yamaha xj6 touring
Cum arată noile versiuni touring ale motocicletelor Yamaha
18/02/2013
Drumul spre Auschwitz (partea I)
19/02/2013
Honda CB750



1969 a fost un an plin. Neil Armstrong a aterizat cu echipajul Apollo 11 pe Lună, supersonicul Concorde a zburat pentru prima oară și Richard Nixon a vizitat România.

Într-un astfel de an, Honda a făcut un pas istoric: lansa CB 750. Un pas mic pentru unii, un pas mare pentru lumea moto.

CB 750 zbura cu 193 de km/h, o viteză mai mult decât respectabilă în acele vremuri. Dar nu asta atrăgea toate privirile. Ceea ce era cu adevărat SF, mai SF decât aterizarea lui Armstrong pe lună, era motorul în patru cilindri și frâna față pe disc. Nimeni nu-și mai permisese o asemenea aroganță, până atunci, la o motocicletă de serie. Pe lângă asta, avea starter electric și o cutie de viteze în cinci trepte.

Era un fel de farfurie zburătoare pe lângă concurența care venea din Europa în acele vremuri.

Revoluția patru în linie

Motorul cu patru cilindri avea 736 cc și dezvolta 67 de cai putere la 8.000 de rotații/minut. Inspirația pentru construcția lui a venit de la motociclete de curse din anii 60. CB750 era mare, grea, cu coarnele destul de sus și șasiu nu foarte impresionant. Totuși, se putea pilota destul de bine pentru o motocicletă din anii 70.

CB 750 a avut un success imens. A fost construită pentru piața americană, unde toate stocurile au fost epuizate. Asta și pentru că Honda nu venea doar cu inovații, ci și cu o fiabilitate care i-a rămas sinonimă până astăzi. Mai mult, pilotul Dick Mann a câștigat cursa Daytona 200, în 1970, cu un CB750 modificat, ceea ce a dus la o adevărată explozie a vânzărilor.

Sursă de inspirație

La scurt timp, motorul cu patru cilindri a fost preluat și de ceilalți producători japonezi. CB750 a primit, apoi, câteva update-uri, cel mai important fiind CB 750 F2, lansată în 1977, ce avea 6 cai putere în plus și o manevrabilitate sporită.

În 2007, producătorul japonez a lansat o ediție aniversară a legendarei motociclete – CB 750 special edition, disponibil trei culori clasice care au făcut cunoscut primul CB750. Din păcate, modelele au fost destinate exclusiv pieței din Japonia.

Prestigioasa revistă Motorcycle Magazine a spus că este motocicleta secolului. CB750 este cunoscută ca primul superbike, o putem regăsi în AMA Motorcycle Hall of Fame sau la UK National Motor Museum.

Totuși, nu trebuie să batem atâta drum ca să ne amintim de ea. Vedem reîncarnarea lui CB750 în fiecare motocicletă cu patru cilindri care trece zilnic pe lângă noi.

Specificații tehnice:
– Motor: SOHC, 4 cilindri, răcit cu aer
– Capacitate: 736 cc
– Putere: 67 de cai/8000 de rotații pe minut
– Transmisie: lanț, cinci trepte
– Frâne: Un disc pe roata din față, tambur pe roata din spate
– Greutate: 230 kg cu plinurile facute
– Viteza maximă: 193 de km/h

Honda CB750, într-un documentar Discovery:

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

3 Comments

  1. […] de glorioasele modele Honda cu patru cilindri în linie din anii 70. Designul a fost inspirat din Honda CB750, una dintre cele mai faimoase motociclete construite vreodată de […]

  2. […] O motocicletă din această categorie nu este cea mai bună alegere pentru touring. Dacă, totuși, vrei ceva clasic, poți merge pe mâna englezilor. Șaua este mare și încăpătoare, arată bine, iar cei 67 de cai putere ar trebui să fie de ajuns pentru o tură mai scurtă. Dacă preferi ceva cu sânge latin, mergi pe Ducati GT1000. Cât despre japoneze, nu uita de Honda CB 1100.  Este mai puternică decât Triumph și e inspirată de superbike-ul anilor 70. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.