Drumul spre Nord. București-Helsinki cu motocicleta
28/07/2017
Graham Jarvis a castigat pentru a șasea oară Red Bull Romaniacs
30/07/2017

Cum m-am descurcat cu motocicleta în capitalele Scandinaviei




Băieții de la Lonely Planet scriau în ghidul de călătorie că e o idee proastă să vizitezi orașele nordice pe motocicletă sau cu mașina. Motivul? Sunt multe zone închise traficului și e greu cu parcarea. M-a pus puțin pe gânduri, dar în scurt timp aveam să aflu pe pielea mea. Să vezi Helsinki, Stockholm și Oslo de pe motocicletă e cea mai bună idee. 

Dacă în Babuinești poți urca mașina sau motocicleta pe orice trotuar, cu cât avansezi spre civilizație lucrurile se schimbă fundamental. Educația, condițiile create și amenzile uriașe țin orașul curat și-i acordă pietonului și biciclistului dreptul la viață. Astfel, dacă vii cu utilajul trebuie să-l pui în parcare. Dacă ai mașină, costă. Dar dacă ești pe două roți ai parcări gratuite, special amenajate pentru motocicliști, semnalizate prin literele MC.

Parcările pentru motociclete împânzesc centrul celor trei orașe și indiferent de obiectivul pe care vrei să-l vezi vei găsi un loc să-ți lași motorul. Și ai ce vedea.

Parcare moto în Oslo

Helsinki te pregătește pentru ce va urma. Vezi linia orașului de pe ferry-boat-ul de Tallinn și rămâi uimit că-i ora 23.00 și e lumină de apus. Helsinki e un amestec de vechi și nou. Strada principală, cu piatră cubică, este bătută de tramvaie verzi și te duce de la magazinul Stockmann la Catedrala Luterană, care te uimește prin albul și prin simplitatea ei.

Helsinki este orașul cafelei și al design-ului. Ai cafenele cu barrista la fiecare colț de stradă, iar lângă un magazin de articole pentru casă. Vara, te plimbi pe Esplanadi, parcul central din Helsinki, unde în fiecare zi ai parte de spectacole, iar acesta te duce către port, de unde poți lua un vas mic către Suomelinna, o insulă pe care încă se mai văd urmele fortăreței Sveaborg, construite de suedezi – care controlau teritoriul pe care se află astăzi Finlanda – la 1700 pentru a le ține piept rușilor. Era o bătălie pe care suedezii aveau s-o piardă la 1808 – astfel, zona de răsărit a Suediei avea să devină Principatul Finlandei, parte a Imperiului Rus. Suedia nu mai era una dintre super-puterile Europei.

Dar o vizită în Stockholm îți va fi de ajuns ca să-ți dai seama cât de puternici au fost Suedezii. În comparație cu Stockholm, Helsinki este doar un oraș de provincie. În secolul 17, Suedia era una dintre marile puteri ale Europei, iar împăratul Gustav Adolphus se visa noul împărat al Sfântului Imperiu Roman (o zonă din Europa Centrală de astăzi). Ambițiile imperialiste se văd și astăzi, iar Stockholm își merită numele de Capitală a Scandinaviei.

Palatele impunătoare se reflectă în apele ce înconjoară orașul și te impresionează puternic. Am trăit aceeași senzație ca-n Roma sau Londra – senzația de oraș Mare. Senzație pe care o pierzi puțin dacă te afunzi pe cele mai vechi străzi din Stockholm – cartierul Galma Stan – o călătorie în Evul Mediu din care te mai trezesc terasele și cafenelele.

Muzeele din Stockholm îți oferă o altă experiență pe care trebuie s-o trăiești. Nu pentru informația pe care ți-o iei de-acolo, cât pentru felul în care-ți este prezentată. De exemplu, muzeul Vasa a fost construit în centrul unui vas de război de la 1700, ce s-a scufundat în călătoria de inaugurare, a fost recuperat în anii 60 și restaurat în proporție de 98%. Suedezii nu doar că au petrecut 30 de ani ca să restaureze vasul (muzeul s-a deschis în 1990), dar au constuit un întreg univers în jurul lui. O altă experiență, total diferită dar extrem de interesantă este muzeul alcoolului.

Oslo. Aveam cele mai puține așteptări. Dar m-a lăsat cu gura căscată. Imaginează-ți cele mai luminate minți ale arhitecturii adunate la un loc să construiască un oraș. Acesta e Oslo. Un oraș desprins din revista Monocle, cu oameni fericiți. L-am prins într-o zi de vară, iar în zilele de vară oamenii se bucură de fiecare rază de soare. Întinși pe iarba din parcuri sau pe pontonul de lemn de lângă fabuloasa clădire a muzeului de artă contemporană. O singură plimbare prin port m-a făcut să înțeleg de ce Oslo este în topul celor mai bune orașe în care să-ți trăiești viața. N-am văzut niciunde un respect mai mare al cetățeanului pentru oraș și al orașului pentru cetățean.

După atâtea zile de odihnă prin capitalele Scandinaviei, mi se făcuse un dor nebun să merg pe motocicletă. Pofta aceea de mâncat kilometri și de descoperit locuri noi, care ne face să ne punem echipamentul și să plecăm la drum, fără să ne pese de ploaie, distanță ori timp. Totul se estompează și se pierde încet în fiecare turație din cele 4.000, la care motorul merge relaxat către linia orizontului.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *