Lazareth – Nebunie cu 8 în V și 470 de cai putere
07/03/2016
Husqvarna Vitpilen 701 a primit “Oscarul pentru design”
09/03/2016

Cele mai importante modele din istoria BMW Motorrad

7 martie, 1917 – data la care Bayerische Flugzeugwerke AG devenea succesorul Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik. În același ani primea numele Bayerische Motoren Werke AG, precum și logo-ul care a devenit celebru: o elice de avion în culorile Bavariei. 

De ce o elice de avion? Pentru că la acea dată, BMW construia motoare cu șase cilindri în linie pentru avioane. Prima motocicletă – R32 – apărea șase ani mai târziu. Prima mașină: în 1928.

Pentru a evoca cei 100 de ani de istorie BMW, trecem în revistă cele mai importante momente (a se citi modele) din istoria producătorului din Bavaria.

BMW R 32 – 1923

A fost prima motocicletă construită de BMW. Apărea în 1923 și folosea două soluții tehnice pe care le regăsim și astăzi pe seria R de la BMW: motorul boxer montat transversal și cardanul. Boxerul apăruse și pe alte motociclete, dar era montat longitudinal, pentru a da o siluetă mai ingustă. Totuși, această așezare nu permitea răcirea cilindrului din spate, așadar BMW a ales să-l monteze transversal. Avea lumini, vitezometru, claxon și ghidon ce oferea o poziție confortabilă.

BMW R32

BMW R32

BMW RS 255 – 1939

Suntem în anul 1939. Boxerul de 500 cmc era dot cu un compresor care crea o presiune de 1.2 bari, iar motorul genera 55 cp la 7.000 rpm. Era un model de curse. Avea să fie pilotat de George “Schorsch” Mier și să zboare pe circuitul de pe Insula Man cu peste 200 de km/h. Rezultatul? George Meier a devenit primul pilot non-britanic care să câștige Isle of Man TT – Senior TT, pe o motocicletă non-britanică.

Georg-Meiers-Type-255

BMW R90S – 1973

Cu 67 de cai putere la roată și o viteză de top de aproape 200 km/h, BMW R 90S era unul dintre cele mai dinamice modele ale perioadei sale și a fost creat pentru a face față competiției venite din italia. Carena, șaua și vopseaua Daytona Orange aveau s-o facă extrem de atrăgătoare și să o transforme într-un style icon al anilor 70. Este motocicleta care a inspirat cafe-racer-ul concept ce a dat naștere modelului R nineT.

R_90_S_73-76_1

R 100 RS – 1976

Probabil că părea destul de ciudată la prima vedere, dar R 100 RS avea să rămână în istorie drept prima motocicletă de serie cu carenaj complet, studiat într-un tunel de vânt. Motorul ajungea la 980 cmc și dezvolta 70 cp, iar tamburul de pe roata spate era înlocuit de un disc.

R100RS view

R 80 G/S – 1980

BMW Motorrad lansa R 80 G/S la Salonul de la Koln în Septembrie 1980. Era un model cu adevărat revoluționar: capacități enduro cu 800 cmc, 50 cp, cuplu de 69 NM la doar 3.500 rpm și soluții tehnice inovatoare precum bascula mono-braț. G/S venea de la Gelande Strasse – o motocicletă capabilă atât de off-road cât și de 170 km/h pe șosea. Cu o capacitate de încărcare de 398 kg, era totodată o motocicletă de touring. G/S – Gelande/ Strasse urma să devină cel mai de succes nume din gama BMW.

bmw-r80gs-parisdakar-2

BMW K 100 – 1983

În septembrie 1983, la 60 de ani de la R32-ul cu boxer, BMW prezenta K 100 – un motor cu  4 cilinndri în linie, montat longitudinal, răcit cu lichid și “culcat” la 90 de grade spre stânga. Capacitate: 987 cmc. Putere: 90 cp. Top speed: 220 km/h. Urma să echipeze trei modele: K 100 RT, K 100 RS și nakedul K 100.

k100rs2

BMW K1 – 1998 

Este o motocicletă ciudată, una din acele creații pe care le urăști sau le iubești. Design-ul ciudat i-a înfuriat pe tradiționaliști: roata-față era pe jumătate acoperită de plastic, iar motorul nu se vedea deloc. A fost un model ce a împărțit lumea moto în două. Oferea o aerodinamică excepțională și ajungea la 230 de km/h, iar cutiile integrate în carenaj se puteau încuia și ofereau spațiu util pentru câteva lucruri esențiale. Pe un astfel de model se monta primul ABS din lumea moto, în anul 1988.

bmwk1

F650 Funduro – 1993

Cu F650 Funduro, BMW crea o motocicletă dual sport în colaborare cu Aprilia. Fără boxer, fără telelever și paralever, fără cardan: era o motocicletă “convențională”, cu transmisie pe bază de lanț (primul BMW cu lanț), basculă cu două brațe și un monocilindru Rotax. În 2000 a fost înlocuit de celebrul F650/ F650 Dakar, model vândut în peste 100.000 de unități.

funduro

S1000RR – 2009

S1000RR a fost unul dintre cele mai importante capitole din istoria recentă a BMW Motorrad. Motocicleta a luat startul în World Superbike 2009, când BMW a construit doar 1.000 de exemplare pentru ca modelul să poată fi omologat. Ulterior, BMW S1000RR a fost produs în serie și vândut în întreaga lume. A rămas un model de referință în lumea superbike-urilor, devenind o alternativă la piața dominată de japoneze. Deși nu a câștigat niciun titlu World Superbike, BMW S1000RR a fost un model important pentru compania din Munchen, care a reușit să obțină o imagine dinamică și să atingă noi segmente de piață. Platforma a dat naștere altor două modele: S1000R și S1000XR.

s1000rr motogp safety bike

BMW S1000RR HP4 – MotoGP Safety Bike

K 1600 GT – 2010

Șase cilindri în linie, 1600 cmc, 160 cp și 175 NM. Acest motor a îmbrăcat în 2010 haine de touring de lux și a adus BMW Motorrad un nou loc important în segment și multe premii pentru “cel mai bun tourer”. Neschimbat din 2010, BMW K1600GT și K1600GTL ocupă un loc fruntaș în categoria lor și încă uimesc prin putere, ținută de drum și tehnologiile de lux.

k1600gt3

C 650 Sport & C 650 GT – 2011

Cu un bicilindru de 647 cmc, stabilitate de motocicletă și un preț mai mare decât al unei motociclete de clasă medie, seria C650 nu a înregistrat niciodată un procent prea mare din vânzările BMW. Totuși, reprezintă un pas important pentru producătorul din Bavaria, indicând o direcție clară către “mobilitatea urbană”. Aceeași platformă a dat naștere modelului electric C Evolution, deocamdată foarte scump, și ar putea deschide o cale către un scuter de 300 cmc.

2012-BMW-C650GTa

 

R 1200 GS – 2013

R 1200 GS este cel mai important model al mărcii germane. Alături de R 1200 GS Adventure realizează o treime din toate vânzările BMW și ocupă un loc fruntaș în vânzările din Europa – în 2014, BMW vindea 18.000 de unități. Practic, BMW R 1200 GS a creat clasa adventure-touring, așa cum o știm noi astăzi: motociclete puternice, cu la fel de multe tehnologii ca un superbike, pentru care companiile investesc bugete enorme în R&D.

Motocicleta păstrează aceleași principii de bază BMW: un motor boxer, transmisie pe cardan, basculă monobraț, telelever și paralever. Totuși, are parte de tehnologii high-tech, precum suspensii dinamice, traction control, ride-by-wire și moduri de mers.

Deși este criticată, alături de alte modele din clasă, că este mult prea scumpă și complicată pentru o motocicletă de aventură, BMW R 1000 GS rămâne fără doar și poate cel mai important nume din istoria BMW.

bmw r1200gs aniversar

R 1200 GS Adventure, în culori aniversare. Ediție specială pentru Marea Britanie.

 

 



Cristian Predoi
Cristian Predoi
Redactor-șef PeMotoare.ro Facebook: Cristian Predoi Instagram: @cristian.adventure

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.