VIDEO Cum să urci o motocicletă pe autobuz? Cu capul
16/07/2014
Walker, Jarvis și Bolton domină prima zi de off-road de la Red Bull Romaniacs
17/07/2014

Cum să-ți alegi prima motocicletă




Gândește-te la ce vrei să faci cu viitoarea motocicletă, nu-ți alege ceva care te depășește și vezi să-ți vină bine. Câteva sfaturi pe care să le iei în seama când îți cumperi prima motocicletă.

Gata, ți-ai luat permisul, iar acum a venit clipa să-ți iei o motocicletă. După ce ai tăiat din rația de bere, ai redus bugetul de vacanță și ai căutat scuze ca să nu te duci la vreo trei nunți, îți ajung, în sfârșit, banii. Doar că s-ar putea să fii dezorientat. Iată câteva sugestii practice pe care să le ai în vedere înainte de-a face achiziția.

Gândește-te foarte bine la ce vrei să faci cu viitoarea motocicletă. Nu-ți iei motor după forme, după culoare, că are „far drăguț“, că ți-a plăcut în vreun film sau că la fel și-a luat și Gigi de la cinci. Înainte de-a te ușura de câteva mii de euro, gândește-te ce vrei să faci pe două roți: mers la serviciu (de obicei, naked), în vacanță (ceva cu aer touring, un adventure mic sau ceva polivalent), cutreierat păduri (adventure), ajuns la capătul lumii (iar adventure). Pentru toate este o soluție, dar trebuie să știi ce vrei. Urmând acest pas, vei exclude din start o mulțime de variante. Calea sigură, mai ales dacă ești nehotărât, este un all-rounder – o motocicletă bună la toate. Asta pentru că e posibil să nu știi ce-ți dorești și să-ți dai seama, pe parcurs, c-ai face și câteva drumuri lungi, nu doar ture la serviciu în fiecare zi.

Vom discuta acest subiect mai pe larg, într-un articol viitor.

Nu-i lăsa pe alții să facă alegeri pentru tine. Presupunem că nevasta nu ți-o iei după pofta altora. Iar la fel e și cu motocicleta. Sfatul unui prieten bun și priceput e neprețuit, în special când ai de ales între două-trei variante, dar ascultă-ți rațiunea și sufletul, pentru că ție trebuie să-ți placă și nu lui.

Nu te crede zmeu. Oricât ți s-ar părea că ești de bun în poligon sau la examen, mersul pe motocicletă se învață bătând cât mai mulți kilometri. Iar dacă-i bați pe o motocicletă ușoară, manevrabilă și care „iartă“, potrivită pentru începători, vei învăța mai repede, mai relaxat și mai în siguranță.

Cilindreea. Regula 600 – începători, 1.000 – avansați

În lumea moto există o vorbă potrivit căreia, la început, îți iei o motocicletă de 600 cmc, iar apoi, dacă simți nevoia, treci la 1.000 cmc. Dar nu e chiar așa de simplu. În principiu, ca să înveți ușor și în siguranță, ți-ar trebui ceva mai mic de 600 cmc. Doar că s-ar putea ca după un an să te plictisești și să fii nevoit să-o vinzi ca să-ți iei alta. Dacă nu te deranjează, este cea mai bună alegere.

Nu uita că părinții și bunicii noștri considerau că un monocilindru de 350 cmc este foarte rapid. Nu spune nimeni să-ți iei vreun IJ, dar nu e musai să ai peste 600 cmc ca să te simți bine.

bmw s1000r

Pe de altă parte, nu tot ce e de 600 e de începători. Ia-ți o sportivă și va fi armă letală dacă te ia valul, ia-ți un chopper și nu vei fi impresionat. Un bicilindru de 600 are cuplu mai accesibil și performanțe mai mici decât un patru în linie. Iar un patru în linie de pe supersport nu e la fel ca un patru în linie de pe un all rounder.

Nu se rezumă, așadar, totul la capacitatea motorului. Coreleaz-o cu masa motocicletei, cu arhitectura și cu tipul motocicletei și vei găsi o variantă potrivită.

Asigură-te că-ți vine bine. Motocicleta este exact ca un costum. Trebuie să-ți vină la fix ca să te simți bine pe ea și se alege în funcție de înălțime și greutate. De exemplu, trebuie să ajungi ușor cu picioarele jos, să poți manevra cu ușurință ghidonul și să nu simți vreun disconfort. Iar pentru asta, o motocicletă trebuie neapărat probată.

Ai grijă să-ți rămână bani și de echipament. Se spune că dacă ai 3.000 de euro, dai 2.000 pe motocicletă și păstrezi 1.000 pentru echipament. Vei avea nevoie măcar de o cască, o geacă, pantaloni, o pereche de mănuși și de cizme. Și nu sunt ieftine deloc.

Uită-te bine la ce cumperi și evaluează-ți cheltuielile pe termen lung. Acest punct se aplică mai ales dacă vrei ceva second hand. Ai banii, ți-ai ales motocicleta, dar care e starea în care se află? Oare își merită banii? Cât mai ai de investit în viitorul apropiat? Pentru mai multe detalii te vom trimite către un articol în care explicăm, mai pe larg, la ce să te uiți când îți iei o motocicletă veche.

N-o ține în garaj. Mă rog, când o tragi pe dreapta, ar trebui să fie într-un garaj ca să hibrneze cât mai protejată. Dar nu ne refeream la asta. Scoate-o cât mai des și bucură-te de viața pe două roți. Fiecare kilometru te va face să te simți mai bine și cu fiecare ieșire te vei îndrăgosti mai mult de motociclism. Atenție! E greu de crezut că te vei lăsa vreodată…



Cristian Predoi
Cristian Predoi

Redactor-șef PeMotoare.ro

3 Comments

  1. Biacsi Zoltan says:

    Sunt un incepator , chiar daca am permis de ceva ani si mai.am.si 123 kg si 1,87 inaltime. M-ar interesa un chopper sau maxim un turing. Ce imi poti recomanda.

    • Eu iti recomand o motocicletă touring sau adventure touring. As zice ceva de clasa medie, maxim 100 cp, cu ABS si controlul tractiunii. Depinde de bugetul pe care-l ai si de ce vrei sa faci cu ea. Trebuie neaparat sa probezi ca sa nu te simti inghesuit pe ea. V-Strom e un model popular. La fel si Honda Africa Twin. La choppere nu prea ma pricep.

  2. Biacsi Zoltan says:

    Nu as vrea sa depasesc 5000 E cu echipament cu tot.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *