Noul Triumph Street Triple “va impune noi standarde”. Detaliile dinaintea lansării
21/12/2016
Africa Twin și Punctul G
22/12/2016

Ducati Multistrada 950 prim test – A meritat așteptarea?




Trebuia să se întâmple. După ce, în 2003, Pierre Terblanche a conceput Ducati Multistrada ca un amestec inovator între supermoto, enduro stradal și un sport tourer propulsat de motorul racit cu aer desmodue 1000DS, doi ani mai târziu a intrat în scenă și versiunea de 620cmc ce s-a vândut bine datorită prețului mai accesibil. Dar din 2010, de când Ducati a elaborat altă generație Multistrada 1200, cu motorul Testastretta 11° de 1198cmc, un supersport adventure tourer – de atunci s-au vândut aproape 50.000 de exemplare ale seriei – o variantă de cilindree mai mică s-a tot făcut așteptată. Asta în special pentru că un motor care să-i fie destinat a apărut abia anul trecut, e vorba de Testastretta 11° de 937cmc ce și-a făcut prima apariție pe Hypermotard 939 și care se găsește și pe noua SuperSport 2017.

ducati-multistrada-950-2017_11

 

…Mai bine mai târziu decât niciodată, Ducati a lansat noua Multistrada 950 luna trecută la Salonul EICMA de la MIlano și după un test de 230km în Insulele Canare, o regiune cu trafic inexistent, unde roca vulcanică oferă o aderență excelentă și peisajul alternează lungi linii drepte cu viraje de cățărare, trebuie să recunosc că așteptarea a meritat!

Motocicleta deplină?

În regulă, veți spune – dar diferența de 260cmc nu e mare scofală față de supradotata Multistrada 1200. Ei bine, vă rog să mă credeți când vă spun că în afară de ciocul distinctiv care îl aseamnănă cu mai marele și mai vechiul frate, noul model 950 e o motocicletă diferită, mai mult decât atât, e mai atrăgătoare pentru cei care nu vor să își bată capul cu multitudinea de programe electronice prezente pentru a controla cei 160 de cai ai motorului DVT de pe Multi 1200. O puteți considera ca pe un echivalent de la Ducati al Triumph-ului Tiger Sport, cu care are aproape același preț, însă britanica e mai grea și mai puternică cu tricilindrul ei. Adică e o “motocicletă totală”, ce îmbină sportivitatea și comoditatea, pe care o poți folosi zilnic să mergi la serviciu, să îți duci soția la cumpărături, să ții ritmul cu prietenii ce au sportive în turele de weekend sau să o încarci cu bagaje și pasager pentru excursii lungi. Iar la un preț de 13,690€ (în Italia – versiunea roșie, 13,890 versiunea albă), Multi 950 e mai ieftină cu 4,000€ decât Multi 1200, costă chiar mai puțin și decât Honda Africa Twin DCT.

ducati-multistrada-950-2017_01

Motorul de 937cmc ce se găsește și pe Hypermotard produce în modurile Sport și Touring 113cp la 9,000rpm, în timp ce pentru Urban (Rain) și Enduro e limitat la 75cp. Schimbarea modurilor de pilotaj se face foarte simplu grație butoanelor reconcepute de lângă manșonul stâng, fiecare mod influențând și setările ABS-ului Bosch 9.1. Controlul tracțiunii DST este decuplabil și programabil în opt trepte. Ducati Safety Pack/DSP și Bosch IMU (Inertia Measurement Unit) sunt standard, nu sunt prezente și sistemele evoluate de pe 1200: ABS pentru viraje (Cornering ABS) și controlul tracțiunii pentru unghiuri înclinate. Cuplul e din belșug, cu un vârf de 96.2Nm la 7,750rpm, dar 80% din el e prezent între 3,500 și 9,500rpm, cu o cădere înainte de limitatorul ce intră la 10,500rpm. În ultima treaptă, dacă deschizi complet accelerația la 3,000rpm, răspunsul transmisiei este fără șocuri sau ezitări, iar la 160km/h ai 6,800rpm. Pentru o motocicletă sportivă cu motor desmodromic e foarte flexibil, în plus evacuarea finală transmite un ecou bărbătesc.

950 sau 1200?

Într-adevăr, cuplul și puterea se transmit foarte plăcut și curat, chiar și în modul Sport, la deschiderea accelerației nu e nicio urmă de supraalimentare. Curba ultraplată a cuplului înseamnă că nu e nevoie de folosirea asiduă a cutiei de viteze cu șase trepte, ceea ce e păcat, pentru că schimbă absolut strălucitor. Pe ambele motociclete cu care am mers în ziua de test, de la treapta a doua în sus, nu m-am obosit prea tare să folosesc ambreiajul în cazul schimbărilor de treaptă.

ducati-multistrada-950-2017_03

Levierul ambreiajului cu transmisie pe cablu nu e ajustabil, dar cel de frână este și acționează două discuri de 320mm cuplate cu etriere Brembo M4.32 Monoblock cu patru pistonașe și montare radială, pe spate fiind un disc de 265mm și etrier cu două pistonașe exact ca pe Multi 1200, așa că motocicleta de 204kg la gol, mai ușoară cu doar 5kg decât sora mai mare se oprește ușor și precis. Cu toate lichidele, inclusiv cu rezervorul de 20l ce oferă o autonomie de 320km, cântărește 227kg. Multi 950 împarte cu 1200 nu numai sistemul de frânare, ci și cadrul tubular de oțel, sistemul de evacuare, șaua și mânerele pentru pasager, bascula dublă de aluminiu. Are, în schimb, roată de 19 inch pe față, spre deosebire de 1200, ce dispune de roată de 17 inch.

ducati-multistrada-950-2017_06

Poziția de condus este ideală pentru mersul pe șosea, șaua situată la o înălțime de 840mm (sunt disponibile opțional și înălțimile de 820/860) e suficient de bine căptușită pentru confort și permite unui pilot de 1,80m să pună ambele picioare jos la staționare. Noul 950 e agil, schimbă direcția mai vioi decât 1200 indiferent de viteză, cu toate că greutatea și arhitectura generală nu le diferențiază prea mult. Ghidonul lat oferă o pârghie bună, te ajută să simți că faci parte din motocicletă, în special pe virajele răsucite ale drumurilor de munte. Manșoanele încălzite sunt opționale, dar parbrizul ce se poate regla cu o singură mână provine direct de pe Multi 1200. Nu și bordul cu display TFT colorat care și-a făcut apariția anul acesta pe Multistrada Enduro, în schimb vine echipată cu ecranul monocrom LCD prezent pe versiunea de bază 1200.

ducati-multistrada-950-2017_08

Suspensiile semi-active, ca pe varianta S de la 1200 nu se pot comanda nici ca extraopțiune. Furca inversată ajustabilă complet cu jambe de 48mm de la KYB, este aceeași de pe 1200 standard, doar că a fost recalibrată, iar la monoamortizorul central Sachs se poate ajunge foarte ușor pe partea stângă pentru a fi reglat în cazul în care transporți pasager/bagaje. Setarile standard sunt soft, fapt care face ca fața să plonjeze în cazul frânărilor energice – nu e nevoie decât de câteva click-uri pe reglajul de compresie al furcii pentru a rezolva problema, fără a sacrifica excelenta manevrabilitate.

Pentru 950 există patru variante diferite de echipare. DSP (Ducati Safety Pack) este dotare standard, “Touring Pack” (motocicleta albă din test) are cric central și genți laterale rigide (cea de pe partea dreaptă are un spațiu limitat de încărcare din cauza evacuării finale), “Sport” are evacuare Termignoni și câteva elemente de aluminiu, “Enduro Pack” vine cu scut de protecție pentru motor din aluminiu, proiectoare auxiliare cu LED, protecții pentru rezervor, scărițe off-road și grilaj pentru radiator. În sfârșit, e și pachetul “Urban”, dotat cu topbox, geantă de rezervor cu spațiu pentru telefon și prelungirea prizei cu port USB. Sub locul pasagerului, se mai găsește, de asemenea, un spațiu pentru depozitare.

ducati-multistrada-950-2017_09

În timp ce pentru off-road serios garda la sol va fi mereu o problemă, Multistrada 950 se descurcă minunat pe drumuri neasfaltate de țară sau pe forestiere, pneurile Pirelli Scorpion cu care vine echipată fiind ideale în astfel de mediu.

Mai puțin înseamnă mai mult

Noua Multi 950 e o motocicletă extrem de capabilă, foarte confortabilă, polivalentă, care te satisface, cu performanțe accesibile și suficiente rezerve de cuplu – e mult mai mult decât un model la scară redusă a variantei 1200. Motorul de 937cmc livrează puterea și cuplu liniar, delicat, suspensiile destul de moi asigură confort dar și o excelentă manevrabilitate. În mod cert, e o variantă mai adaptată unei folosințe normale decât mai puternica, dar și mai solicitanta 1200, care te poate intimida. Îmi pare rău să o spun, dar trebuie să fii cu adevărat dependent de performanțe serioase ca să dai diferența de bani pentru Multistrada 1200, atunci când ai la dispoziție capabilul frate mai mic.

ducati-multistrada-950-2017_10
Multistrada 950 e dovada că uneori, mai puțin poate însemna mai mult și că numerele nu înseamnă totul. Ducati merită stima că a dezvoltat această motocicletă ce nu e mai prejos decât mai rapida și mai puternica 1200. Se poate să fie adevărat că nimic nu poate înlocui capacitatea cilindrică, dar cilindreea suplimentară nu e totul. După ce am petrecut o zi călare, pot spune că, pentru mine, Multistrada 950 e o motocicletă mai bună tocmai pentru că e mai puțin puternică. Are aceeași versatilitate, același caracter practic și confort ca și 1200 – dar tot pachetul e mai accesibil, mai prietenos cu pilotul, mai manevrabil și la fel de distractiv. Așteptarea a meritat!

ducati-multistrada-950-2017_12

Foto credit: Milagro



Alan Cathcart
Alan Cathcart
Sir Alan Cathcart, este unul dintre cele mai cunoscute nume din presa moto internațională. Licențiat în Drept al Universității din Cambridge, activează ca jurnalist freelancer din 1981. Din 1983 e singurul ziarist căruia constructorii japonezi și europeni îi permit să testeze modelele de MotoGP și cele din World Superbike. Producători ca Ducati, MV Agusta, KTM, Aprilia sau Triumph îi solicită să evalueze modele importante înaintea lansării, atât ca test rider cât și din perspectiva succesului de piață. Între 1973 și 1998 participă la cursele de viteză (World Superbike, Isle of Man TT, Australian TT, Daytona ProTwins, European Supermono Championship, Manx Classic GP, etc), câștigând campionate și obținând multe clasări pe podium.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *