Ce faci dacă ți s-a rupt cablul de ambreiaj
20/09/2016
Distinguished Gentleman’s Ride 2016. Duminică, în București
21/09/2016

Akrapovič Full Moon Custom – Răsărit de lună plină




E prea radicală pentru a primi o plăcuță de înmatriculare. Dar e o un exercițiu de design și un exemplu de exclusivism care sparge tiparele cu care suntem învățați. Îmaginează-ți cum ar fi să apari pe Akrapovič Full Moon la întâlnirea cu prietenii bikeri!

Igor Akrapovič e un tip deosebit, care și-a câștigat celebritatea brandului cu același nume printr-o combinație de muncă asiduă, onestitate comercială, dezvoltare inteligentă și concentrare pe calitate. Numele său e sinonim cu excelența în ceea ce privește sistemele de evacuare, atât pentru stradă, cât și pentru off-road. În 2016, sărbătorind 25 de ani de la înființare, firma se poate lăuda cu mai mult de 100 de titluri de Campion Mondial, ceea ce înseamnă că este lider mondial, atât la motociclete, cât și în domeniul auto. Cu toate că anumite modele de la BMW, Audi, Lamborghini sau Aston Martin sunt echipate cu tobe Akrapovič, 70% din produsele companiei au legătură cu partea moto.

Totuși, nu te-ai aștepta ca pe lângă motocicletele Yamaha YZR-M1 ale lui Valentino Rossi și Jorge Lorenzo ce luptă în MotoGP, sau Kawasaki-ul ZX-10R al lui Jonathan Rea ce domină seria World Superbike, tobele cu emblema scorpionului să echipeze și cruisere custom de la Harley-Davidson sau Victory (în limba slovenă, akrapovič înseamnă scorpion). Însă cum în acest segment aspectul – și mai ales sunetul – evacuărilor este foarte important, Akrapovič se extinde și pe piața custom.

Extravaganța are un scop

Așa că, în timp ce sporirea performanțelor rămâne principala atribuție a celor peste 100 de mii de sisteme complete de evacuare și de peste trei ori mai multe tobe finale slip-on pe care le produce în fiecare an fabrica cu 650 de angajați ce se întinde pe 25,000 m² la Črnomelj și cu alte 200 de persoane implicate în cercetare și dezvoltare sau curse de la cartierul general de lângă Ljubljana, un factor cheie e concentrarea și pe produse care nu au în vedere neapărat performanțele și care se adresează fanilor cruiserelor cu motor V-twin. Acesta e motivul pentru care, în 2011, când a lansat o nouă gamă de evacuări pentru Harley, Igor Akrapovič s-a adresat celui mai cunoscut creator de motociclete custom sloven, Dreamachine Motorcycles din Ljubljana, pentru a produce un model unic. Șeful Dreamachine, Tomaž Capuder, ajutat de încă trei angajați, a reușit ca în două luni și jumătate să metamorfozeze schițele într-o motocicletă radicală ce s-a numit Morsus (ceea ce în latină înseamnă înțepătură sau mușcătură) și care a câștigat premii la categoria custom în Croația, Spania, Franța sau Daytona Cycle Week. Dar Morsus e mai degrabă o motocicletă convențională dacă o compari cu ceea ce a urmat, exotica Full Moon ce și-a făcut debutul la Bad Salzuflen Custombike Show din Germania, în decembrie 2014.

Această motocicletă atât de extravagantă a fost creată de Dreamachine tot la cerința lui Akrapovič și de la apariție a cutreierat lumea ca un misionar pentru a promova produsele companiei pentru gama custom. Concepută ca o evoluție a lui Morsus, Full Moon are o personalitate și un caracter complet diferite față de predecesoarea sa. Numele ei vine de la imensa roată de față din carbon pe 30 de inch, care văzută din lateral pare luna plină pe care Capuder și-a imaginat-o când s-a apucat de lucru la această creație, în septembrie 2014. “Igor mi-a dat un termen foarte scurt de execuție, mai puțin de trei luni”, spune Tomaž. “Trebuia să fie gata pentru salonul de pe 5 decembrie, așa că am lucrat câte 20 de ore pe zi – dar am terminat-o!”

full-moon-01

Mașinăria e finisată superb, la mijloc e motorul S&S Knucklehead de 1,524cmc, pe laterale două evacuări custom Akrapovič conectate printr-o galerie de legătură. Cadrul ascuns e coloana vertebrală ce susține motorul, rezervorul, bascula cu un singur braț și incorporează tobele Akrapovič, în așa fel încât toată motocicleta e de fapt o evacuare, spune Igor Akrapovič. “Am vrut să continuăm succesul început cu Morsus, creând ceva și mai șocant, cu un stil extrem”, spune Igor zâmbind. “În acest segment trebuie să vii mereu cu ceva nou și excepțional, în plus am vrut să îl ajutăm pe creatorul nostru sloven Tomaž Capuder, care e întradevăr talentat și cu o mare imaginație. Rezultatul ne-a depășit așteptările, se întâmplă destul de des ca la standul nostru de la saloane, unde Full Moon stă alături de motocicleta Yamaha de MotoGP a lui Rossi și Lorenzo, de superbike-urile Kawasaki sau Ducati, toată atenția să se concentreze pe ea, iar oamenii abia dacă aruncă o privire la motocicletele campionilor mondiali cu care suntem cei mai asociați!”

Suspensii pneumatice ca la Citroën-ul tatălui

Deci, motocicleta e un excelent instrument de marketing și doar atât? E Full Moon o emblemă a companiei care trebuie admirată numai în ipostaze statice? Poate fi această creatură condusă în condiții de mers normale? Cum stilul motocicletei exclude, din păcate, existența unei plăcuțe de înmatriculare, era totuși un loc unde o puteam conduce, la Institutul Sloven pentru Perfecționarea Șoferilor, un centru al guvernului unde orice conducător, de la scuter la autobuz, camion sau ambulanță, poate merge pentru a-și îmbunătăți abilitățile în condiții de siguranță. Aici, alături de Full Moon, îl găsesc pe creatorul ei Tomaž Capuder ce mă inițiază în tehnica motocicletei. Și începe prin a apăsa un buton de lângă lunga șa ce activează compresorul de aer. “Inițial am montat o basculă convențională, cu două telescoape, dar am văzut că nu mai e loc unde să instalăm compresorul sau un rezervor de aer”, spune Tomaž. “Așa că am făcut o basculă monobraț, pentru ca pe o parte să avem sistemul pneumatic”. Nu există scărițe convenționale, imensele locuri pe care pui picioarele, ce poartă blazonul Full Moon ce luminează noaptea, au rol și de a susține motocicleta când e parcată, datorită suspensiei pneumatice. Un cric lateral ar fi stricat designul. Mi-am adus imediat aminte de Citroën-ul DS21 al tatălui meu, care la fel ca și custom-ul sloven, se ridica atunci când îl porneai.

full-moon-03

Ca să pornești motorul Knucklehead – “cel mai frumos motor american V-twin din toate timpurile”, spune Capuder – trebuie să cauți un alt buton ascuns sub piciorul tău drept, moment ce te recompensează cu sunetul evacuărilor complet camuflate. Acest instrument de marketing trebuie pornit pentru a-și îndeplini sarcina pentru care a fost creat. Altfel, din evacuări nu se vede decât capătul ieșirilor.

Transmisie automată și o singură frână 

Caută un schimbător de viteze cu piciorul stâng și o să fii dezamăgit, întrucât nu există așa ceva, cu toate că pe ghidonul stâng ai un levier. Dar nu este levierul de ambreiaj, ci cel de frână, care a migrat acolo de pe partea opusă. Capuder a constatat că e insuficient spațiu în ghidon pentru a trece atât cablul de accelerație cât și cel de frână, așa că l-a mutat. Dar, pentru simetrie, pe partea dreaptă ai un levier care nu are niciun rol, e doar de design. Cum se împacă asta cu gândirea neconvențională a creatorilor de custom?

Unicul levier de frână de pe ghidon acționează întregul sistem de frânare – nu există pedală de frână – cu setări derivate de la mașinile de raliu. Împarte puterea 70/30 spre discul ascuns de pe spate de 250mm cu două pistonașe Brembo și imensul disc de carbon de 660mm de pe față acționat de șase pistonașe Nissin. Roata de față din aluminiu e îmbrăcată cu un pneu 140/40-30 fabricat în Thailanda de Vee Rubber. Spatele e mai normal, cu excepția faptului că nu se vede, dar mă puteție crede pe cuvând că e un 200/55-17 Dunlop D407 ce asigură toată aderența pe care ți-ai dori-o la această remarcabilă motocicletă. E întradevăr o operă de artă pe două roți cu care e puțin probabil să poți merge undeva. Imaginează-ți numai cum ar fi să apari la întâlnirea de duminică dimineața cu prietenii călare pe Full Moon…!

full-moon-02

Odată pornită și încălzită, Full Moon îți cere să apeși pe butonul de pe ghidonul drept pentru a selecta treptele prin intermediul ambreiajului automatic, apoi accelerezi și pleci. Nu ai vitezometru sau turometru, doar un ceas inserat în bușonul rezervorului de nouă litri vopsit în argintiu ce îmbracă minunat cadrul. Ca să schimbi, nu e nevoie să închizi accelerația, o faci la fel ca la motocicletele de curse. Din cele șase trepte, cea mai mare pe care am putut-o folosi a fost a cincea, datorită demultiplicării lungi nu am avut spațiu pentru ultima. Imensul disc de frână din carbon are zero efect de frânare când e rece, așa că trebuie să iți aduci aminte să mergi cu degetul pe frână o perioadă pentru a-l încălzi, totuși, combinat cu discul de oțel de pe spate, nu e o idee bună să-l încălzești așa. Dar când ai o motocicleta care arată astfel, ești dispus să faci compromisuri.

Poziția de condus de pe această ultra-distinsă piesă a artei mecanice e ca pe nicio altă motocicletă, ampatamentul de doi metri te încurajează să te apleci după ghidonul fără un bord care ar împiedica vizibilitatea spre roata de față. Pneul e atât de mare și de aproape încât ai impresia că o să-ți atingă bărbia. Asta în ciuda unghiului de 36º al furcii pneumatice de 39mm Air Ride care penalizează această geometrie imediat ce apar virajele. Efectul giroscopic al masivei roți de 30 inch transformă forțele de rotație într-o bătălie pe care trebuie să o duci chiar și într-o curbă ușoară. Termenul de subvirare a fost inventat pentru o motocicletă ca aceasta – pentru ca Full Moon să intre într-un viraj e bine să-i trimiți din timp un email, sau chiar o telegramă în vechiul stil pentru a înțelege mesajul. Pentru că nu te poți înclina fără să atingi asfaltul cu suporturile pentru picioare, trebuie să îți planifici cu mult timp înainte traiectoria, să beneficiezi de tot spațiul care ți se oferă și să speri că te vei încadra. Dar, hei – arăți bine și te distrezi, iar asta e ceea ce contează pe o asemenea motocicletă…!

full-moon-05

Dacă motocicleta e un triumf al formelor asupra funcționalității, atunci această creație cu care Akrapovič atrage atenția la saloane și expoziții e cel mai bun exemplu. Echipa de constructori de la Dreamachine merită toată admirația publicului, dar și Igor Akrapovič pentru această creație exclusivistă, cu design unic și tehnologie avansată. Forma ei zveltă ascunde caracteristici nemaiîntâlnite până acum în gama custom. E un exemplu de creație în materie de design, dar și artă moto. Full Moon nu e ca nicio altă motocicletă de pe Pământ – sau de pe Lună! – și Tomaž Capuder trebuie să fie onorat că a creat-o.

 

Foto credit: Alex Stokelj/Studio 54

 

AKRAPOVIČ FULL MOON – Specificații

 

Motor:                                      S&S KN93 răcit cu aer, 45-grade V-twin în patru timpi

 

Capacitate:                               1524 cc (92.40 cu.in.)

 

Putere:                                      49 cai la 5,000 rpm

 

Raport de compresie:             8.2:1

 

Carburator:                               1 x 1.875 in (47.6 mm) S&S Super E

 

Aprindere:                                 S&S Super Stock electronic CDI

 

Transmisie:                               cutie cu 6 trepte Jims

 

Ambreiaj:                                  BDL uscat, multidisc

 

Cadru:                                       tip backbone din aliaj crom-molibden

 

Suspensie:                              pneumatică Air Ride

 

Unghiul furcii:                       36 degrees

 

Ampatament:                        2000 mm/79in

 

Masă:                                      230 kg la gol

 

Frâne:                                      Sistem dual, disc 660mm carbon plus disc 250mm oțel

 

Pneuri:                                     Față: 140/40-30 Vee Rubber

                                                   Spate: 200/55-17 Dunlop D407

 

Înălțime șa:                                700 mm când motocicleta e parcată și 840 mm în mers

 

Capacitate rezervor:                  9.0 litri

 

Fabricant:                                  Dreamachine Motorcycles, Ljubljana, Slovenia

                                                    www.dreamachine-motorcycles.com

 

 

 

 

 

 

 



Alan Cathcart
Alan Cathcart

Sir Alan Cathcart, este unul dintre cele mai cunoscute nume din presa moto internațională. Licențiat în Drept al Universității din Cambridge, activează ca jurnalist freelancer din 1981. Din 1983 e singurul ziarist căruia constructorii japonezi și europeni îi permit să testeze modelele de MotoGP și cele din World Superbike. Producători ca Ducati, MV Agusta, KTM, Aprilia sau Triumph îi solicită să evalueze modele importante înaintea lansării, atât ca test rider cât și din perspectiva succesului de piață. Între 1973 și 1998 participă la cursele de viteză (World Superbike, Isle of Man TT, Australian TT, Daytona ProTwins, European Supermono Championship, Manx Classic GP, etc), câștigând campionate și obținând multe clasări pe podium.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *