Ducati 1299 Panigale R Final Edition. La revedere, Superquadro
14/07/2017
M.A.N. Romania Transfăgărășan 2017 – Programul
20/07/2017

Dileme vechi și noi în lumea moto




Există câteva chestiuni ce nu vor fi niciodată rezolvate. “Cât bagă?”, “Ce ulei să pun și când să fac schimbul?”, “Ce anvelope aleg?” și “Cu ce să ung lanțul?”. Platon însuși dac-ar veni, n-ar găsi un răspuns. Forumul ar vui în continuare, grupurile de Facebook ar naște discuții interminabile, iar opiniile despre spray Motul vs Motorină s-ar stinge în paharele de bere de pe la întruniri. 

Cât bagă?

Este o intrebare pe care-o primești, de obicei, de la cei din jur. Mai ales dacă ai ceas de bord digital și nu poți vedea până unde ajunge acul. Răspunsul, fie el “170”, ”280”, fie un sec “mult” ori “cât vrea ea” va declanșa o reacție de uimire amestecată cu sentimentul “e moarte sigură”. Cum spuneam, treaba cu “cât bagă” vine, de obicei, de la cei care nu practică motociclismul. Dar dilema rămâne și-n interiorul lumii moto, uneori cu nunțări “cât ia într-a doua?”.

Schimbul de ulei

Este o întrebare care-ți rămâne pe buze în fiecare sezon. Și la care nu vei primi de la doi oameni același răspuns. Nici cu privire la SAE, nici referitor la intervalul de schimb, ca să nu mai zic de brand. Câți oameni, atâtea răspunsuri. Și câte răspunsuri, atâtea semne de întrebare. În tot acest timp, manualul motocicletei stă prăfuit pe un raft uitat de oameni și univers. Acolo este cheia misterului. Și nu trebuie să fii Indiana Jones ca să o descoperi.

Ce anvelope să aleg?

În primul rând să sărim peste noi vs. second hand. Aici chiar n-ar trebui să existe dileme. Apoi, să constatăm că aici discuțiile sunt legate de domeniu. În timp ce la curse primează aderența, iar la touring durata de viață, la adventure-touring lucrurile devin și mai complicate. Când pleci 10.000 de km și ai în plan porțiuni neasfaltate, ce faci? Pui anvelope de stradă care țin 20.000, dar nu oferă aderență în afara asfaltului, pui anvelope dual sport dar mai cari un set după tine, ori alegi niște pneuri-mârțoagă gen Heidenau K60 Scout ori Mitas MT-07 care nu oferă performanțe pe nicio suprafață, dar au viață lungă. Deci…?

Cu ce ung lanțul? 

Singurii care au scăpat de această dilemă sunt cei care și-au luat motoare cu cardan sau curea. Pentru ceilalți, există diverse metode. Cei mai mulți folosesc soluții de curățare și lubrifiere specializate – vezi spray-urile Motul – în timp ce alții folosesc motorină. La fel ca un bun prieten. Care mi-a mărturisti că l-a ținut un kit de lanț mai bine de 50.000 de km cu acest tratament. Apoi, mai am un prieten care mi-a zis că, după ce-a făcut niște calcule, a constatat că dă mai mulți bani pe spray-uri decât ar da pe un kit de lanț nou, deci nu se obosește prea tare cu lubrifiatul.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *