Azi iau startul la GS TT 2017. Să-nceapă distracția!
21/08/2017
Rossi și-a rupt piciorul la antrenamente
01/09/2017

Cu motocicleta mare in off-road – Lucrurile pe care le-am învățat de la GS TT




Tocmai am revenit de la RideX GS TT, un tur de 1.200 de km pe asfalt, drumuri forestiere, pasuri montane, treceri de râu, drumuri care m-au dus prin locuri minunate și m-au ajutat să-mi cunosc mai bine motocicleta. A fost cea mai frumoasă experiență pe care-am avut-o cu motorul în România și am învățat câteva lucruri. 

Poziția și controlul ambreiajului 

Totul pleacă de aici. Și ți se explică la cursul de off-road ce are loc cu o zi înainte de start. Poziția în scărițe trebuie să fie neutră, trebuie să ai echilibru pe motocicletă, privirea înainte, câte două degete pe frână și pe ambreiaj. Controlul corect al ambreiajului te ajută să treci peste obstacole și să traversezi secțiunile dificile.

 

Ace de păr în scărițe

O altă specialitate GS TT – acele de păr pe urcare sau coborâre, fără vizibilitate și cu diferențe de nivel. De obicei suprafața nu e prea prietenoasă, iar motocicleta fuge. Imaginează-ți acele de păr de pe Stelvio, doar că pe jos ai pietre în loc de asfalt. Dar cu ceea ce vorbeam mai sus – pozția corectă și controlul ambreiajului poți traversa orice.

România de pe drumurile neasfaltate

La GS TT stăm cât mai departe de drumurile principale. Iar în jumătate din timp, suntem în afara asfaltului. Pentru că în România există o mulțime de drumuri neasfaltate care leagă sate de munte, urcă pe platouri încredibil de frumoase și te duc pe locuri unde n-ai ajunge dac-ai rămâne pe șoseaua națională. Locuri la fel ca cel din fotografia de mai sus – din munții Apuseni.

Cum traversezi un râu? Rogi un prieten să treacă primul

Sau studiezi puțin terenul. Am avut vreo 20 de traversări în prima zi. Dacă la primele am fost mai atent, la următoarele m-am culcat pe-o ureche și i-am dat gaz ca să iasă frumos fotografiile. Doar că la ultima, albia râului a fost mai adâncă decât mă așteptam, iar pietrele de sub apă foarte mari, așadar am avut ceva dificultăți și a trebuit să-l pescuim pe colegul Ivana, ce rămăsese blocat în mijlocul apei. Veți vedea toată tărășenia pe film, care acum se află în montaj.

Pregătirea motocicletei pentru off-road

În primul rând pui anvelope mixte. Apoi dai jos cutiile și pui un roll bag – să fii cât mai ușor. Apoi, protecțiile. Dacă ai R1200GS trebuie să ai neapărat scut sub motor, crash-bar și protecții de cilindri – sunt esențiale, capacele boxerului fiind expuse și sensibile. Alte protecții: de radiator, de grup, de far. Alegi protecțiile în funcție de motocicletă, după ce ai studiat punctele vulnerabile. Ah, și ți-ar prinde bine scărițe mai late, pentru enduro. Sau măcar ghete rigide. Eu am avut ghete enduro-touring și scărițe subțiri, iar după 50 de min de mers în scărițe începeau să mă doară tălpile.

Gluma bună trece încercarea grea

Ce facem când un coleg a căzut și a îndoit ghidonul? Îl întrebăm dacă e bine, apoi începem să râdem de el. Iar a doua zi, dimineața, luăm niște ulei și dăm puțin pe motor, după care-l atenționăm că are motorul crăpat. Nu știu pe la alții cum a fost, dar în echipa mea – se merge în echipe – simțul umorului a atins cote alarmante. Atât ca intensitate cât și ca spirit.

Discuțiile de la bere sunt la fel de interesante ca probele

Cum arată o zi la GS TT? Te trezești pe la 7.30, strângi lucrurile, ia 8.00 e micul dejun, de pe la 8.30 la 9.00 se pleacă. Mergi până seara la ora 18.00 (ai 270 – 300 km pe zi), te oprești la hotel și începi să povesteși cu o bere sau cu o pălincă în față. Sau cu ambele. Discuțiile sunt savuroase, se pot lăsa cu glume amintite la punctul anterior sau cu destăinurii din tinerețe.

Oamenii

Iar tot ce se întâmplă mai sus este datorită oamenilor care participă la GS TT. Oameni deosebiți, cu toții în căutare de locuri nemaivăzute, pasionați de călătorii și de strâns amintiri frumoase. Sunt recunoscător că i-am cunoscut și bucuros c-am băut o bere împreună.

GS TT este un enveniment organizat de RideX, ajuns la a doua ediție. TT vine de la Transilvania Tour – ce descrie cum nu se poate mai bine călătoria. Anul acesta au fost in jur de 20 de participanți și am călătorit pe traseul Brașov – Lacul Roșu – Borșa – Cluj – Munții Apuseni – Sighișoara.



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *