KulturideEA: Despre aventura în Asia Centrală, Caucaz și Iran
07/12/2017
Moshocicliștii se întorc. KM de zâmbete și concert umanitar
08/12/2017

Cumperi motor nou? Pune bani deoparte pentru evacuare




OPINIE | Nu cred că “loud pipes save lifes”, e vorba de plăcere pură. Iar de când cu normele Euro 4, motocicletele se aud din ce în ce mai plat și mai încet. Soluția: evacuare after-market. Măcar finala. 

Să fie clar: nu sunt de acord cu evacuările foarte zgomotoase montate pe sportivele de 600-1000, din anii 2000, care urlă prin oraș. Știți, alea de merg turate din semafor în semafor toată vara, cu precădere noaptea. Mi se pare de prost-gust să deranjezi pe toată lumea, nu e deloc civilizat și aș lua taloane într-o veselie dac-aș fi în locul poliției. Acum că mi-am pus o mulțime de motocicliști în cap, pot continua.

Astă vară mi-am pus finală Akrapovic pe motocicleta mea – un R1200GS Euro 3. Ca zgomot, era mult sub exemplele de mai sus și începea să se-audă cu adevărat tare abia pe la 6.000 de rpm. Cu toate astea, după un drum de 12.000 de km prin Europa, până la Capul Nord, am dat-o jos și-am revenit la stock. Mi s-a părut deranjantă și obositoare.

O senzație total diferită față de R1200GS-ul 2017 (Euro 4) cu care mersesem înainte pe Transalpina și care avea o finală Akrapovic. Mixul boxer-Akrapovic mi s-a părut atunci sublim. Motorul pocnea violent la retrogradări, pe la 4.000 rpm, apoi reacționa instantaneu și ți se ridica păru de emoție cu cât mergeai mai tare pe viraje. Asta, fără să devină deranjant. Nu voi uita niciodată acel drum.

Astăzi am încălecat pe alt GS, un Adventure 2017 (Euro 4) cu evacuare stock. Parc-aș fi încălecat pe un uscător de păr. Nu tu sunet, nu tu senzație, nici măcar la 7.000 rpm, unde-ar fi trebuit să tune. Desigur, sunt subiectiv, dar n-am mai simțit niciun farmec. O fi și din cauza experiențelor anterioare – pe sistemul “once you go black…” Ideea e că normele Euro 4 nu se aplică doar la emisii, ci și la decibeli. Iar asta se simte la multe dintre motoarele din ziua de azi, care au pierdut mult din sunetul ce le ofera o personalitate distinctă.

Ce vreau să spun e că o evacuare de calitate pe un motor Euro 4 poate fi un update perfect, care-ți va schimba total percepția pe care-o ai când te dai cu motorul, dar fără să-i deranjeze pe cei din jur așa cum se întâmplă la motocicletele mai vechi.

Așadar, în cazul în care plănuiești achiziția unei motociclete noi, lasă niște bani deoparte și pentru evacuare. Cam mulți, ce-i drept, pentru că un astfel de moft poate costa 1.000 de euro, dar dacă viața e muzică, măcar să se-audă bine.



Cristian Predoi
Cristian Predoi

Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *