Avem un canal de YouTube. Ce facem cu el
03/05/2018
Triumph Tiger 800 XCa 2018 – Test Ride. Trei zile în Transilvania
07/05/2018

Cum e să fii jurnalist moto în România




“Ai cea mai mișto meserie din lume. Te înjur de fiecare dată când pleci, știi asta. Te invidiez, frate, da’ într-un sens bun.”

N-o să fiu ipocrit, să-ncerc să mă plâng și s-afișez o falsă modestie. Mă plimb cu motorul și fac bani din asta. Sunt liber. Am cea mai tare meserie din lume, o iubesc, și întotdeauna aștept cu drag a doua zi de muncă. Iar de #WorldPressFreedomDay o să vă povestesc cum e.

Nu-s blogger, influencer, vlogger. Sunt jurnalist. Făceam meseria asta cu drag la Adevărul, iar banii veneau de parcă mi i-ar fi trimis mama, să nu-i sparg pe toți odată: în tranșe de câte 200-300 de lei. Era o periodă grea, era criza aia. Totuși, de-abia ieșisem din studenție și eram mândru când îmi vedeam cuvintele pe hârtie. Asta până mi-a dispărut pagina din ziar – tăieri de costuri. Urmarea firească: m-au dat afară. Au fost trei luni groaznice, pentru că statul degeaba e ceva ce nu pot răbda. Am căutat job. Nimic. Toate pistele pe care le aveam s-au dovedit a fi drumuri ce nu duceau nicăieri. Până când m-am prins că-i loc pe piața moto și-am înregistrat PeMotoare.

Au trecut cinci ani de-atunci. Am crescut, am greșit, m-am maturizat. M-am certat cu oameni din piață, mi-am primit porția de înjurături. Cu unii am strâns din nou mâna, alții n-au înțeles. Totul pentru c-am scris întotdeauna ce-am simțit și-am reacționat categoric când mi-au cerut să fac altceva. Recunosc, n-am prea lăsat de la mine. Asta fac oamenii de vânzări.

În primul rând e vorba de bani. Fără bani, presa nu există. Fără bani, nu există libertate. Orice ți-ar spune idealiștii. Ca să scrii pe .ro ai nevoie de o investiție minimă, dar îți trebuie bani ca să trăiești. Ca să chemi un fotograf, deja cresc costurile. Dacă vrei să faci și video, explodează. Bani, bani, bani. Și cum treaba asta cu paywall-ul nu prea merge, și nici TVR nu ești, trebuie să iei bani din reclame. Puțini înțeleg că bannerul ăla cu “BMW Motorrad” sau logo-ul Motul sunt singura cale să mergi mai departe.

Iar aici începe altă negociere, pentru că tu trebuie să faci rost de bani fără să te compromiți. Să-i tai factură clientului și apoi să spui, tare și răspicat, că motocicleta pe care el încearcă s-o promoveze vibrează, e prea grea, n-are suspensii bune, și orice altceva găsești. Iar asta e și mai greu de făcut într-o piață unde nu toți se ghidează după aceleași reguli.

Așadar, te lovești de o față care-ți spune-așa: “Păi bine, bine. Noi te plătim și tu ne faci motocicleta de râs?” Nu, voi plătiți bannerul ăla sau textul ăla cu (P) pe care vi l-am pus în ofertă. Pentru restul, dau socoteală în fața cititorilor, nu în fața voastră. “Desigur. Din păcate nu mai avem buget pentru anul ăsta. De fapt, nici motociclete nu de test nu-ti mai dam”.

Din fericire, există câtiva oameni care-au înțeles rolul jurnalistului în poveste. Au înțeles că bunul cel mai de preț e credibilitatea, că testele nu se plătesc, că trebuie să fii onest. Toată lumea are de câștigat din asta: publicul – că este informat, jurnalistul – că e liber să-și facă meseria, brandul X – că produsul lui este testat de o persoană în care publicul are încredere: dacă omiți lucruri evidente când testezi un produs și pierzi încrederea publicului, îi faci mai mult rău decât bine acelui brand. De exemplu, atunci când brandul respectiv îți va da pe mână o motocicletă cu adevărat reușită, nimeni n-o să te creadă.

Datorită brandurilor care-au înțeles acest lucru, PeMotoare încă există.

PeMotoare există și datorită DriveMag Riders. Un proiect în limba engleză ce face parte dintr-un angrenaj mai mare, ce include un site de auto și o platformă de cooking. La aproape doi ani de la lansare, proiectul Riders a crescut mult. Am făcut recent un studiu de audiență pentru 2017. Concurența noastră: Motorcyclist, MCN, FortNine, Visordown, Cycle World, etc. Canalul nostru de YouTube este pe patru în clasamentul general și suntem cei mai populari pe segmentul adventure. Primii, în lume, pe segmentul adventure. Și asta în țara unde KTM refuză să ne dea motociclete de test.

E mult de muncă. O zi de filmare începe la prima oră a dimineții și se termină când apune soarele. Chiar și-atunci am mai simți nevoia de lumină ca să mai tragem ceva. Seara descărcăm imaginile, iar a doua zi sărim pe ele ca să alegem ce-i bun și să montăm. Nu plecăm de la birou până nu e montat și pus pe YouTube. Urmează monitorizarea: like-uri, dislike-uri, întrebări, comentarii. Numeri vizualizările de la oră la oră și te-ntrebi cât o să urce. Unul la care te-așteptai să aducă rezultate se oprește la 20.000, altul de la care n-ai așteptări urcă la 2 milioane. Apoi o luăm de la capăt.

E frumos. Să prinzi apusul pe motocicletă într-un colț de lume. Să schimbi deșertul cu oceanul, șoseaua cu asfaltul, motocicleta de aventură cu motocicleta sport. Să fii într-o permanentă în mișcare, să tocești echipamentul moto cum tocește Rossi anvelopele. Să bei o bere cu colegii după ce-a trecut ziua de muncă. Să fii primul care descoperă ceva, dă repede știrea și sare traficul în aer. Să spui o poveste și cineva să-ți zică “m-ai făcut să mă simt ca și cum aș fi fost cu tine, acolo”. Să scrii 5.000 de semne despre meseria asta și încă să-ți vină lucruri în cap. Și-o să termin textul abrupt, pentru că finalul încă nu s-a scris.

O parte din echipa PeMotoare/ DriveMag Riders. De la stânga la dreapta: Eu, Adi, Bogdănel, Ionuț



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

2 Comments

  1. Barbu Cristian says:

    Tot respectul! Contentul este de cea mai inalta calitate! Urmaresc o mare parte din canalele de youtube , pe care le-ai enumerat in special fortnine! Mi-as dori sa prezentati si voi motoare mai mici ce pot fi conduse cu categoria A2 gen honda cb 500 x, cb 500 f , cmx 500 rebel mt 03 etc! Asa ati atrage mai multi incepatori in lumea moto! Nu toti putem sa conducem bestiile gen africa twin , gs 1200! Desi mi-as dori doar ca ma opreste varsta de 24 de ani! Ti-am mai lasat cateva comentarii pe youtube! Dar nu am primit raspuns! Am nevoie de un asemenea clip, deoarece vreau sa imi cumpar o motocicleta de a2! Si nu cred ca sunt sigurul care isi doareste asta! Multa bafta in continuare!

    • Salutare, Cristian. Scuze ca n-am apucat sa raspund si multumesc pentru aprecieri. Vom aborda si motoare mici. Deja am testat BMW G310GS – testul apare maine. Urmeaza Honda Rebel 500 si Suzuki GSX-R 250. Apoi Honda CB500. In principiu, testam tot ce prindem. Voi verifica comentariile si voi incerca sa revin cu un raspuns.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *