 de zile de la data cand am cumparat-o !

    Eu am inmatriculat-o pe Bucuresti si a fost suficienta traducere autorizata (fara legalizare). Doar ca la mine a costat 70 Ron traducerea (japoneza e mai speciala se pare)

    Asta e lista cu toste cheltuielile mele :

    RAR – 564
    RCA – 256
    Amenda impozit – 35
    Taxa Talon (la CEC) – 37
    Tax inmatriculare(la CEC) – 60
    Traducere autorizata -70
    Taxa organizare acte + copii xerox (la cladirea de vis-a-vis de DRPCIV) – 30
    Taxa nr. Preferential – 62Ron(la ghiseul DRPCIV)

    TOTAL = 1114 Ron.

    P.S. La RCA conteaza si varsta. Eu am 27 ani.

    • Nae says:

      Salut si multumim de informatii. Vama n-ai platit deloc?

    • Alex says:

      Este curios faptul ca in afara de actele mentionate mai sus eu trebuie sa fac rost si de un act de la ANAF cum ca nu se percepe tva, desi mi se spusese initial ca nu este nevoie de el la motocicleta… dar daca este adusa din strainatate trebuie sa il am la doasar. Acum trebuie sa astept inca 5 zile pana se elibereaza de la ANAF.

  2. Marian says:

    Se poate inmatricula motocicleta in bucuresti daca eu am adresa din buletin in constanta?

  3. Geo says:

    Desigur. In cazul in care ai permis de sedere pe Bucuresti. Altfel nu.

  4. Andy says:

    Saut, poti sa elaborezi, te rog si varianta ” Dacă vânzătorul este român și motocicleta a avut număr – chiar și provizoriu – de România, procedura se schimbă puțin.” Multumesc.

  5. alex says:

    Am cumparat o motocicleta din alt judet inmatriculata.ce acte trebuie pt a putea inmatricula la mn in judet(alba).daca nu sant in tara fratele meu sr poate ocupa de tot cu o copie de buletin?

  6. SLY says:

    @Andrei – super articolul tau, foarte util, insa mi s-a mai cerut ceva:
    – politia mi-a cerut certificat ANAF ca nu datorez TVA la aceasta achizitie. Am depus cecerea si se elibereaza in max.5 zile !!!!!
    Moto adus tot din UE.
    Din pacate asta e tara in care traim….

  7. Sorina says:

    Buna as vrea sa va intreb daca trebuie sa duc motorul cu mine in Romania cand il inmatriculez , as vrea inmatricularea in Romania dar apoi so folosesc in Italia ..

  8. claudiu costel chiriche says:

    buna ziua! detin o motocicleta yamaha r1 an 2000 ,mar interesa cit costa inmatricularea

  9. claudiu costel chiriche says:

    motoru ie din italia

  10. Laurentiu says:

    Salut,

    Care este procedura pentru transfer de proprietate?
    Eu am cumparat o motocicleta din Romania, care este inmatriculata, ITP Valabil. Vreau doar sa o trec pe numele meu.
    Nu am gasit informatia asta pe nici-un site al politiei , iar la numerele de telefon oficiale, nu raspunde nimeni.

    Multumesc anticipat.

  11. Raul says:

    Buna. Poate sunt si scuteristi pe aici. Cat ar fi transcrierea unui scuter de 250 cmc pe mine.Am 29 ani.Va multumesc.

  12. Marius says:

    Întrebare. Dacă motorul nu mai are numerele valabile (nr.de italia)atunci eu cum duc motorul la RAR. dacă nu am trailer? Probabil ca ar trebui sa începem prin a ne procura numere provizorii prima data corect? Alea cum le procuram ce acte avem nevoie

  13. dan says:

    Dacă îmi fac singur o motocicletă din diverse piese, pot să o înmatriculez?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *