Cum a fost anul meu moto – 2018
29/12/2018
Dakar 2019, gata de start. Go, Mani Gyenes!
06/01/2019

Despre motocicletele viitorului

Dacă un motociclist s-ar fi teleportat din anii 2000 în 2019, n-ar fi avut probleme de adaptare. Traction control, ABS, supensii adaptive, moduri de mers. Dar tot benzină pui în rezervor, comenzile sunt aceleași, regulile sunt neschimbate. N-aș putea spune același lucru dacă un motociclist din 2019 s-ar trezi, brusc, în 2040.

Probabil că n-ar ști de unde să pornească motorul, cum să alimeneze și de ce motocicleta merge înainte dacă el vrea să facă stânga. Asta dacă nu s-ar trezi direct cu un chip în cap, ca să poată controla motocicleta direct cu puterea minții. 

Peste 10, hai 15 ani, nimeni nu va mai schimba viteze. Succesul pe care Honda îl are cu transmisia DCT îi face și pe alți producători să ia în calcul o transmisie automoată. Dar singurul motiv pentru care nu se grăbesc s-o implementeze e pentru că s-ar putea să nu mai fie nevoie de o cutie de viteze prea curând, pentru că viitorul se anunță electric. Singurele provocări sunt costurile de producție și chestiuni de ordin tehnic: autonomia, timpul de încărcare. Dar odată ce infrastructura electrică se va dezvolta și odată ce tehnologia va deveni mai accesibilă, e foarte posibil ca fiecare producător să aibă o gamă electrică, care să-nlocuiască încet-încet motocicletele cu motoare clasice. Probabil că ne va rămâne doar o colecție retro, cu far rotund, schimbător de viteze și motor cu ardere internă, în timp ce motocicletele silețioase vor împânzi șoselele, iar prin văile Alpilor se vor auzi doar păsărelele. Adio sunet de boxer, v2, patru-n linie.

Motocicletele autonome. Honda a pregătit o motocicletă care-și menține echilibrul, iar BMW a construit un GS autonom care-a dat o tură de circuit de unul singur. Da, dar unde-i distracția? O mașină autonomă poate fi de înțeles – te duce din punctul A în punctul B și puțini își iau mașini pentru felul în care se conduc – dar care-i distracția la motociclete,  unde drumul e mai important decât destinația? Hai să ne imaginăm altfel: ești pe motor, dai peste o pată de ulei. Stop, dacă avem mașini electrice, de unde pete de ulei? În fine, intri pe o porțiune alunecoasă și motorul începe să danseze sub tine. Imediat, sistemele electronice de stabilizare modifică geometria motocicletei sau lucrează intens la direcție, frână și accelerație astfel încât motorul se redresează. Singurul martor va fi o lumină care se va aprinde în bord. Sau imaginează-ți că ai plecat la birou cu tramvaiul și, brusc, îți vine cheful să te duci până în Vamă cu motorul. Desigur, ar fi ceva excentric, pentru că toată lumea folosește trenul de mare viteză care te duce la Constanța într-o oră. Dar tu ești mai oldschool și vrei să mergi cu casca deschisă spre mare, așa cum o făceai odată. Nu trebuie decât să deschizi aplicația și să-ți chemi motorul de-acasă. Dar pentru asta motocicleta ta va trebui să fie conectată într-o rețea – IoT. 

Internet of Things, adică, un concept care se referă la faptul că toate obiectele vor fi interconectate. Iar dincolo de visul de-ați trimite motocicleta la supermarket să-ți ia bere, această inter-conectare ar putea duce la evitarea accidentelor sau a ambuteiajelor. Motocicleta ta va înțelege imediat dacă o mașină de pe contrasens intră în depășire și va reacționa rapid. 

Tot mai des se vorbește despre AI – inteligența artificială – pe care o vom putea găsi și la motociclete. Imaginează-ți o motocicletă care începe să te cunoască – să-ți știe stilul de mers, nivelul – și care începe să se adapteze nevoilor tale. Să-ți sugereze drumul care-ți place, să aibă accelerația mai brutală sau mai moale, ABS-ul să intre mai devreme sau mai târziu. Sau, mai mult decât atât, să-și dea seama cât ești de fericit după pulsul tău (doar stai cu mâinile pe ghidon) și să se comporte astfel încât să-ți ofere cele mai plăcute senzații. 

Electric. Conectivitate. Mașinării autonome. Inteligență artificială. Unele par povești fantastice, dar la fel am fi zis și acum 10 ani despre un Harley-Davidson electric. Nmeni nu se mai îndoiește acum de apariția motocicletelor electrice, iar proiecte precum motocicletele automome și integrarea acestora într-o rețea a tuturor obiectelor care ne înconjoară sunt deja în lucru. Sunteți gata?

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.predoi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.